Grizelda skrev 2010-01-20 20:53:22 följande:
Nej men fy! De hade nog inte läst planerna med glasögonen på. Minns ett ställe jag jobbade på där jämställdhetsplanen innehöll en text om sexuella trakasserier. Där stod ungefär att "om en kvinna blir trakasserad ska hon säga till sin chef"... Jag påpekade att dels är det ofta chefen som är förövaren, och dels finns faktiskt möjligheten att det är en man som blir trakasserad! Minns inte om det hjälpte, eller om vi skrev en egen plan. Skumt är det i alla fall.
Sånna planer är ju ofta spel för galleriet. Och eller hur, det är väl OFTA det faktiskt är chefen som utsätter för trakasserier.
Men man är ofta ganska blind för sådant. På gymnasiet kom några högskolestudenter och gjorde en undersökning om likabehandling. Vi killar tänkte ju naturligtvis på våra kvinnliga lärare som sagt sånna här saker så vi fyllde i på enkäten att vi INTE tyckte att killar och tjejer behandlades lika. Sen fick vi reda på resultatet av undersökningen. Det visade att tjejerna behandlades illa av lärarna. Grejen var att de hade inte frågat på enkäten vem som behandlades illa, utan bara om killar och tjejer behandlades lika. Att det var tjejerna som var offer var så självklart att det frågade man inte ens om.
Och det suger ju åt båda hållen. Inte kul att vara kille i det läget, men jag skulle inte vilja leva mitt liv som förutbestämt offer heller. Det skulle ta knäcken på mig...