Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....

är det djurplågeri att ha kaniner uta i det här vädret?

• Snuttjulla
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:09:28 följande:
    är det djurplågeri att ha kaniner uta i det här vädret?
    Frågar för att nån idiot anmält en kompis till mig, då hon har sin kanin utomhus, i sån där bur med två våningar, och nån ringt och anmält henne för djurplågeri, eftersom kaninen faktikst är ute när det är 10-
    Men jag trodde kaniner klarade sånt. Att de anpassar sig efter kylan. Min kompis är väldigt djurvänlig av sig, och pysslar om sin kanin ofta.
  • Snuttjulla

jag tror som sagt inte det, men nån har anmält min kompis. Hennes bur är två våningar, med ett sånt där hus där kaninen kan gå in och sitta, med massa hö, och både med sånt där nätaktigt, och träväggar...

• Snuttjulla

kan man inte koka vatten med salt? Har inte saltet nån kemisk procedur, som gör att det inte fryser lika snabbt? *minns inte så jättemycket från no-lektionerna*

• Snuttjulla
    LuMa skrev 2009-12-20 18:25:39 följande:
    Då behöver hon knappast vara orolig.Så länge kaninen har mat, vatten och vindskydd så är det okej.
    hon är inte så orolig, mest irriterad för att man hellre ringer och anmäler någon, än tar upp nåt med henne, eller åtminstone gör båda sakerna...
  • Snuttjulla
    konkelbär skrev 2009-12-20 18:40:51 följande:
    Bra idé. Det är alldeles riktigt, saltvatten har en fryspunkt på under -8 grader. Frågan är hur bra kaninens njurar och urinvägar mår av för mycket salt...
    men ska inte kaniner ha salt? har för mig att man ska ge dem saltstenar och sånt... Är inte anledninget till (en iaf) att djur slickar på människor, för att få i sig saltet de har på huden?
  • Snuttjulla
    konkelbär skrev 2009-12-20 19:06:01 följande:
    Risken är ju att koncentrationen av salt i saltvatten är för hög. Jag vet inte exakt hur mycket salt eller ens vad det är för salt som används i saltstenar för djur, men risken är som sagt att saltvatten är för salt. Jag tror viss efterforskning behöver genomföras. Men egentligen. Tänk dig själv; du är uttorkad i en båt mitt på havet. Vad är det dummaste du kan göra? - Dricka saltvatten. Salt är uttorkande. Jag tror nog inte riktigt på saltvattenidén...
    det har du ju rätt i... (minns fortfarande hur äcklad jag blev en gång när jag såg en som var strandsatt, och höll på dö av törst, han drack sitt eget urin, fattade inte varför, när han hade så mycket vatten omkring sig... )
Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....