Autist som slåss/knuffas...TIPS???
Hej,
min son med autism har inte just det problemet så jag har ingen direkt erfarnhet. Det låter jobbigt att han på förskolan är i en situation där de andra barnen har möjlighet att reta honom / trigga honom. Det låter som något som förskolan borde jobba hårt på. Har han resurs som kan stödja honom hela tiden när han är i barngruppen?
Jag tror på att förekomma och att satsa mycket på att visa hur man ska göra i de situationerna där det blir så här istället. Att försöka få en klar bild över när detta händer och vad man vill att han ska göra istället. Tränar ni IBT eller något liknande? Där handlar det ju mycket om att lära in beteenden i små små bitar - här är ju en handledare på habiliteringen förhoppningsvis bättre än vad jag är på att se rätt delar men tex om det uppstår problem när en komips har en leksak han vill ha. Då måste man öva på hur man hanterar detta i mikrosteg i en kontrollerad sitation först, han och en vuxen. Är han verbal? Kan han be om leksaken? Öva på detta steg. Ta så småningom in ett barn till och öva med. När han kan det börjar man träna in hur man gör om man får nej som svar, ett steg i taget. Svårt att beskriva så här kort, men som exempel. Kanske finns det också något på videoseminariet "aggressive behavior" som ligger längst ner under webseminars på den här länken: www.autismtreatmentcenter.org/