• Lina W

Kraniosynostos #9

Har en fråga till er med barn med sagittal synostos. Vår son Moses (2mån) skallben är helt stängt från den främre fontanellen och bakåt, dvs han har ingen bakre fontanell alls. Har era barn haft en bakre fontanell?

Detta gör ju att huvudet inte växer bakåt alls utan bara uppåt, framåt. Oroar mig nu för att detta ska påverka trycket inne i huvudet. Vi har gjort en CT för att kolla att allt såg bra ut inne i huvudet och det gjorde det, men jag inte hjälpa att jag oroar mig ändå...

Sen undrar jag om man alltid gör en ögonbottenundersökning innan OP? Moses tar inte riktigt ögonkontakt och är lite sen med svarsleenden. Undrar om hans lilla hjärna är påverkad av att skallbenet är helt slutet bakåt. Kollade ju som sagt förra veckan och då såg ju allt bra ut. Han är ju 3,5 vecka tidigt född också vilket gör det svårt att bedömma svarsleenden och att fästa blicken etc....

• Lina W
    tess863 skrev 2009-12-27 18:12:28 följande:
    Tack för dom orden. Dom är ju väldigt duktiga på allt dom gör på SU. Som jag skrev innan, Jag är glad över att ha fått en op tid och snart är den här.
    Har också oroat mig mycket över högt tryck. Är också så glad att operationen snart ska bli av, vår blir någon gång i slutet av februari. Längtar verkligen tills allt är över. Det verkar ju som att man inte behöver oroa sig för högt tryck då i alla fall. Jag undrar bara om Moses huvudform kommer att ändras mer fram till operationen. Det känns som att han panna blir allt mer markant och huvudet högre, men det kanske inte är så konstigt eftersom det bara kan växa på det hållet.

Det här med fjädrarna får man väl fundera på då. Eller kanske bara lita på det läkarna väljer är det bästa?

Ni som gjort OP med fjädrar: är fjädrarna så stora att de syns tydligt?
  • Lina W
    MammaMila skrev 2009-12-28 17:51:44 följande:
    Min son har ju metopica och är 2,5mån... Nu har vi äntligen fått tid för CT på ALS den 19 Januari och remiss till SU för op. Jag pratade med överläkaren på SU som sa att vi ska få en operationstid i Februari Jag frågade också om det här med fjädrarnas placering... han sa att de kommer sättas utvändigt och att man inte behöver någon mössa eller skydda barnet nämnvärt p.g.a. dem. Men det måste ju vara lite känsligt när fjädrarna syns genom skinnet? Hur länge får man vänta för att ta bort fjädrarna? Är det runt 6mån för både under och över skallbenet?
    Jag fattade det som att man skulle en skyddande mössa på. Det är väl utanpå eller innanför huden fjädrarna kan placeras, fjädrarna sitter väl inte under skallbenet utan mellan skallbenen för att utvidga skallformen? Jag ska ringa till koordinatorn imorgon angående vår OP-tid, så jag ska fråga lite mer frågor angående detta.
  • Lina W
    MammaMila skrev 2009-12-31 16:38:46 följande:
    Jag ville fråga er som har barn med metopica om ni fött tidigt? Jag födde 3 veckor tidigt och såg att det var någon mer som hade gjort det...
    Min son har i och för sig saggital synostos, men jag födde också 3 veckor för tidigt (36+4).
  • Lina W
    uppdragmamma skrev 2010-01-03 21:03:08 följande:
    Angående ärret så synns det inte mycket på våran 9 månaders som op med fjädrar på Sahlgrenska för 3 månader sedan. Lite rött är det men det går ju bort med tiden... det som man kan lägga märke till är den bakre fjädern. Wille fick 3 stycken, och om jag förstog det rätt så brukar man få 2? (Han har visserligen ganska bra med hår men ingen jätte kaluffs)
    En liten fråga: Sitter hans fjädrar innanför eller utanpå huden? Den nya metoden (som vår barn ska opereras med) så sätts fjädrarna utanpå numera. Vore intressant att höra hur det funkar för någon som har gjort detta?
  • Lina W

Enligt Giovanni är det "external", alltså ovanpå huden som är den nya metoden och som jag fattade det så har man en liten skyddande mössa på barnet. Fördelen är väl att man inte behöver söva barnet då de plockas bort och de bara behöver sitta där 4 mån. Detta är hur vi uppfattade det hela, men vårt möte med Giovanni var ganska kort, så vi kan ju ha missuppfattat också. Men det vore ju intressant att höra om någon som har opererats enligt den "nya" metoden. Det skulle i alla fall enligt honom ge lika bra resultat, men utan en andra operation.

• Lina W

Hmm, börjar bli lite fundersam på fjädrarnas vara eller icke vara utanpå huden.... Låter ju betydligt smidigare att ha dem under huden måste jag säga. Man måste ju ändå ge lokalbedövning när man ska ta bort fjädrarna som sitter utvändigt. På vår op-anmälan stod det tydligen "op med fjädrar externt eller internt" eller nåt liknande enligt koordinatorn, så kanske kan man välja då??? Eller bestämmer läkarna hur de vill göra? Funderar på att ringa avdelningen för att höra lite mer om eftervården om de olika alternativen...

• Lina W

När vi träffade Giovanni framställde han det som att fjädrarna numera "alltid" sätts externt och att detta var den nya metoden som användes, han sa inte att man kunde välja. Men han kändes lite osäker när vi frågade hur man gjorde sedan med det praktiska med mössan t.ex.  Sen har jag börjat fundera på hur det egentligen ska gå till när man ska ta bort dom. Han pratade om att det räckte med lokalbedövning då de sitter externt, men hur ska man kunna få en 8-9 månaders bebis att få lokalbedövning och sitta still under ett sådant ingrepp?! Då tycker jag det är lika bra att söva dom under den tiden det tar att plcoka bort dom istället.

Jag hoppas verkligen att vår lilla Moses får sina fjädrar utvändigt nu. Väntar på op-tid i slutet av februari.

• Lina W

Jag menade naturligtvis invändigt... Måste vara "nybliven tvåbarnsmorsförvirring"{#lang_emotions_laughing}. Har också fullt förtroende för läkarna, men måste onekligen säga att invändigt verkar mycket mer praktiskt... De kanske väljer det för alla barn nu då om det varit problem med ha dem utvändigt. Vad vet jag, vi får se vad dom säger helt enkelt.

29Oktober: Du får gärna maila dokument om fjädrarna som du hade fått om du vill.

MammaMila skrev 2010-01-12 23:20:36 följande:
    Lina W: Menar du att du fortfarande vill ha dem utvändigt även då överläkaren säger att de experimenterar ("inte utan problem" - vad det nu betyder) med den metoden och bara gjort det 2ggr?  Det måste ju vara känsligare för barnet att ha dem utvändigt uner ca.4mån också? Och ärren blir väll densamma? lilyanna: Jag mailade supporten igår också... de måste ha gjort något fast de sa att det inte var något fel... för på kvällen kunde jag uppdatera. Otroligt konstigt att man får så olika svar. En säger att man kan välja... en säger att man numer "bara" gör utvändigt och överläkaren rekommenderar det inte ens och säger att de bara experimenterar??? Ganska förvirrande? Jag måste maila tillbaka och fråga vad de håller på med...
  • Lina W
    MammaMila skrev 2010-01-20 20:59:54 följande:
    Marie1978:  Jag ringde till avdelningen idag... de har satt vårat operationsdatum till 1 Mars. Jag sa att jag pratat med överläkaren och att han hade lovat att vi skulle få det i februari. Men tydligen är de otroligt överbokade just nu! Jag fick dock stå på stand-by lista ifall de får något återbud p.g.a. sjukdom. Men då måste vi åka ner på kort varsel. Jag antar att det betyder 1-3 dagar före eller så. Det är lite väl kort varsel för oss som åker från Stockholm... men men... min mans chef har sagt att det inte är några problem där och vi gör det så klart gärna för att få det så tidigt som möjligt. Jag är dock lite orolig för resan... det är ju rätt långt. Vi har max suttit i bilen 1,5h och sen på hemresan så är han ju ny opererad och allt
    Hmm, undrar just när Moses operation blir... Har inte fått någon kallelse ännu, men planen har varit att han skall opereras i slutet av februari då han är 4 mån. (Föddes 26/10). Tror jag ringer koordinatorn imorgon och hör efter. Man vill ju gärna kunna planera lite. Stand by lista hade kanske varit något, vi bor 20 min utanför stan.

Vet att det talats om detta tidigare, men vet ni hur man gör med ledighet, om båda föräldrarna kan ta vård av barn?

En annan fråga? Har ni fått genom barnförsäkring? Jag har ansökt i Trygg Hansa, men fick hem pappar där de ville ha med info (hade bara skrivit "avvikande huvudform" i ansökan eftersom vi inte visste vad det var då. Kan de betrakta synostosen som en ökad risk för sjukdomar tro och neka eller begära högre premie?
Svar på tråden Kraniosynostos #9