Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Min dotter somnade i bilen, kan hon sova där i natt?

Bedbug skrev 2009-12-18 22:01:08 följande:
    Någon som vet vad man får ut på försäkringen för ett barn förresten? *funderar*
    Kolla hemförsäkringen. Små barn brukar gå in som "lösöre" men det beror lite på. De billiga försäkringarna brukar lägga dem som komsumtionsvaror och då får man bara nyanskaffningsvärdet. Eftersom de flesta gjort barn gratis är det satt till 0 kronor men för de med provrörsbefrukning så betalar bolaget för en ny.

De bolag som räknar in barn som lösöre brukar dock ha en avskrivning på 50% av tiden. Får du en 2-åring stulen så kan du alltså inte räkna med att få en lika ny tillbaka, det blir en 3-åring istället. Några kompisar slarvade bort sin 12-åring i New York för några år sedan och fick en 18-åring tillbaka. De var ganska nöjda att slippa större delen av tonåren så ibland kan det falla ut riktigt bra!
  • Toboas
    Nightswimmer skrev 2009-12-19 10:55:18 följande:
    Jag skulle verkligen aldrig låta min son sova i bilen!!! :-O Tänk om han skulle tappa nappen och inte hitta den igen, så ledsen han skulle bli!! (Vår parkering är nästan 500 meter bort, så det skulle ta för lång tid att gå dit och stoppa i den igen.)
    Ja, om man har så långt till parkeringen så är det väl inte någon förälder ha barnen i bilen. Det vore ju väldigt oansvarigt att göra det.

Det enda undantaget är väl kolikbarn så att föräldrarna får sova ordentligt ibland, men förutom de som vore det fruktansvärt att lämna barnet i bilen så långt borta.
  • Toboas
    Hikaru skrev 2009-12-19 12:53:03 följande:
    det beror på hur många barn man har innan. Ju fler desto mindre ersättning.
    Den regeln hade jag inte koll på. Finns det någon break-even där man har så många barn att man måste betala in extra ifall man blir av med ett?
  • Toboas
    cherryluck skrev 2009-12-19 22:55:10 följande:
    Vissa ska fan inte ha barn!
    Jag håller helt seriöst med. Vissa borde verkligen inte ha barn. Framför allt individer som är usla på att sålla information och inte förstår sig på ironi. Det stackars barnen lär ju växa upp i en värld utan nyanser och grundläggande förståelse för språket.
  • Toboas
    NorthLondon skrev 2009-12-20 10:40:39 följande:
    Sen så är det ju praktiskt om man ska iväg nästa morgon, då har man ett moment mindre i morgonstressen att tänka på!
    Det är ju verkligen en stor fördel! Barnet får sova lite längre på morgonen och man kommer iväg utan trassel.

Jag vet en del som är uppe och byter blöjor på barnen mitt i natten men det lär ju bara stressa barnen mer. De minsta blöjorna i handeln står det ju "3-5 kilo" på och så mycket lär väl ungen inte skita under natten tycker man.
  • Toboas
    Shoegirl skrev 2009-12-20 09:57:26 följande:
    Vi har cykelförråd ute.
    Jag tycker inte det är så lämpligt att lämna barnet i cykelförrådet. Det är risk att de vaknar när andra hämtar sina cyklar (eller kommer hem sent).

Sen täcker ofta inte hemförsäkringen stöld av barn om de finns i ett utrymme som andra har tillgång till.

Om ni har ett "eget" cykelförråd som bara ni har tillgång till så är det såklart ingen fara.
  • Toboas
    Maddsutt skrev 2009-12-20 14:49:48 följande:
    jag har inga barn, men jag skulle ALDRIG göra det.. vad händer och ungen vaknar och inte känner igen sig, då blir hon ju jätte rädd och kanske inte vill somna i bilen sen?? (vet ju dock inte hur gammal hon är) vad händer om det blir riktigt kallt, vad händer om barnvakten slutar funkar pga kylan?? jag skulle aldrig kunna slappna av om jag visste att mitt barn satt själv i en kall bil när jag ligger inne i värmen. nu var det ju tur att det gick bra, och visst gör du som du vill. men du frågade om råd, och detta är mitt, att inte göra det..
    Det är klart att det inte är det optimala att låta barnet sova ensamt i bilen. Har man husdjur så skulle jag lämna kvar det i bilen över natten för att hjälpa till med värmen och sällskapet.

Har man inte något husdjur kan man ju lägga en näve frön på golvet i framsätet en stund och lämna dörren öppen så att det kommer in lite fåglar som kan sova i bilen. Men ofta är det ju mörkt när man kommer hem och då blir det ju svårt.
  • Toboas
    vibralina skrev 2009-12-19 18:27:04 följande:
    Är du dum i huvudet???? Om du ens har någon hjärna?????????????????????
    Ja, man kan ju lugnt konstatera att en del i den här tråden verkar vara dumma i huvudet och att en del inte verkar ha någon hjärna...
  • Toboas
    lillanw skrev 2009-12-20 15:00:10 följande:
    Bor man i en stor stad kan man ju alltid be någon uteligare att sova i bilen som sällskap åt barnen.. Men då finns ju risken att dom snor stereon eller gps,en
    Ja, jag skulle aldrig våga släppa in en uteliggare i bilen. Dels risken för stöld som du nämnde men jag skulle inte lita på att de är kvar i bilen.

Uteliggare blir man ju för att man tycker om att ligga mycket ute, så risken är ju stor att de ger sig av mitt i natten och glömmer stänga dörren.

Är personen dock väldigt berusad så kanske man kan räkna med en 8-10 timmars sömn så det vore väl ok.
  • Toboas
    Waldo skrev 2009-12-20 22:31:19 följande:
    Å tänkte inte på att det inte är bra för ryggen * galopperar ut till bilen och slänger in ungen i bagaget*
    Det var väl ryggläge? Säkerheten främst!
Svar på tråden Min dotter somnade i bilen, kan hon sova där i natt?