• Anonym

ni med barn, hur dyr bil har ni?

Kanske lite underlig fråga, men ändå något jag går och funderar massor på just nu.
    Vi ska få vårt första barn om några månader och det var inte direkt planerat så vi har inte hunnit planera och sparat pengar...
    Vi köpte vår bil precis innan vi förstod att jag var gravid och den kostade 5000 kronor. Kan man köra runt ett barn i en sånn bil? Eller bör vi ta ta ett lån för att köpa en nyare säkrare bil?
    Den är väl relativt fräsch för sin ålder (12 år gammal) och nybesiktad.. men ändå..

Ni som har småbarn, hur gammal bil har ni? Vad kostade den?

• Svar på tråden ni med barn, hur dyr bil har ni?
  • Tessaa89

hahahah vi fick en gammar volvo 740 av min farfar, som nog inte ens går igenom besiktningen i januari haha, men den e cool ;)
    Tycker det duger med vilken som bara den inte är "farlig" att åka i.

• lövet2

En gammal Volvo. Sämre än nya bilar på vissa sätt och bättre på vissa. Jag tror vi betalade 5000 kr för den i fjol(?). Å andra sidan kör vi inte omkring på bilsemester, utan vi använder bilen bara när vi måste.

• LilaRos

Vi väntar barn till årsskiftet och har en audi a6 avant -00.
    Den känns inte osäker alls trotts att den är 10 år gammal och vi endast betalade 7000 för den. (köpt av svärfar, där av priset)

• straw2008

Jag hade en tvåsitsig sportbil då jag blev gravid, tyvärr gick i stort sett min sista resa i den till BB då man bara kunde åka två i den som sagt.

när vårt barn blivit ca ett år klarade vi oss verkligen inte utan bil, knappt vi gjorde det innan heller men det blev så extremt påtagligt liksom.

Vi köpte en saab vector kombi från 2003, kostade väl 80 000 har jag för mig.

Skulle själv INTE köra runt mina barn eller mig själv (gravid) i en bil för 5000 kr, priset säger inte mkt men om det är marknadspriset så NEJ.

Kan ni inte gå med i en bilpool eller så ? För att få tillgång till ny bil men slippa investeringen ?

• Stårschan

Säkerheten sitter inte i hur mycket bilen kostar. Går den igenom besiktningen så är den OK. Det trista med billiga bilar är dessvärre att de brukar vara väldigt dyra att underhålla, eftersom man får reparera dem titt som tätt. Vi har en bil från 1997 och en från 1992.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • LilaRos

Innan hade vi en 940 från 92.. Den hade jag inte vågat sätta en baby i. Men det beror på att den skakade som satan om man kom upp över 120km/h och den besämde sig ibland för att inte starta..

• Anonym (saab 9.5.)

Vi hade en skoda Fabia kombi från 2002 de första 10 månaderna av sonens liv. Den fick vi 60 000 för när vi sålde. Sen köpte vi oss en Saab 9-5 kombi, från 2008. Men att den var så ny berodde på att varken jag eller sambon är nå mekaniska av oss alls.

Det jag tycker är viktigt i val av bil är ju förstås säkerheten. Men man måste också välja bil efter ekonomin. Men dock, en småbil är ju oftast mycket mindre säker än en större som klarar kollisioner bättre. Sen är en kombi mycker smidigare att ha, då man helst vill få plats med lite saker utöver vagnen.

Se till att ni skaffar ett riktigt bra babyskydd. Och senare en bra bilbarnstol. Och se till att följa rekommendationerna vad gäller barn i bil. Det är nog allra viktigast.

• Anonym
    straw2008 skrev 2009-12-17 09:06:17 följande:
    Jag hade en tvåsitsig sportbil då jag blev gravid, tyvärr gick i stort sett min sista resa i den till BB då man bara kunde åka två i den som sagt. när vårt barn blivit ca ett år klarade vi oss verkligen inte utan bil, knappt vi gjorde det innan heller men det blev så extremt påtagligt liksom. Vi köpte en saab vector kombi från 2003, kostade väl 80 000 har jag för mig. Skulle själv INTE köra runt mina barn eller mig själv (gravid) i en bil för 5000 kr, priset säger inte mkt men om det är marknadspriset så NEJ. Kan ni inte gå med i en bilpool eller så ? För att få tillgång till ny bil men slippa investeringen ?
    Vi fick den iofs ganska billigt, skulle tippa på att vi kan få minst 15000 om vi säljer den..
    Bilpool, vad är det?
  • sarahl

för min del har bilen ingen status, och att köra en gammal bil med barn i spelar väl ingen roll, huvudsaken är att den är besiktad skattad försäkrad och inte är så gammal att bälte inte finns. Huvudsaken är att man kan ta sig väl!

• Anonym

Kan tillägga att det är en kombi!

Svar på tråden ni med barn, hur dyr bil har ni?