När ska man börja köpa mammakläder ???
Finns inget bra svar på den frågan, när du känner att kläderna du har i vanliga fall inte är bekväma längre/du inte får plats längre.
Förra graviditeten köpte jag mammabyxor ganska tidigt trots att jag hade en ganska liten mage och den syntes inte förrän efter v 20 nångång. Men mina vanliga jeans var väldigt tajta och med hög midja så de blev obekväma ganska tidigt (v 14-15 kanske). Mammatröjor använde jag knappt alls, hade två tre stycken som jag använde när jag behövde klä upp mig lite, annars använde jag mina vanliga tröjor. Kör mest på enkla, svarta, tröjor från HM och tänkte att jag hellre köper nya sen än lägger pengar på mammatröjor som jag bara kommer använda en begränsad tid.
Till nyår (var då i v 32) köpte jag en vanlig klänning men som var skuren så den satt snyggt över magen ändå.
Kan rekommendera ett par sköna mjukisbyxor att använda hemma! Jag köpte ett par från HM med bred mudd som antingen kan vikas under magen eller dras upp över magen, jättesköna! De var även sköna första tiden efter förlossningen!
Värt att tänka på är att för många dröjer det innan man kommer i vanliga kläder efter förlossningen också så mammakläderna kan behövas ytterligare ett par veckor efter att bebisen är född.