• hjohanna

Hona VS Hane?

Vi ska skaffa hund! Wiie!

Nu vill jag veta fördelar o nackdelar med tjej/kill hundar?
    En jack russel ska vi ha, om det nu spelar någon roll

• Svar på tråden Hona VS Hane?
  • hjohanna
    enlitenbitkaka skrev 2009-12-19 22:34:36 följande:
    Jag betalar 280:-/månad för Agrias bästa försäkring där allt ingår.
    Helt överkomligt!

Denna sidan är ju 700 ggr bättre än google. Där hittade jag inga priser alls
  • Frelisac

En fråga... Varför JRT? Det är en stor hund i liten förpackning. Jag har vänner som är mycket vara hundmänniskor och ändå har stora bekymmer med att få pli på sina JRT.

De JRT jag känner till (några stycken) är dominanta både mot människor och djur och vill dessutom jobba/ha en uppgift för att må bra. Underbara vovvar men kanske ingen nybörjarhund?

På ditt inlägg verkar det som om ni inte har någon större erfarenhet av hund och därför tänker jag att det är viktigt att ni först och främst bekantar er med rasen innan ni tänker kön...

• hjohanna
    Frelisac skrev 2009-12-19 22:44:03 följande:
    En fråga... Varför JRT? Det är en stor hund i liten förpackning. Jag har vänner som är mycket vara hundmänniskor och ändå har stora bekymmer med att få pli på sina JRT. De JRT jag känner till (några stycken) är dominanta både mot människor och djur och vill dessutom jobba/ha en uppgift för att må bra. Underbara vovvar men kanske ingen nybörjarhund? På ditt inlägg verkar det som om ni inte har någon större erfarenhet av hund och därför tänker jag att det är viktigt att ni först och främst bekantar er med rasen innan ni tänker kön...
    Min sambo är uppvuxen med sånna hundar. Han valde mellan en jack eller en amstaff. Eftersom jag inte är någon hundmänniksa egentligen så gillar jag INTE "kamphundar". O svärmor är en riktig jack russel tant. Så det känns tryggt med en sån :)
  • enlitenbitkaka
    hjohanna skrev 2009-12-19 23:18:05 följande:
    Min sambo är uppvuxen med sånna hundar. Han valde mellan en jack eller en amstaff. Eftersom jag inte är någon hundmänniksa egentligen så gillar jag INTE "kamphundar". O svärmor är en riktig jack russel tant. Så det känns tryggt med en sån :)
    JRT är jättetrevlig ras när den får den stimulans den behöver. Så så länge ni tränar mycket och aktiverar dagligen ser jag inga problem. Vad har ni tänkt göra?
  • StrawberryDaquiri

beror ju lite på vad du ska ha hunden till! Jag ska skaffa hund snart och ska hålla på bla freestyle. Kommer nog välja en hanhund eftersom det är lättare. En tik tappar ofta mycket under löpet tex, åtminstone de hundar jag känner. Men de är säkert olika från hund till hund.

• Zaria
    enlitenbitkaka skrev 2009-12-19 23:29:41 följande:
    JRT är jättetrevlig ras när den får den stimulans den behöver. Så så länge ni tränar mycket och aktiverar dagligen ser jag inga problem. Vad har ni tänkt göra?
    Instämmer efter att ha träffat båda typer, ostimulerade JR är något av det värsta som finns, juckar, hoppar biter/sliter osv...kompisens fick tag i min kind, slet och drog samtidigt som han juckade för galatta livet, senare visade det sig att det fvar killkompisens flickväns hund hon hade i "handväskan"

Stimulerade, nöjda, glada JR är supermysiga hundar...men som sagt de kan bli enormt jobbiga utan stimulans
  • SailorGirl

Man kan ju kastrera en hane innan den blir könsmogen och slippa en hel del "sexualdriftsproblem".

• hundpuss

Det brukar ju sägas att tikar är mjukare än hanar, men det är väldigt individuellt.
    Ska ni ha en hane, kastrera honom gärna för att slippa kaos under löp. Det är _inte_ roligt, varken för er eller hunden.

Själv ska jag kastrera min kille, så nästa vovve här hemma kan mycket väl bli en tik. Måste fundera hundra varv till först bara

• tamate
    Zaria skrev 2009-12-20 00:23:09 följande:
    Instämmer efter att ha träffat båda typer, ostimulerade JR är något av det värsta som finns, juckar, hoppar biter/sliter osv...kompisens fick tag i min kind, slet och drog samtidigt som han juckade för galatta livet, senare visade det sig att det fvar killkompisens flickväns hund hon hade i "handväskan" Stimulerade, nöjda, glada JR är supermysiga hundar...men som sagt de kan bli enormt jobbiga utan stimulans
    håller med dig, vi hade en foxterierr och den är eg lugnare än jrt och det slutade att vi sålde tillbaka honom till uppföaren för vi klarade inte av att stimulera honom tillräckligt och han var extra energi rik för att vara sin ras (kallade honom karate kid för han stimulerade sug med karate moves, satte alla 4 tassarna i väggen en meter upp och sedan sprang han till nästa vägg eller en soffa och gjorde samma)

TS men eftersom din kille vet vas han ger sig in på så har ni ju koll =)
    försäkringar är oerhört individuellt för ras ? vad ni ska använda hunden till.
    sätt er ner och ring runt till alla försäkringsbolag och kolla av priser och vad ni eg får för försäkringen

Folksam, Agria och If är dom stora aktörerna och det skiljer sig lite vad dom betalar ut till och vad som ingår i täckningen på försäkringen. kolla av med uppfödaren vilken förskring dom har och varför. Om uppfödaen hjälper dig att försäkra genom denne så kan det bli bättre pris första året. kolla upp så valpen är doldafelförsäkrad och i vilket bolag, har du både doldafel (som räcker i 3 år och funkar precis som de heter) och vanliga försäkringen i samma så ska det täcka extra bra, kolla med försäkringsbolaget hur det är.

en jämförelse man kan kolla på lite

www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_oversikt_bolag.asp&NumOfCompanies=4&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR&_ci_subcompany_=&numofchecked=4&newSubComp=&checkall=on&checkbox1=200&checkbox2=18&checkbox3=203&checkbox4=204&image1.x=5&image1.y=6
  • lowi75

Tikar löper var 7:e månad och då i ca 16-21 dgr. Individuellt men ungefär så och inte 1 gång om året som någon annan nämnde. Lycka till!

• Bromsolja

Personliga erfarenheten är att hanar är roligare att ha med att göra än tikar. Hanar växer liksom aldrig upp på samma sätt utan behåller det lekfulla, medan tikar blir "damer" och lätt känns tråkiga. "Mysiga" har jag hört andra kalla dem, men jag tycker bara det är rätt och slätt tråkigt.

Svar på tråden Hona VS Hane?