Kraniosynostos #9
Har en fråga till er med barn med sagittal synostos. Vår son Moses (2mån) skallben är helt stängt från den främre fontanellen och bakåt, dvs han har ingen bakre fontanell alls. Har era barn haft en bakre fontanell?
Detta gör ju att huvudet inte växer bakåt alls utan bara uppåt, framåt. Oroar mig nu för att detta ska påverka trycket inne i huvudet. Vi har gjort en CT för att kolla att allt såg bra ut inne i huvudet och det gjorde det, men jag inte hjälpa att jag oroar mig ändå...
Sen undrar jag om man alltid gör en ögonbottenundersökning innan OP? Moses tar inte riktigt ögonkontakt och är lite sen med svarsleenden. Undrar om hans lilla hjärna är påverkad av att skallbenet är helt slutet bakåt. Kollade ju som sagt förra veckan och då såg ju allt bra ut. Han är ju 3,5 vecka tidigt född också vilket gör det svårt att bedömma svarsleenden och att fästa blicken etc....
. Har också fullt förtroende för läkarna, men måste onekligen säga att invändigt verkar mycket mer praktiskt... De kanske väljer det för alla barn nu då om det varit problem med ha dem utvändigt. Vad vet jag, vi får se vad dom säger helt enkelt.