Kraniosynostos #9
Hej alla!
Är ny här på familjeliv, och vet inte riktigt hur man ska skriva... men är så glad att jag "hittat hit"! Har en son på 14 månader som har konstaterad sagittal synostos, och står i kö för op i Göteborg. Många frågor och mycket man funderar kring... så det är ju bara jättebra att det finns så mycket att läsa här! Ska försöka ta mig igenom det som skrivits, och kanske få komma med lite egna funderingar också efterhand...
Kan ju börja med en kort bakgrund:
Misstanke om synostos vid läkarbesök i början av Oktober (Axel var 10 månader) pga astma efter RS infektion. (Jag har tjatat om hans huvudform sen han var 2 dygn gammal, men alla har sagt att det "växer bort", men nu tyckte dom tydligen det var dax för en diagnos...)
Remiss till Linköping, vilken skrevs till fel läkare och fick göras om...
Läkarbesöket blev i alla fall av 21/12, och då fick vi veta att det troligen var synostos och att han borde röntgats.
Röntgen i början av januari, och då konstateras synostos i Linköping. Remiss till Sahlgrenska, som inte blev skickad på nästan tre veckor...
Sen fick vi brev om att vi står i operationskö, och om vi vill kan vi få komma ner och träffa läkaren innan operationen.
Ringer ner, och får veta att det inte går, för det finns inga tider...
Men till sist hittar hon en tid, 25/2. Vilket enligt henne i alla fall inte skulle ha någon betydelse, eftersom Axel låg i operationskö "inom 2 månader", och då fanns det "gott om tid"?
Brukar det vara så här rörigt? Och ta så här lång tid? Eller är det bara vi som är känsliga för att vi tyvärr råkat ut för ett antal missar inom vården tidigare?