Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Smaklös inredning?

Ett hus som är helt i vitt, med ekgolv. Svart/grå divansoffa med svart/grått soffbord. Ljuslyktor på bordet, någon rolig "accentfärg" (gärna limegrönt), någon matta och så gardiner i accentfärgen. Bara svartvita kort på familjen som konst (i svarta ramar), högblankt kök och svartvittek i hela jävla huset.

Gud vad det är smaklöst i ordets rätta betydelse. Då har man verkligen ingen egen smak utan hakar på det som ALLA andra har. Det här är samma människor som på 80-talet hade haft aprikosfärgade väggar, stora skinnsoffor och spegelbord och bardisk. Men nu sitter de och hånar sånt för de "har ju inte så dålig smak". Eh jo.

• Bonanza

Me o Mike skrev 2009-12-18 11:47:52 följande:

Fast du skriver ju helt galet nu!! Du skriver att dom som har så har ingen egen smak!! Hur kan du säga så?? Det är ju DERAS smak!! Dom gillar den enkla, rena stilen!!
    Och de bara "råkar" gilla precis det som är populärt och som alla andra har? Att ha precis som alla andra tyder på brist på smak. Då följer man inte sin egen smak utan vad som andra säger är snyggt. Även om man inbillar sig att man själv har det som en personlig smak.

Alltså: dessa människor kommer om 5 år ha en helt annan stil hemma. För då har inredningsmodet ändrat sig, och tydligen även deras smak. Så konstigt!
  • Bonanza
    Pernilla3 skrev 2009-12-18 14:17:55 följande:
    Ja men då kan man ju säga det om mkt då, som tex shabby chic och new england och allmänt lantligt som är så inne nu. Det gäller ju inte enbart den avskalade stilen. Dessutom så köper man inredningar så är det inte mkt svart/vitt och ek i dem. Och ja jag har letat lite inspiration eftersom jag gillar den stilen (fast inte eken då) men hittar mest om lantligt, shabby chic och new england.
    Ja, det gäller också andra rent utarmade stilar. Men där tycker jag skillnaden är att de flesta i alla fall försöker vara personliga, man "fixar till" sina möbler efter egen smak och så. Istället för att köra på limegrön/lila accentfärg och sen tycka att man är superpersonlig.

Men ja, alla som köper en stil rakt av och kör den in absurdum har rätt så stor brist på smak. Sen tycker jag att den avskalade, gråa, är värst av alla - där kan man ju inte ens få in lite personlighet i pyntet, för det finns inget.
  • Bonanza
    Pernilla3 skrev 2009-12-18 14:24:02 följande:
    Men vad definierar du som personligt då? Jag menar om man har den gråa avskalade stilen. vad tycker du skulle få den mer personlig då? (vill bara vara med på hur du menar)
    Tja du, det är ju svårt att svara på såhär på rak arm. Men kanske om man blandade lite? Jag tror att väldigt få inte har några speciella möbler som man ärvt/haft länge, eller någon prydnadssak som skulle passa bra eller en speciell radio som bara man själv har? Var gör man av de saker man hade innan man gjorde en vända på Mio (eller Jysk?) och köpte allt som passar in i stilen?
Svar på tråden Smaklös inredning?