• malininorrköping

Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....

Hej! Första gången vi har utekaniner....vattnet fryser direkt i vattenflaskan.Jag byter tre gånger om dagen och fyller i med varmt vatten. Vad gör man, vill ju inte de ska törsta. Någon med bra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 14:23
    tack för alla svar. nu har jag både ställt ut en skål med vatten plus hällt i rätt varmt vatten i flaskan och lagt den i en raggsocka

• Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....
  • konkelbär
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:24:30 följande:
    kan man inte koka vatten med salt? Har inte saltet nån kemisk procedur, som gör att det inte fryser lika snabbt? *minns inte så jättemycket från no-lektionerna*
    Bra idé. Det är alldeles riktigt, saltvatten har en fryspunkt på under -8 grader.

Frågan är hur bra kaninens njurar och urinvägar mår av för mycket salt...
  • konkelbär
    Lindbalk skrev 2009-12-20 18:39:32 följande:
    Sedär, då var det mer komplicerat än jag trodde alltså.. tur att jag aldrig blev NO-lärare =)
    Det är faktiskt inte ett dugg komplicerat, tvärtom! Men nu ska jag inte tjata för mycket om vattenmolekylen, hur spännande det än är
  • Mynta
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:09:28 följande:
    är det djurplågeri att ha kaniner uta i det här vädret?
    Nej, det är inte djurplågeri. De klarar kyla utmärkt om de har vindskydd och rejält med hö/halm att boa i. Såklart är det också bättre med en våningsbur, det skyddar också en hel del mot kylan.
  • Lindbalk
    konkelbär skrev 2009-12-20 18:41:59 följande:
    Det är faktiskt inte ett dugg komplicerat, tvärtom! Men nu ska jag inte tjata för mycket om vattenmolekylen, hur spännande det än är
    Haha, tur att smaken är delad... nåja, tillbaka till julgranen, tänk att jag aldrig minns hur tråkigt det faktiskt är att klä de där stickiga sakerna... hmm...
  • tildabelle

Min gamla barndomsvän hade utekaniner i flera år, jag kommer ihåg att på vintern så fick kaninerna vattenskålar+ massa gurka och äpplen då det innehåller mycket vatten.

• Snuttjulla
    konkelbär skrev 2009-12-20 18:40:51 följande:
    Bra idé. Det är alldeles riktigt, saltvatten har en fryspunkt på under -8 grader. Frågan är hur bra kaninens njurar och urinvägar mår av för mycket salt...
    men ska inte kaniner ha salt? har för mig att man ska ge dem saltstenar och sånt... Är inte anledninget till (en iaf) att djur slickar på människor, för att få i sig saltet de har på huden?
  • konkelbär
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 18:57:35 följande:
    men ska inte kaniner ha salt? har för mig att man ska ge dem saltstenar och sånt... Är inte anledninget till (en iaf) att djur slickar på människor, för att få i sig saltet de har på huden?
    Risken är ju att koncentrationen av salt i saltvatten är för hög. Jag vet inte exakt hur mycket salt eller ens vad det är för salt som används i saltstenar för djur, men risken är som sagt att saltvatten är för salt.

Jag tror viss efterforskning behöver genomföras.

Men egentligen. Tänk dig själv; du är uttorkad i en båt mitt på havet. Vad är det dummaste du kan göra? - Dricka saltvatten. Salt är uttorkande. Jag tror nog inte riktigt på saltvattenidén...
  • Snuttjulla
    konkelbär skrev 2009-12-20 19:06:01 följande:
    Risken är ju att koncentrationen av salt i saltvatten är för hög. Jag vet inte exakt hur mycket salt eller ens vad det är för salt som används i saltstenar för djur, men risken är som sagt att saltvatten är för salt. Jag tror viss efterforskning behöver genomföras. Men egentligen. Tänk dig själv; du är uttorkad i en båt mitt på havet. Vad är det dummaste du kan göra? - Dricka saltvatten. Salt är uttorkande. Jag tror nog inte riktigt på saltvattenidén...
    det har du ju rätt i... (minns fortfarande hur äcklad jag blev en gång när jag såg en som var strandsatt, och höll på dö av törst, han drack sitt eget urin, fattade inte varför, när han hade så mycket vatten omkring sig... )
  • Anna86

Kaniner klarar kyla mycket bättre än värme. Men av någon anledning dricker dom mer under vintern än under sommaren (har jag hört av andra uppfödare, aldrig tänkt på själv).

Kaniner behöver absolut inte ha saltsten i buren om dom får rätt foder. Dessutom så kan en kanin mycket väl överleva på bara hö(BASfoder) och vatten. Pellets är kraftfoder och ska ges väldigt lite av, ca 1msk/2kg.

Tänk på att enligt lagen så ska kaninerna få ljummet vatten minst 2ggr/dygn.

Att använda flaska under vintern är inte att rekommendera, bättre med skål så kaninen har tillgång till isen när vattnet väl frysit, har man flaska kommer inte kaninen åt isen.

• malininorrköping
    tildabelle skrev 2009-12-20 18:48:59 följande:
    Min gamla barndomsvän hade utekaniner i flera år, jag kommer ihåg att på vintern så fick kaninerna vattenskålar+ massa gurka och äpplen då det innehåller mycket vatten.
    Bra tips!
Svar på tråden Hjälp!!! Vattnet fryser hos kaninerna....