• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • SofiaD

Som vanligt fungerar det aldrig att länka {#lang_emotions_demon} Vill ni hitta alla trådarna så klicka in på den sista länken, så hittar ni alla i den trådstarten.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • MammaMila

SofiaD... kan du lägga till mig i listan
    Jag har en son på 2,5mån som heter Castor och har metopicasynostos. Han väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

• uppdragmamma

Ni som gjort fjäder op på Sahlgranska.
    Hur länge ska barnan vara hemma från dagis efter att fjädrarna tagits ut?
    Tyvärr så verkar det som om Willes fjädrar ska tas ut i samma veva som vi måste skola in honom på dagis så vi måste ju försöka göra det så smidigt som möjligt för honom.

• Lina W

Har en fråga till er med barn med sagittal synostos. Vår son Moses (2mån) skallben är helt stängt från den främre fontanellen och bakåt, dvs han har ingen bakre fontanell alls. Har era barn haft en bakre fontanell?

Detta gör ju att huvudet inte växer bakåt alls utan bara uppåt, framåt. Oroar mig nu för att detta ska påverka trycket inne i huvudet. Vi har gjort en CT för att kolla att allt såg bra ut inne i huvudet och det gjorde det, men jag inte hjälpa att jag oroar mig ändå...

Sen undrar jag om man alltid gör en ögonbottenundersökning innan OP? Moses tar inte riktigt ögonkontakt och är lite sen med svarsleenden. Undrar om hans lilla hjärna är påverkad av att skallbenet är helt slutet bakåt. Kollade ju som sagt förra veckan och då såg ju allt bra ut. Han är ju 3,5 vecka tidigt född också vilket gör det svårt att bedömma svarsleenden och att fästa blicken etc....

• tess863

Jag ska åka med min son den 18 januari för operation med fjädrar.
    Träffade också Giovanni som också berättade att vi skulle operera med fjädrar utanpå.
    Det är väl så pass testat nu så att det är rutin för alla som kommer in.

• tess863

Jag har pratat med flera olika läkare och undrat om inte vi ska göra flera tester eller flera röntger för att försäkra sig om att min pojk mår bra. allt eftersom han växer så måste ju trycket på hjärnan öka, tycker jag... men alla jag har pratat med säger att fler undersökningar allt eftersom han växer inte är nödvändiga. :S ??
    Någon annan som gjort kontroller i och med ökat tryck på hjärnan?

Min son heter Alex och är lite över 3 månader. Han föddes 4 september, med sagital synostos.
    Tess

• lilyanna
    tess863 skrev 2009-12-25 17:11:21 följande:
    Jag ska åka med min son den 18 januari för operation med fjädrar.Träffade också Giovanni som också berättade att vi skulle operera med fjädrar utanpå.Det är väl så pass testat nu så att det är rutin för alla som kommer in.
    Jag vet inte hur pass många operationer dem har gjort med fjädrar utanpå...men det kan inte vara många tror jag...ingen av sköterskorna på avd. 41 hade hört talas om det när vi var där i början av december, så jag bestämde att Alvin skulle få sina fjädrar invändigt och det var inga problem med det.
  • tess863
    lilyanna skrev 2009-12-25 20:02:08 följande:
    Jag vet inte hur pass många operationer dem har gjort med fjädrar utanpå...men det kan inte vara många tror jag...ingen av sköterskorna på avd. 41 hade hört talas om det när vi var där i början av december, så jag bestämde att Alvin skulle få sina fjädrar invändigt och det var inga problem med det.
    Jaha... det var bara så jag uppfattade det.
    Vi var och träffade Giovanni och blev presenterade för avd 41 i början av december. Det första vi möttes av var en flicka med en mössa på som precis hade blivit opererad med fjädrar utanpå och sköterskorna pratade om att det var den nya metoden som man valde att göra nu, så jag bara antog att alla gjorde det nu.
  • lilyanna

Okej, så märkligt eftersom det var just i början av december som vi var där.

Jag fick ju själv uppfattningen om att det var väldigt vanligt med fjädrarna utanpå när vi var på bedömningen...men när vi sen kom dit för själva operationen så va det ingen som hade någon aning om det så att säga...

Resultatet kommer ju bli kanon vilken metod ni än väljer!

• tess863

Lilyanna;
    Gjorde ni några kontroller eller extra röntger innan op dagen?
    Jag är orolig att fler suturer ska växa ihop för tidigt.
    Jag menar, har den mittersta gjort det så kan väl även den främre fontanellen sluta sig för tidigt?
    Jag tycker att min sons panna börjar sluta sig..? Fontanellen är jätteliten och det går som en kant i mitten av pannan, precis som om det börjar fästa sig där också nu. Vi har ju ändå ett tag kvar tills vi ska träffa läkarna igen på SU. Inskrivning den 14 januari.
    Tänkte bara om du eller någon annan upplevt samma som jag eller undrar samma som jag?

Svar på tråden Kraniosynostos #9