Hona VS Hane?
Vi ska skaffa hund! Wiie!
Nu vill jag veta fördelar o nackdelar med tjej/kill hundar?
En jack russel ska vi ha, om det nu spelar någon roll
Vi ska skaffa hund! Wiie!
Nu vill jag veta fördelar o nackdelar med tjej/kill hundar?
En jack russel ska vi ha, om det nu spelar någon roll
En fråga... Varför JRT? Det är en stor hund i liten förpackning. Jag har vänner som är mycket vara hundmänniskor och ändå har stora bekymmer med att få pli på sina JRT.
De JRT jag känner till (några stycken) är dominanta både mot människor och djur och vill dessutom jobba/ha en uppgift för att må bra. Underbara vovvar men kanske ingen nybörjarhund?
På ditt inlägg verkar det som om ni inte har någon större erfarenhet av hund och därför tänker jag att det är viktigt att ni först och främst bekantar er med rasen innan ni tänker kön...
beror ju lite på vad du ska ha hunden till! Jag ska skaffa hund snart och ska hålla på bla freestyle. Kommer nog välja en hanhund eftersom det är lättare. En tik tappar ofta mycket under löpet tex, åtminstone de hundar jag känner. Men de är säkert olika från hund till hund.
Man kan ju kastrera en hane innan den blir könsmogen och slippa en hel del "sexualdriftsproblem".
Det brukar ju sägas att tikar är mjukare än hanar, men det är väldigt individuellt.
Ska ni ha en hane, kastrera honom gärna för att slippa kaos under löp. Det är _inte_ roligt, varken för er eller hunden.
Själv ska jag kastrera min kille, så nästa vovve här hemma kan mycket väl bli en tik. Måste fundera hundra varv till först bara
Tikar löper var 7:e månad och då i ca 16-21 dgr. Individuellt men ungefär så och inte 1 gång om året som någon annan nämnde. Lycka till!
Personliga erfarenheten är att hanar är roligare att ha med att göra än tikar. Hanar växer liksom aldrig upp på samma sätt utan behåller det lekfulla, medan tikar blir "damer" och lätt känns tråkiga. "Mysiga" har jag hört andra kalla dem, men jag tycker bara det är rätt och slätt tråkigt.