• Maina

Microknäck

Någon som har något enkelt recept på microknäck?

Och vilken slags bytta kan man ha i micron, vill ju inte att den ska smälta.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Microknäck
  • jossposs

har ett skitgott recept på microknäck, supergott o enkelt!

2 dl vispgrädde
    2 dl ljus sirap
    2 dl socker.

Blanda i glasskål (har jag gjort flera år, den e bra till det i af )

Värm i micron på 800watt i ca 9 minuter

Ta ur den GLÖDHETA skålen och rör ned 50 gram hackad mandel i smeten.

Kör sedan in den i micron igen ytterligare 6 minuter på 800w.

Häll sedan knäcken i vispgräddeförpackningen (som du såklart tömt på resterande grädde), och häll enkelt upp knäcken i de utlagda små knäckformarna som du lagt på ett bakplåtspapper.

LYCKA TILL!

• lia76

1 dl socker
    1 dl sirap
    1 dl grädde
    1/2 dl hackad mandel

Blanda socker, sirap och grädde i en rund hög skål.
    Koka utan lock på full effekt 7-8 minuter, tills smeten är skummig.
    Vänta någon minut med mandeln.
    Häll upp i formar.

Vilken skål som helst kan du använda som tål micro

• Maina

Åh tack, men jag har ju ingen glas skål, hoppas de funkar med plast.. Å att den inte smälter... haha

• Snuttjulla
    Maina skrev 2009-12-19 16:04:59 följande:
    Åh tack, men jag har ju ingen glas skål, hoppas de funkar med plast.. Å att den inte smälter... haha
    jag skulle inte köra med plastskål, jag har råkat smälta en tuppervear-grej, när jag skulle koka microknäck en gång...
  • Aiwendil
    Snuttjulla skrev 2009-12-19 16:07:19 följande:
    jag skulle inte köra med plastskål, jag har råkat smälta en tuppervear-grej, när jag skulle koka microknäck en gång...
    Skulle inte heller våga det
    Minus 10,1 kg
  • Maina

Men åh jag som bara har plast burkar, jag har ingen lust att chansa heller för jag har ingen lust att tillbringa dagen med att städa micron haha... Får väl ta en vas det är det enda jag har i glas väg haha....

• Snuttjulla

tänk på att den ska vara ganska stor, för det kokar mycket, och "jäser" upp.
    En blomkruka då?

• Tecken
    Maina skrev 2009-12-19 16:11:08 följande:
    Men åh jag som bara har plast burkar, jag har ingen lust att chansa heller för jag har ingen lust att tillbringa dagen med att städa micron haha... Får väl ta en vas det är det enda jag har i glas väg haha....
    Kolla på undersidan av burkarna, en del av dem kanske tål micro? Kolla om det finns en tål-micro-symbol (kan inte beskriva den, Googla fram den själv).
  • Snuttjulla
    Tecken skrev 2009-12-19 16:17:25 följande:
    Kolla på undersidan av burkarna, en del av dem kanske tål micro? Kolla om det finns en tål-micro-symbol (kan inte beskriva den, Googla fram den själv).
    men knäck blir ju ofta varmare än vad man vanligtvis har som temp på micrat. Mina plastbestick från ikea, (stekspade, gaffel och sked) råkade jag smälta när jag rörde om iknäcken. (tänkte mig inte för, nu har jag införskaffat mig träbestick till detta.) Men tror som sagt att det blir samma sak med plastbunke...
  • Tecken
    Snuttjulla skrev 2009-12-19 16:20:38 följande:
    men knäck blir ju ofta varmare än vad man vanligtvis har som temp på micrat. Mina plastbestick från ikea, (stekspade, gaffel och sked) råkade jag smälta när jag rörde om iknäcken. (tänkte mig inte för, nu har jag införskaffat mig träbestick till detta.) Men tror som sagt att det blir samma sak med plastbunke...
    Men var plastbesticken godkända för microbruk?
  • Snuttjulla

det vet jag inte, men jag vet att tupperwear ska hålla för det. Jag skulle inte våga göra knäck i plastskål, så därför skrev jag det, men om nån vet att det är "säkert" så vet de säkert bättre än mig...

• Snuttjulla
    Tecken skrev 2009-12-19 16:21:39 följande:
    Men var plastbesticken godkända för microbruk?
    förresten körde jag inte besticken i micron, det var när jag gjorde på spisen. Och de tål ju all annan kokning...
  • strenua

Jag gjorde mikroknäck i en plastbunke idag. Den smälte inte.

• Maina

Men gud jag vet inte vad jag gör för fel.... de bara bubblar över och nu har jag knäck i hela micron haha.... försökte göra kultestet men de blir bara till en grumblig massa...
    What???
    Haha...

• nano
    Maina skrev 2009-12-19 17:37:06 följande:
    Men gud jag vet inte vad jag gör för fel.... de bara bubblar över och nu har jag knäck i hela micron haha.... försökte göra kultestet men de blir bara till en grumblig massa...What???Haha...
    Du måste ha mycket större bunke än smeten, det kokar upp till mycket större storlek än vad man tror. Sen att det blir grumligt betyder bara att det inte är riktigt klar, kör lite till i intervaller
Svar på tråden Microknäck