• joline ellen oliwia

Tråd för oss unga mammor och unga gravida!

Detta är en tråd för oss unga mammor och unga gravida (to.m. 23 år)

Här kan vi dela med oss av förlossnings berättelser, graviditeten, erfarenheter, ung mamma bloggar, tips på namn mm.

Själv heter jag Joline, 19 år, haft 3 missfall och har en ängla son som somnade in 090129.. Nu är jag gravid igen med bf 100223!
    Bor i en 1:a i vasstan i stockholm på 40 kvm men letar nytt(ska på visning nu ^^)

• Svar på tråden Tråd för oss unga mammor och unga gravida!
  • Hanna91

Hej Hej!

Jag är inte gravid och har inte barn men jag och min pojkvän planerar att börja försöka i juni, juli. Jag vill bara veta lite hur de funkar för er, jag fyller 19 nu i april och hoppas på att få ett fast jobb till sommaren, har sökt på lite olika ställen=)

Hur funkar de med ekonomin för er? Är det dyrt, vad är det som kostar?

Kramiiiis

• janniahlholm
    Hanna91 skrev 2010-03-14 17:29:02 följande:
    Hej Hej!Jag är inte gravid och har inte barn men jag och min pojkvän planerar att börja försöka i juni, juli. Jag vill bara veta lite hur de funkar för er, jag fyller 19 nu i april och hoppas på att få ett fast jobb till sommaren, har sökt på lite olika ställen=) Hur funkar de med ekonomin för er? Är det dyrt, vad är det som kostar? Kramiiiis
    allt kostar :P men det går ihop och vi kan leva gott på våra 25000 i månaden :)

det som kostar ofta och ganska mycket i slutändan är ersättningen, eftersom jag inte ammar så blir det mer än man tror.
    blöjor är inte heller gratis om man vill ha (som jag) pampers och inte icas egna, typ.. visserligen vet jag inte vad dom kostar eller hur bra dom är, men jag gillar pampers :)

sen är det ju försäkring, kläder, osv som kostar ibland. men det går ihop :) bara någon av er har jobb och ni inte har allt för mycket fasta utgifter.
  • Hanna91

Vi har nästan inga utgifter i nuläget, sambon har ut runt 20 000 i månaden så är rätt säker på att vi ska klara oss :)

janniahlholm skrev 2010-03-16 02:21:55 följande:
    allt kostar :P men det går ihop och vi kan leva gott på våra 25000 i månaden :)det som kostar ofta och ganska mycket i slutändan är ersättningen, eftersom jag inte ammar så blir det mer än man tror.blöjor är inte heller gratis om man vill ha (som jag) pampers och inte icas egna, typ.. visserligen vet jag inte vad dom kostar eller hur bra dom är, men jag gillar pampers :)sen är det ju försäkring, kläder, osv som kostar ibland. men det går ihop :) bara någon av er har jobb och ni inte har allt för mycket fasta utgifter.
  • janniahlholm
    Hanna91 skrev 2010-03-16 18:04:36 följande:
    Vi har nästan inga utgifter i nuläget, sambon har ut runt 20 000 i månaden så är rätt säker på att vi ska klara oss :)
    ja då är det nog inga problem alls :) vi får ungefär 10-15000 över efter räkningar, och vi klarar oss bra :)
  • haanna

Hej!

Jag och min fästman är 20 och 21 år och väntar vårt första barn i augusti. Kul att prata med andra unga föräldrar :)

Vi bor i Göteborg nu, men ska flytta till Vänersborg i juni. Hade varit jättekul att träffas om det fanns någon mer i Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla - området.

• jennaevelina

Hej!

Kul att läsa om andras erfarenheter! TS jag är verkligen ledsen. Fick också missfall innan min prins kom och det är så sjukt jobbigt! Och att förlora ett barn kan jag inte ens föreställa mig. Var stark! 

Själv har en liten son på 4 månader och är mitt uppe i separationeen från hans pappa. Jobbigt!
    Bor i Stockholm och flyttar in i vår nya lägenhet nu i april =)

Följ oss gärna på min blogg vardagenmedviggo.blogg.se

Kram!

• Hanna91

En lite fråga jag har bara, hoppas någon har något bra svar :D Om jag blir gravid i Juli och blev fast anställd i Juni, hur fungerar det med föräldrapenning o så? Plus att de känns dumt o skaffa barn direkt när man blivit fast anställd, fast egentligen inte, vad tycker ni om de?

• Leijne
    Hanna91 skrev 2010-03-21 18:35:23 följande:
    En lite fråga jag har bara, hoppas någon har något bra svar :D Om jag blir gravid i Juli och blev fast anställd i Juni, hur fungerar det med föräldrapenning o så? Plus att de känns dumt o skaffa barn direkt när man blivit fast anställd, fast egentligen inte, vad tycker ni om de?
    De baserar föräldrapenningen på din sjukpenningsgrundande inkomst. Alltså din beräknade årsinkomst av arbete. Om du är anställd räknar de månadslönen gånger 12 tror jag.
    Man kan sluta jobba eller gå ner i tid ett halvår innan beräknad förlossning utan att ersättningen påverkas. Det baseras alltså på tiden innan dess.
    Om jag inte är helt ute och cyklar nu. Men så här förklarade dom för mig när jag ringde och pratade med dom.
  • Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:03:56 följande:
    De baserar föräldrapenningen på din sjukpenningsgrundande inkomst. Alltså din beräknade årsinkomst av arbete. Om du är anställd räknar de månadslönen gånger 12 tror jag. Man kan sluta jobba eller gå ner i tid ett halvår innan beräknad förlossning utan att ersättningen påverkas. Det baseras alltså på tiden innan dess. Om jag inte är helt ute och cyklar nu. Men så här förklarade dom för mig när jag ringde och pratade med dom.
    Är det "kört" för min del då o få föräldrapenning? Har ingen anställning sedan innan, bara jobbat extra, går i skolan nu...
Svar på tråden Tråd för oss unga mammor och unga gravida!