Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....

Ge vatten i skål och lägg en träkloss i vattnet. Så gör vi med hästarnas vatten och av någon anledning fryser det inte då. Om vattnet ändå fryser kan de gnaga och slicka på vattnet om det finns i en öppen skål.

• konkelbär
    Hallonröd skrev 2009-12-19 19:36:05 följande:
    Fastnar de inte med tungan då....?...
    Nej.
  • konkelbär
    Lindbalk skrev 2009-12-20 18:22:23 följande:
    Hmm... varmt vatten fryser snabbare än kallt, om jag inte missminner mig. Det lärde jag mig i skolan i alla fall. Det har med vattenmolekylerna och chocken att göra. Dock är det tvärtom med kokning, varmt vatten = kokar snabbare...
    Du har lärt dig fel.

För att materia ska ändra fas från flytande till fast, dvs att molekylerna går från att rotera till att vibrera, måste energi (värme) avges. Vattenmolekylen är inget undantag. Det som däremot är speciellt med vatten är att dess fasta form väger mindre än flytande, vilket förklarar varför isen ligger ovanpå vattnet och inte i botten. Kanske är det du tänker på?

När vatten fryser kyls molekylen gradvis ner och rör sig allt långsammare. Ju varmare vatten, desto längre tid tar det innan vattnet ändrar fas.
  • konkelbär
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:24:30 följande:
    kan man inte koka vatten med salt? Har inte saltet nån kemisk procedur, som gör att det inte fryser lika snabbt? *minns inte så jättemycket från no-lektionerna*
    Bra idé. Det är alldeles riktigt, saltvatten har en fryspunkt på under -8 grader.

Frågan är hur bra kaninens njurar och urinvägar mår av för mycket salt...
  • konkelbär
    Lindbalk skrev 2009-12-20 18:39:32 följande:
    Sedär, då var det mer komplicerat än jag trodde alltså.. tur att jag aldrig blev NO-lärare =)
    Det är faktiskt inte ett dugg komplicerat, tvärtom! Men nu ska jag inte tjata för mycket om vattenmolekylen, hur spännande det än är
  • konkelbär
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:57:35 följande:
    men ska inte kaniner ha salt? har för mig att man ska ge dem saltstenar och sånt... Är inte anledninget till (en iaf) att djur slickar på människor, för att få i sig saltet de har på huden?
    Risken är ju att koncentrationen av salt i saltvatten är för hög. Jag vet inte exakt hur mycket salt eller ens vad det är för salt som används i saltstenar för djur, men risken är som sagt att saltvatten är för salt.

Jag tror viss efterforskning behöver genomföras.

Men egentligen. Tänk dig själv; du är uttorkad i en båt mitt på havet. Vad är det dummaste du kan göra? - Dricka saltvatten. Salt är uttorkande. Jag tror nog inte riktigt på saltvattenidén...
Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....