• malininorrköping

Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....

Hej! Första gången vi har utekaniner....vattnet fryser direkt i vattenflaskan.Jag byter tre gånger om dagen och fyller i med varmt vatten. Vad gör man, vill ju inte de ska törsta. Någon med bra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 14:23
    tack för alla svar. nu har jag både ställt ut en skål med vatten plus hällt i rätt varmt vatten i flaskan och lagt den i en raggsocka

• Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....
  • Bevabus

Min kanin har då aldrig fastnat med tungan...

Joico skrev 2009-12-19 23:56:06 följande:
    Men stopp nu. Prova att sätt tungan på den lilla kulan på vattenflaskan, efter att vattnet har frusit.. vad tror du händer? Jo, samma sak som händer om du sätter tungan på en lyktstolpe. Och högst troligen råkar kaninen ut för precis samma sak. Eller? En kanin däremot, den förstår inte att man inte ska dra loss tungan, för då jävlar gör det ont och blöder. Verkar inte särskilt praktiskt Så, så länge vattenflaskans pip inte är gjord av något annat än metall så är det nog en bra idé att komma på något annat sätt att ge kaninen vatten.
  • lisa1989

när jag hade utekanin förut så bytte vi det fler gånger om dagen och att vi gav den lite ljummet vatten för den fryser inte till is lika snabbt då.

• malininorrköping
    malininorrköping skrev 2009-12-19 19:27:35 följande:
    Hej! Första gången vi har utekaniner....vattnet fryser direkt i vattenflaskan.Jag byter tre gånger om dagen och fyller i med varmt vatten. Vad gör man, vill ju inte de ska törsta. Någon med bra tips?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 14:23tack för alla svar. nu har jag både ställt ut en skål med vatten plus hällt i rätt varmt vatten i flaskan och lagt den i en raggsocka
  • lisa1989

med eftersom att du redan har gjort det så gör som dom andra sagt, sätt på något varmt som täcker vattenflaskan..man hittar alltid en lösning

• jassikan

För många år sedan hade jag samma problem, men har inga kaniner längre. Men då klädde jag in vattenflaskan i sittunderlagsmaterial det höll åtminstone lite längre än utan.

Men rörisolering kanske kan fungera också, men det blir lite klippande och trixande. Ett tips är att glöm inte att köpa stripes så du kan pussla fast bitarna.

Har du tillgång till el i närheten eller kan fixa det så kan det ju vara värt att testa med en frostvakt, värmekabel.

www.jula.se/frostvakter-ip54-128508
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx

• Kastrull

Om ni tar varmt ljummet vatten så tänk på att micra det det bara, varmvatten direkt från kranen är ruggigt ohälsosamt att dricka.

Tipset med träklossar har jag aldrig hört förr. Ska lägga på minnet.
    använder man sig av trä från olika fruktträd då? Såna man använder som gnagpinnar... För en del träslag är ju giftiga.

• snuttP

Ljummet vatten, eller så köper man en "sovsäck" till sin flaska.

• Snuttjulla
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:09:28 följande:
    är det djurplågeri att ha kaniner uta i det här vädret?
    Frågar för att nån idiot anmält en kompis till mig, då hon har sin kanin utomhus, i sån där bur med två våningar, och nån ringt och anmält henne för djurplågeri, eftersom kaninen faktikst är ute när det är 10-
    Men jag trodde kaniner klarade sånt. Att de anpassar sig efter kylan. Min kompis är väldigt djurvänlig av sig, och pysslar om sin kanin ofta.
  • snuttP

Nä det är inte djurplågeri!! Jo om hon har en innekanin och sätter ut den idag. Eller om hon har en bur utan vindsydd, mat, halm, mm..

Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....