• amia01

Kraniosynostos #9

Lina W: 
    Vad bra att ni fått operationstiden klar, måste vara skönt att veta och kunna planera, men förstår att det är nervöst oxå...

• amia01

Tack för alla svar ang operation eller inte. Ger ju en lite annan bild än den läkaren i Linköping gav, och förklarar oxå varför jag inte hittat någon information om hur man ser ut /vad som är riskerna om man inte opererar. Klart man börjar fundera över riskerna när man ges ett val, men som ni skriver så är vi oxå helt inne på att det blir operation även för Axel.
    Bara att hoppas att de trollar fram den sista remissen nån gång... lovades vara färdig den här veckan, men det var den inte... blir man förvånad?? Näääää

mrsjo: Skönt att få op-tiden flyttad, håller tummarna för att allt blir bra!
    Jag tänkte ringa på måndag och kolla om dom har någon aning om när det kan vara dax för oss, förhandsbeskedet är "någon gång i mars", så kanske dom har lite bättre koll nu? Stämmer förresten tel.nr till operationskoordinatorn som finns i broschyren, eller var hittar man det annars?

• amia01
    MammaMila skrev 2010-02-15 08:18:58 följande:
    Nu bär det iväg till SU för vår del... vi åker ner nu och sover på Aston Villa i natt. Hoppas det inte snöar mer så vägarna blir framkomliga Vi får se om vi ses någon av oss
    Lycka till från oss med!
  • amia01
    mrsjo skrev 2010-02-17 20:51:44 följande:
    Då var det våran tur i mon, inskrivning kl 8:00. Känns konstigt men skönt att det äntligen ska bli gjort.....
    Lycka till till er med!

Vi har oxå fått vår op-tid, 22/3 är det dax för inskrivning om allt går som planerat. Skönt att veta, men oxå jobbigt att det blir så "verkligt"...
  • amia01

Vad skönt att höra att ni är ok! Och visst hämtar dom sig snabbt!?

Här har vi plockat av Axel gipset efter benbrottet för några veckor sedan. Och han satte direkt fart och började gå och klättra som om han inte gjort annat
    Hoppas han hinner lära sig att gå nu innan det blir vår tur för operation.

Annars planerar vi som bäst för läkarbesök på SU på torsdag, skriver frågor och fyller i papper... Pratade med op-koordinatorn förra veckan, och hon lovade oss att vi skulle kunna besöka avdelningen och skriva in oss nu när vi ändå skulle dit. 
    Hon tyckte det var praktiskt att skriva in oss nu, så vi skulle slippa komma så tidigt dagen innan op, eftersom vi har långt att resa - känns jättebra att de bryr sig, och verkligen vill göra allt bra. Hoppas bara på lite bättre väder att köra i på torsdag än vi hade i dag... snö, snö, snö....

• amia01
    MammaMila skrev 2010-02-24 09:16:14 följande:
    Amia01: Skönt att benet är helt igen iaf :- ) De läker verkligen snabbt de små... så blir det efter op också Jag ska försöka lägga ut bilder så du kan se ärret så här någon dag efter op och hur han såg ut under vårdtiden... om du vill
    Skulle bli glad om du ville lägga ut lite bilder, känns skönt att kunna vara så förberedd som det går på det som väntar.

Vi fick också välja om vi ville åka ner innan op eller inte. Men vi ville gärna träffa läkaren och diskutera igenom allt innan, dels eftersom vi ju fick ett "val" i Linköping, och inte från SU?!
    Dessutom har min man mått väldigt dåligt efter alla våra jobbiga "vård-upplevelser", och det är viktigt för oss att "känna oss för" hur han mår och reagerar.
    Har gått hos psykolog senaste halvåret för att bearbeta allt, men än är det långt kvar Så förutom oron över operationen finns också oron för att han ska bryta ihop, och då har jag två att sköta om...
    Men hoppas på proffsigt bemötande och bra stöd på avdelningen, så ordnar det sig nog.

Låter bra att ni är nöjda med boendet - har hört från andra att man ska undvika patienthotell, eftersom det blir så mycket "sjukhus" över det, och kanske speciellt om man är lite känslig, som min man?? Å andra sidan är det ju smidigt och ligger nära?

Vet att man sover lite på intensiven. När Axel låg på IVA med RS, så erbjöd de mig att gå tillbaks till avdelningen och sova där. Gjorde ett försök, men hur lätt är det att slappna av?? Visst lovar dom att allt är under kontroll, men det gjorde de även några timmar tidigare, när det slutade med andningsstopp och akutteam Kändes som om jag inte vågade lämna honom i det läget, så det blev ett par nätter i fåtöljen på IVA. Tältsäng låter ju som ett snäpp bättre ändå 

Och tiderna är vi rätt vana vid - att ta av gipset och röntga benet i går tog drygt två timmar... Men var det inte nervöst att vänta under operationen? Och vad gjorde ni under tiden? Hur får man timmarna att gå?
    Och hur funkade det för din man att gå ifrån? Kan inte vara roligt att behöva lämna er ensamma - fast kanske skönt också, om man kan slappna av?
  • amia01
    MammaMila skrev 2010-02-24 11:56:52 följande:
    ..Det din man kan undvika är (som jag tyckte var jobbigt) själva sövandet inför op. Om du orkar själv så kan han vänta utanför och stötta dig när du kommer ut... personalen är väldigt förstående och stöttar dig.

...Första natten på avd. efter op sover han inte hos dig utan med sköterskorna... så du kan vila och få kraft och de har koll på honom. Känn dig trygg med det... de är proffs
    Kan förstå att det är jobbigt med sövningen. Axel sövdes vid CT och det var inte roligt Så det har vi redan bestämt att mannen ska undvika.

Låter som Johannesvillan blir vårt förstahandsval i alla fall. Tror att det kan vara skönt att finnas nära, fast ändå kunna gå ifrån liksom...

Varför får inte barnen sova på sitt rum efter IVA? När vi kom från IVA med RS så fick vi ligga på "vårt" rum på barnvdelngen, men med en sköterska på plats i rummet hela tiden. Vet inte vilket som är bäst egentligen - är ju inte så roligt med ständig "övervakning" heller. Men jag tänker på vår lille kille som blir helt förtvivlad när mamma inte finns i närheten Och att då lämna honom  i en främmande miljö med främmande människor, känns ju som om det bara kan sluta med panik??

tess863:
    Skönt att höra från er, och att allt verkar ha gått bra hittills. Bara det ordnar sig med stygnen också. Håller tummarna för att det ska bli bra snart!

LinaW:
    Håller tummarna för er med, att han inte blir smittad. Vi har börjat fundera på hur vi ska göra de närmsta veckorna innan opom vi ska hålla storasyster hemma från dagis? Finns ju så mycket förkylningar i omlopp den här tiden, och ofta drar ju storasyskonen hem det...
  • amia01
    29Oktober:
    Låter som om det var en bra lösning för er. Och tror som dig att vi säkert kan lösa det när vi kommit så långt. Och som jag skrev så är det ju både för och nackdelar med personal på rummet hela tiden...
    Och så antar jag att de är så trötta och får så mycket smärtstillande att de förhoppningsvis sover rätt bra.

Axel är snart 15 månader, och väldigt medveten om vad som händer, framförallt är han jätteotrygg och orolig när han ska sova och dessutom vettskrämd för allt vad sjukhuspersonal heter...

Oron kom för vår del också i samband med att vi var inlagda förra vintern. När vi kom hem började han att vakna och skrika precis som du beskriver det. Lite bättre har det blivit efterhand, men han är väldigt ofta väldigt ledsen när han vaknar, och sover liksom lite på "helspänn", vaknar av minsta ljud.
    Dessutom är han extremt mammig, och får panik om jag lämnar honom när han ska sova eller vaknar. De få gånger vi tvingat oss att försöka låta andra ta honom har han skrikit i total panik

Vet inte om han varit som han är utan sjukhusvistelserna? Men innan han var sjuk var han mycket tryggare, och storasyster har alltid varit tryggheten själv - så lite funderar man ju på vad det kan bero på??

Sjukhusskräcken har han ju fått på senare tid. Senast i går råkade vi ut för en röntgensköterska som prompt skulle ha honom liggande platt på rygg för att röntga benet, och dessutom tyckte att "ja, ja, ju mer du skriker desto hårdare håller jag". Att det dessutom var hon som absolut skulle sätta en nål utan bedövning inför CT, gjorde ju inte saken bättre - Axel blev stel som en pinne bara han hörde hennes röst, brrrrr.....

Appropå inskrivningen får vi väl se i morgon när de vill att vi kommer. Men antagligen åker vi ner samma dag, vi har ju inte mycket mer än 3 timmar i bilen, och varje timme vi kan vara kvar hemma är värdefull, med storasyskon och djur att sköta.
  • amia01

Hej alla!
    Tänkte bara tala om att vi är jättenöjda efter besöket på SU. Känns som proffs jämfört med vårt lilla lasarett. En lång och jobbig dag var det i torsdags, åkte hemmifrån vid 6 på morgonen och kom hem igen vid 9 på kvällen... Snö, regn, halka och dimma - men vi var glada som inte behövde stå och vänta på tåg som inte gick 

Tyvärr hade op koordinatorn missat att meddela avdelningen att vi skulle skrivas in, och väl på avdelningen var det tydligen en rätt stressig dag. Men efter en del väntetid så ordnade sig allt. Skönt att ha inskrivningen klar så här i förväg tycker jag, eftersom dom ju kom med en hel del tips som var bra att veta redan nu!

Dessutom var det tufft med all information och med alla intryck, så det känns jättebra att kunna smälta allt i lugn och ro innan det är dax "på riktigt".

Nu behövde vi inte komma in förrän på op dagen, men eftersom vi har så långt att åka, så tar de emot oss kvällen innan. Skönt det oxå, att slippa åka så tidigt, och kunna lämna storayster i lugn och ro.

Nu försöker vi få Axel att ta sig an en nalle att ha med som "snuttefilt", och hoppas att han inte blir förkyld... han har haft lite feber i dag, troligen storasyster som smittat honom efter att ha varit småhostig några dagar hoppas det inte blir värre, utan går över närmsta dagarna. Narkosen ville inte söva honom om han hade varit hostig eller snuvig två-tre veckor innan op. Lite extra försiktiga pga hans RS-historia... Dessutom skulle vi ge full dos pulmicort fram till op. Bra att veta det i tid!

Ang avdelningen så var det nog så att det var lite stressigt för dem, men tyvärr så var det endel personal där som inte var sådär jättetrevliga men vi han träffa några som vi tyckte väldigt bra om oxå Antar att det är som på alla andra ställen, att det finns båda sorter...

• amia01

mrsjo:
    Kul att träffas "live", och att få se hur pigg och glad Emma var, och hur fin hon var så nära efter operationen!

Svar på tråden Kraniosynostos #9