• malininorrköping

Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....

Hej! Första gången vi har utekaniner....vattnet fryser direkt i vattenflaskan.Jag byter tre gånger om dagen och fyller i med varmt vatten. Vad gör man, vill ju inte de ska törsta. Någon med bra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 14:23
    tack för alla svar. nu har jag både ställt ut en skål med vatten plus hällt i rätt varmt vatten i flaskan och lagt den i en raggsocka

• Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....
  • casham

finns en typ av termos "vante" man kan trä på flaskan då håller sig det ofruset ett längre tag iaf :)

• NochA

Vi brukade sätta på gamla strumpor på flaskorna, helst av tjockare sort och många. Då brukade det hålla sig ett bra tag i allafall utan att frysa helt o hållet.

• hannis

Jag hade alltid skål på vintrarna till min kaniner eftersom vattnet fryser allra snabbast i pipen på vattenflaskan. Dessutom kan kaninen slicka på isen i skålen, det kan den inte i en vattenflaska.

Vattnet i skålen får man sedan byta flera gånger per dag. Ger man lite färska grönsaker också så klarar sig kaninen utmärkt.

• Hallonröd
    hannis skrev 2009-12-19 19:32:28 följande:
     Dessutom kan kaninen slicka på isen i skålen,
    Fastnar de inte med tungan då....?...{#lang_emotions_surprised}
    // Bad sound kills good music...
  • LinnIvan

Vi klädde in flaskan i sånt "sittunderlagmaterial" Höll ju ett tag men det var ett evigt byte av vattnet!

• Joico

Men stopp nu. Prova att sätt tungan på den lilla kulan på vattenflaskan, efter att vattnet har frusit.. vad tror du händer? Jo, samma sak som händer om du sätter tungan på en lyktstolpe. Och högst troligen råkar kaninen ut för precis samma sak. Eller? En kanin däremot, den förstår inte att man inte ska dra loss tungan, för då jävlar gör det ont och blöder. Verkar inte särskilt praktiskt Så, så länge vattenflaskans pip inte är gjord av något annat än metall så är det nog en bra idé att komma på något annat sätt att ge kaninen vatten.

• konkelbär

Ge vatten i skål och lägg en träkloss i vattnet. Så gör vi med hästarnas vatten och av någon anledning fryser det inte då. Om vattnet ändå fryser kan de gnaga och slicka på vattnet om det finns i en öppen skål.

• konkelbär
    Hallonröd skrev 2009-12-19 19:36:05 följande:
    Fastnar de inte med tungan då....?...
    Nej.
  • Lillstrumpa79
    konkelbär skrev 2009-12-19 23:59:28 följande:
    Ge vatten i skål och lägg en träkloss i vattnet. Så gör vi med hästarnas vatten och av någon anledning fryser det inte då. Om vattnet ändå fryser kan de gnaga och slicka på vattnet om det finns i en öppen skål.
    Va! Allvar? Håller just nu på med ett evigt rännande med dunkar mellan hus & stall.
    Träklossar i spannarna i morgon! Har ändå klätt in vattenledningarna med värmeslingor & isolering - fryser lik förbannat. Tackar för tips
Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....