Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Vattuman83

Ont i bröstkorgen

Hej!

Jag är gravid i vecka 32 och har senaste dagarna haft jätteont i min bröstkorg.
    Värken sitter mellan brösten och strax nedanför, och jag vet inte om det är själva revbenen eller något muskulärt. Det är inte bebisens sparkar/buffar på revbenen, för de känner jag också. Det här är en mer ihållande smärta. Värst känns det när jag drar djupt efter andan, eller på natten när jag vaknar av att jag vänder mig.

Är det någon som känner igen sig, eller vet vad det beror på?
    Har frågat min Bm, men hon hade inget svar.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ont i bröstkorgen
  • AmandaBrun

Hm. Har du problem med halsbränna? Då kan man få ont i magmunnen och den sitter där du beskriver att din smärta känns....

• jakey

Jag har haft jätteont i revbenen och tippen på bröstbenet under slutet av alla mina 3 graviditeter...Min BM sa att det var rätt vanligt och har med att göra att bröstkorgen vidgas(på mig från 70 till över 85cm) Det skall vara vanligare om man är kort(jag är 165cm) Hon sa även att det var väldigt viktigt att jag kännde att det var just skelettet för man kan även få problem med gallan (tror jag det var)när man är gravid, som kan kännas liknande...

• Vattuman83
    jakey skrev 2009-12-21 20:37:45 följande:
    Jag har haft jätteont i revbenen och tippen på bröstbenet under slutet av alla mina 3 graviditeter...Min BM sa att det var rätt vanligt och har med att göra att bröstkorgen vidgas(på mig från 70 till över 85cm) Det skall vara vanligare om man är kort(jag är 165cm) Hon sa även att det var väldigt viktigt att jag kännde att det var just skelettet för man kan även få problem med gallan (tror jag det var)när man är gravid, som kan kännas liknande...
    Tack för era snabba svar! =)

Är också kort, 165 jag med, så det kanske är bröstkorgen som vidgas då. Ungefär hur snabbt går den tillbaka sen då, efter förlossningen?
    Svårt att veta om det är skelettet eller något som sitter under tycker jag. Hur många veckor höll din smärta i sig? Fanns det något som lindrade den?

Har som tur var sluppit halsbränna, så det är nog inte magmunnen som spökar.
  • momster

jag fick ont i bröstkorgen , lungorna och ryggen, men la jag mej i ett varmt bad så blev de mycket bättre.
    Fast det var ungen som tryckte på innifrån (inga sparkar utan livmorden och allt antar jag att det var). Det frsvann i samma veva som hon fixerade sig och magen började sjunka.

Hoppas det blir bättre !

• jakey

Om det är din första så brukar det släppa när barnet fixerar sig annars gör det ont tills barnet är ute. Jag har aldrig tänkt på hur lång tid det tar att gå tillbaka men efter ca 4-5månader är jag i allaf all nere i 75 BHar och inte 85...Det jag tycker hjälper är att sätta tryck mot det stället som gör ondast. Nu har jag hela benen på min högra sida och har därför mycket ondare där så om jag lägger en kudde eller liknande unde när jag lägger mig så att revbenet trycks in lite så kan det kännas bättre eller ett bar kuddar bakom ryggen när man sitter så man svankar rejält (så att framsidan blir lite längre)kan också hjälpa...

• SpecialK

Undrar om det är något liknande jag har, för ibland när jag vänder mig i sängen på natten så känns det som att något verkligen slits itu precis under höger bröst, fast mer åt mitten till. Gör svinont.. fast det är klart, speciellt ihållande är ju inte smärtan, går väl över på en 20 sekunder kanske efter "slitningen".

• kulan2010

SpecialK: Sådär har jag också på höger sida. Gör så fruktansvärt ont när jag ska vända mig eller stiga upp på morgonen men det klingar av efter några sekunder. BM sa att det var något med revbenen. Men det känns mer som att det är något under revebenet. Typ att det organ som ligger under fastnar och slits mot revbenen.

• SpecialK

Ja det känns onekligen som om något slits sönder.. började först fundera på om det var en muskel som brast, men hur många gånger kan den i så fall brista Glömde ta upp detta med läkaren sist, men nästa gång ska jag ta upp det...

• isisisis

Jag är 160 och väntar tvillingar.
    Är i stl som om jag vore i v 32-33 men har minst 10 veckor kvar.

Har väldigt ont både under brösten (revbenen) på kvällarna,och även i revbenen på sidorna.
    Vilket resulterar i att jag varken kan sitta eller ligga länge på någon sida

Har fått värktabletter av förlossningsläkaren till kvällen.
    Det är väldigt jobbigt!

• ankling

Hej tjejer!
    Jag har samma, är i v 30 (men haft detta sen v 18), och är 152 cm.

Sjukt plågsamt

• Vattuman83

Då verkar vi vara flera då! Antar att det bara är att bita ihop, känns som man får nya krämpor för varje vecka som går så här framåt slutet...

God jul på er alla! =)

Svar på tråden Ont i bröstkorgen