14-åring skrapar stor vinst på Trisslott...
Har hamnat i en knepig situation.
Min sambo har för vana att köpa triss-lotter och brukar ofta även ge lotter till min 14-årige son om han har presterat bra på något prov t ex.
Jag har inte denna vanan men har inte heller förbjudit honom att ge lotter. Ibland har lotten överlämnats med frasen "om du vinner delar vi".
Denna gången sa han inte detta vi överlämnandet....
och gissa vad som hänt?!
Sonen skrapar fram tre tv-rutor (vilket innebär tv-skrap med chans att vinna 50 000 till 5miljoner kr) alltså MINST 50 000 kr!
Vad gör vi nu? Sambon går o har stora funderingar över det hela, men tycker samtidigt att rätt skall vara rätt: sonen har fått lotten o pengarna är hans.
Min första reaktion var att "då måste vi binda pengarna tills han är minst 25år". Men sen har jag funderat mer och mer på det.
Jag är skild från hans pappa sen ett antal år tillbaka. Hans pappa bor utomlands. Vi hade då ett hus som såldes och vi delade på pengarna. Jag satte min del i ett nytt hus som nu har ökat en hel del i värde, medan hans pappa sa upp sig från sitt dåvarande jobb och har i princip levt på hus-pengarna sedan dess... och inte betalt ett öre i underhåll till sonen på 3år (tilldömd att betala 400euro/mån). Nu är pengarna så gått som slut och han bor numera hos sina gamla föräldrar... sonen åker o hälsar på sin pappa under alla lov.
Sambon har inga barn sedan innan och har behandlat min son precis som om han vore hans egen (även då ekonomiskt).
Vi har en gemensam baby på väg i mars.
Jag har nu närmare tänkt och har kommit fram till en (vad jag tycker) bra och rättvis lösning.
Sonen får 50000 oavsett utfall av skrapningen (som vi sätter in i någon sparfond i hans namn). Eventuellt överskjutande belopp sätter vi in i mitt och sambons gemensamma hus.
Sambon har redan innan skrivit testamente att min son kommer att ärva honom i lika stor del som hans biologiska barn.
Denna eventuella lösning på hur man placerar pengarna kommer hela familjen till gagn. Vi kommer att kunna kapitalspara en hel del varje månad till båda barnen istället för att betala räntor och amortering, och kommer på så vis även att kunna hjälpa till med pengar vid framtida studier och annat.
I det hela känner jag även att det inte blir en "börda" för sonen jämtemot sin biologiska pappa som har det svårt ekonomiskt och som inte skulle ha skrupler att be sonen om pengar (svårt för ett barn att säga nej).
Huset kommer dessutom att finnas kvar och i slutändan tillfalla sonen till 50%.
Jag känner också att det blir rättvist mot min sambo som under flera års tid tagit sig an min son på ett fantastiskt sätt. Men vill ju samtidigt inte "beröva" sonen på något.... svårt det här! Vem hade bara i sin blekaste fantasi kunnat föreställa sig att något sådant kunde hända?!
Kan detta vara ett bra upplägg vid eventuell större vinst? Alla synpunkter mottages tacksamt!