Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-01-20 19:56:24 följande:
    Om en elev är väldigt trevlig mot sin lärare, kommer det att påverka elevens betyg så att h*n t.ex. får högre?
    Det tror jag. Ofta är ju entusiasm och engagemang viktiga delar av betygsättningen (i alla fall var det det när jag gick på gymnasiet), så genom att vara allmänt trevlig så borde man kunna smitta av trevligheten på engagemangs-kontot.
    Have no fear Scratchy is here!
  • Scratchy
    Polly S skrev 2010-01-20 20:36:25 följande:
    hur vore det tragiskt?
    Äh, jag bara kommer att tänka på några kvinnliga lärare vi hade. Det står i likabehandlingsplanerna vi hade att man inte skulle utstå verbala förnedranden på grund av kön, men både högstadiet och gymnasiet hade vi kvinnliga lärare som sa en hel del sjuka grejer mot oss killar. Som typ att det var onödigt att ha oss i klassen eftersom vi ändå har primitiva och underutvecklade hjärnor. Det gick inte att göra något åt det heller eftersom jämställdhetsplanerna var till för att skydda tjejerna, inte killarna. Man blir bara så trött på sånt.
  • Scratchy
    Polly S skrev 2010-01-20 20:50:43 följande:
    what! det är tragiskt!
    Japp... tur att jag vet bättre än att generalisera. Vi hade kvinnliga lärare som var sjukt bra också.

Det mest störande var en tysklärare vi hade som hånglade med en elev under en lektion och sedan upptäckte att det var ju himla dumt. Så sen gick hon in på lärarrummet och sa att hon hade blivit våldspussad av en elev. Så då kom den manligaste av alla naturkunskapslärare och skällde ut oss killar (kollektivt) efter noter i en halvtimma att vi måste respektera kvinnor, medan tjejerna fick resten av lektionen ledigt.

Inte konstigt att feminismen inte har anhängare ibland...
  • Scratchy
    Grizelda skrev 2010-01-20 20:53:22 följande:
    Nej men fy! De hade nog inte läst planerna med glasögonen på. Minns ett ställe jag jobbade på där jämställdhetsplanen innehöll en text om sexuella trakasserier. Där stod ungefär att "om en kvinna blir trakasserad ska hon säga till sin chef"... Jag påpekade att dels är det ofta chefen som är förövaren, och dels finns faktiskt möjligheten att det är en man som blir trakasserad! Minns inte om det hjälpte, eller om vi skrev en egen plan. Skumt är det i alla fall. 
    Sånna planer är ju ofta spel för galleriet. Och eller hur, det är väl OFTA det faktiskt är chefen som utsätter för trakasserier.

Men man är ofta ganska blind för sådant. På gymnasiet kom några högskolestudenter och gjorde en undersökning om likabehandling. Vi killar tänkte ju naturligtvis på våra kvinnliga lärare som sagt sånna här saker så vi fyllde i på enkäten att vi INTE tyckte att killar och tjejer behandlades lika. Sen fick vi reda på resultatet av undersökningen. Det visade att tjejerna behandlades illa av lärarna. Grejen var att de hade inte frågat på enkäten vem som behandlades illa, utan bara om killar och tjejer behandlades lika. Att det var tjejerna som var offer var så självklart att det frågade man inte ens om.

Och det suger ju åt båda hållen. Inte kul att vara kille i det läget, men jag skulle inte vilja leva mitt liv som förutbestämt offer heller. Det skulle ta knäcken på mig...
  • Scratchy

För att tala om något roligare. Jag planerar min semester och tänkte gå tillbaka till mina rötter och satsa på detta:

">

... nice... men kanske att jag satsar på Nya Zealand istället. Utsikten är väldigt lockande:

">

Om man är inne på ämnet har han väldigt god insikt i flygningens regler om man tittar på hans kommentarer. (Lite internt bland piloter kanske men ändå...)

• Scratchy
    Jagbyttenick skrev 2010-01-20 20:58:58 följande:
    Ja det hade nog jag betalat för att se
    Det är lugnt. Jag behöver alltid fylla på vitaminerna, så det är bara att säga till. Betalar du dosen kan du få titta...
  • Scratchy
    Sedek skrev 2010-01-20 20:59:57 följande:
    ALLA tyskalärare är kvinnor. Nån som kan säga emot?Fast om alla kysser elever, njae det vet jag inte.
    Vi hade en man också... han andades sömnmedel... alla, och då menar jag verkligen ALLA somnade på hans lektioner...
  • Scratchy

Nähä... tråden dog...

• Scratchy
    Polly S skrev 2010-01-20 21:10:07 följande:
    när ska du ha semester?
    När jag har pengar. Vet inte... men om det blir hang glider behöver jag en himla massa pengar. Speciellt för att jag måste lära mig att flyga först... hehe...
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-01-20 21:12:40 följande:
    Ja, att vara aktiv på lektionerna brukar ge lite bättre betyg.
    Well spoken!
Svar på tråden Tråddödare forts....