• sajf1

Kraniosynostos #9

Metoderna går ju framåt o deras mål är ju att göra op så lite riskfylld som möjligt,så det här är kanske en bättre metod.
    Den som varit är ju ca 10 år gammal,inte så gammalt i mina öron som jag trodde....10 år är ju inte sååå länge...

När vi pratade med dom sa dom att dom jobba på att ta fram ett bättre sätt,ev fjädrar som "löser" upp sig själva eller önskade....då skulle man slippa en 2:a op.
    Vi får se,det här är ju ett steg frammåt!
    Vi såg Zigges fjädrar tydligt o kunde känna på dom så det var läbbigt när han slog sig där då vi trodde skinnet skulle spricka iom det var så spänt men nejdå,det gick bra!
    Lycka till!

• sajf1

Hm jag läste inte allt men vi fattade det som att dom "sågade/öppnade upp "sömmen"som var sluten.Fontanellen var inte sluten på Zigge utan som sagt sömmen mellan.... sagittal synostos Sen sätter dom fast fjädrarna mellan som trycker isär skallbenet.
    Andra stora  tar dom bort bitar o formar om o sätter tillbaka,eller?Så har jag fattat...
    läste bara nåt om titthål...Jag såg på tv att i USA eller vart det var op dom med titthål!Det vore smidigt!

• sajf1

Nu när jag läser era inlägg blir jag osäker...jo visst var det titthål.Men det kanske var sagittal då man gick in o öppnade sömmen när dom fortfarande var små,det borde ju funka?.Men alla läkare tror ju inte på samma metod utan utformar dom som dom tror funkar bäst eller så har det inte kommit hit än bara????Vem vet,tror den fick ha en mössa nåt år eller nåt.....? O det är ju kankse inte så kul heller...

• sajf1

Amia01:Vi var på Linköping o däe la läkaren fram det så till oss oxå,att valet är vårt.....
    Uti i väntrummet kom en sköterska fram o tröstade mig o sa att:
     -ja det är ju inget alternativ,man op sånt här...hm där fanns inget alternativ...

Då kände jag mig trygg o säker på att op är dt bästa men INTE DÄR,INTE AV DEN LÄKAREN.
    Tyckte inte han la fram faktan om att fjäderop var bättre ett dugg,kändes som han var sugen att op själv,nej inget förtroende där inte så remiss till SU var det enda.

Vi har oxå hört att dom inte får men av att inte op, men jag o sambon såg ett program om ett tvillingpar på 5 år som inte op.Dom hade huvudvärk,inkontinesbesvär utvecklingsproblem,JÄTTEhöga pannor mm så dom gjorde op då vid 5 år,den stora...
    Så... här op alla så man vet ju inte vad som kan bli,eller hur?
    Jag har sökt på nätet och hittat 1 som INTE op...tyvärr var"tråden" gammal så bilder eller personen fanns inte kvar(detta var en amerikansk sida jag hitta,gammal sida som sagt)där många ville se en bild på nån som inte op...
    Jag skulle aldrig tveka att göra det igen om jag skulle få en till där dom sa att det inte behövdes...
    Op i sig är ju inget farlig,ju tidigare desto bättre men valet är ju givetvis ert.
    Vi alla förstår vad du menar o tvekar,det gjorde jag först oxå.....kram

• sajf1

Kram o lycka till till alla operationer!
    Hoppas allt gått som på räls "29 oktober"!!!???

Svar på tråden Kraniosynostos #9