-
Jag vet inte hur pass många operationer dem har gjort med fjädrar utanpå...men det kan inte vara många tror jag...ingen av sköterskorna på avd. 41 hade hört talas om det när vi var där i början av december, så jag bestämde att Alvin skulle få sina fjädrar invändigt och det var inga problem med det.tess863 skrev 2009-12-25 17:11:21 följande:Jag ska åka med min son den 18 januari för operation med fjädrar.Träffade också Giovanni som också berättade att vi skulle operera med fjädrar utanpå.Det är väl så pass testat nu så att det är rutin för alla som kommer in. -
Okej, så märkligt eftersom det var just i början av december som vi var där.
Jag fick ju själv uppfattningen om att det var väldigt vanligt med fjädrarna utanpå när vi var på bedömningen...men när vi sen kom dit för själva operationen så va det ingen som hade någon aning om det så att säga...
Resultatet kommer ju bli kanon vilken metod ni än väljer! -
Dagen innan operation så fotograferades Alvin, samt att man gjorde en CT-scan på honom.tess863 skrev 2009-12-26 09:22:07 följande:Lilyanna;Gjorde ni några kontroller eller extra röntger innan op dagen?Jag är orolig att fler suturer ska växa ihop för tidigt.Jag menar, har den mittersta gjort det så kan väl även den främre fontanellen sluta sig för tidigt?Jag tycker att min sons panna börjar sluta sig..? Fontanellen är jätteliten och det går som en kant i mitten av pannan, precis som om det börjar fästa sig där också nu. Vi har ju ändå ett tag kvar tills vi ska träffa läkarna igen på SU. Inskrivning den 14 januari.Tänkte bara om du eller någon annan upplevt samma som jag eller undrar samma som jag?
Giovanni berättade att Alvin har både den främre och bakre fontanellen, dvs man ska inte förväxla dessa med suturerna.
Dock är inte fontanellerna särskilt stora...växer er sons huvud både bakåt o framåt? -
Nu är tågresan bokad o betald inför återbesöket på tisdag
!
-
Alvin opererades för 1 månad sedan och han fick 2 fjädrar inopererade på varsin sida om mittensuturen så att säga.
Nu är det väldigt tidigt, men ärret ser så fint ut, visst är det rött o syns..men för att vara så nära efter operationen så syns det inte så mycket som jag trodde.
-
Vår son son opererades för en månad sedan har fått sina fjädrar innanför huden och man ser vart fjädrarna sitter...detta är inte den nya metoden som jag har förstått det. Vår son har ingen mössa, och han kommer sövas för att ta bort dem om 6 månader.MammaMila skrev 2010-01-04 21:59:23 följande:Du menar väll utanpå skallbenet och inte utanpå huden? Vår son ska få dem ovanpå skallbenet... så de syns under huden. Det är den nya metoden enligt överläkaren på SU. (jag frågade vilken metod de skulle använda)
När han förklarade den nya metoden för oss så sa han att fjädrarna sitter utanpå och att barnet därför måste ha en mössa på sig och även att dem bara behöver ha dem i 4-5 månader, plus att man inte behöver operera för att ta bort dem.
Men jag kan ju ha fel alltså...men som jag förstod det så va det inte en ny metod vi fick då jag inte ville ha den nya metoden. -
Hej!
Nu är vi precis hemkomna från återbesöket som fick en intressant start då vi blev fastsittande på första tåget...mitt ute i skogen i 1,5 timma...
Träffade Giovanni som sa att allt såg toppen ut
.
Frågade honom om vi fått den nya metoden och det har vi inte, dvs Alvins fjädrar sitter ju invändigt.
Utvändigt så sitter dem ovanpå huden sa han...jag är iaf glad att jag valde invändigt och vi kommer dessutom få ta bort fjädrarna redan i april troligen.
-
Vi fick uppfattningen att vi kunde välja om vi ville ha fjädrarna invändigt eller utvändigt...vi velade länge fram o tillbaka på hur vi ville ha det innan vi bestämde oss.Lina W skrev 2010-01-05 21:21:00 följande:Hmm, börjar bli lite fundersam på fjädrarnas vara eller icke vara utanpå huden.... Låter ju betydligt smidigare att ha dem under huden måste jag säga. Man måste ju ändå ge lokalbedövning när man ska ta bort fjädrarna som sitter utvändigt. På vår op-anmälan stod det tydligen "op med fjädrar externt eller internt" eller nåt liknande enligt koordinatorn, så kanske kan man välja då??? Eller bestämmer läkarna hur de vill göra? Funderar på att ringa avdelningen för att höra lite mer om eftervården om de olika alternativen...
Dagen före operationen, dvs på inskrivningsdagen så träffar man läkaren och då meddelade jag att vi ville att Alvin skulle få fjädrarna invändigt.
För mig kändes det bäst med invändigt, men det är mest för att jag är den som tar hand om Alvin nästan hela tiden och jag har dessutom en 3-åring att hålla styr på med. Och som jag fattade det när vi var där så fanns det ju ingen i princip som hade hört talas om fjädrar utvändigt, mer än själva läkaren...därav ytterligare en anledning till att sätta dem invändigt ansåg jag. -
Hej i tråden!
Har inte kunnat uppdatera tråden förrän idag.
Ser att ni pratar om invändigt/utvändigt...det var jag som först skrev att det lät som om vi kunde väla mellan dessa två metoder...det var iaf den uppfattningen vi fick på bedömningen utav Dr. Maltese.
Jag sa ju sen till honom dagen innan operationen att vi ville ha fjädrarna invändigt då jag fick känslan av att dem inte hade gjort den andra varianten och jag ville inte låta Alvin vara försöksperson.
Nu när jag läser infon från dig 29Oktober så är jag glad att det blev invändigt, men jag blir samtidigt lite besviken på Dr. Maltese för han gav verkligen intrycket av att fjädrarna utvändigt va den nya metoden och att dem hade gjort den många gånger och med bara bra resultat.
-
Alltså, det är ju jag som har sagt att man kan välja metod...men jag sa så eftersom Dr. Maltese verkligen gav oss den uppfattningen.MammaMila skrev 2010-01-12 23:20:36 följande:lilyanna: Jag mailade supporten igår också... de måste ha gjort något fast de sa att det inte var något fel... för på kvällen kunde jag uppdatera. Otroligt konstigt att man får så olika svar. En säger att man kan välja... en säger att man numer "bara" gör utvändigt och överläkaren rekommenderar det inte ens och säger att de bara experimenterar??? Ganska förvirrande? Jag måste maila tillbaka och fråga vad de håller på med...
Samma läkare, dr. maltese ger intrycket av att dem typ har gjort hur många op. som helst med den nya metoden och det tycker jag är lite fult...för vi frågade om det hade uppstått komplikationer o då svarade han nej...så gör man inte om man bara har utfört 2st operationer och dem dessutom inte har varit utan problem.