• Anonym

måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?

usch jag är så orolig.
    häromdagen upptäckte jag två konstiga små blåmärken på insidan av låren, på precis samma ställe, men kan inte minnas att jag gjort mig illa där.
    sen såg jag att jag hade flera, ungefär "russin-stora" på benen.
    dan efter fick jag två till på smalbenet, fast större, dom gjorde däremot ont när man tröck på dom.
    sen kom en till liten mitt på foten.

jag har ju småbarn hemmaoch jag vet att jag inte alltid tänker på när jag gör illa mig eller dom gör nåt, de är inte så många, kanske 6-8 totalt på benen och två suddiga som jag inte vet om det är blåmärke eller bara fläckar.
    vilket visserligen inte är så väldigt mycket.

har ett litet blåmärke på armen också.

minns att jag hade en sån här period för några månader sen och jag tog blodprover som var normala.
    för övrigt har jag inga fler och jag tror inte jag fått fler i går eller i dag, har tagit blodstatus.

har vart väldigt orolig och stressad den sista tiden, sen har jag slutat amma, en person jag känner sa att man lätt kunde få blåmärken om man är i den sitsen.

• Svar på tråden måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?
  • challe 1

jag får också blåmärken hela tiden. min mamma med. vi har inte leukemi.

• Anonym

Nej, nej, nej, det behöver absolut inte betyda leukemi.
    Jag har under flera år fått återkommande blåmärken på benen och magen,
    har gjort många prover, allt är normalt hos mej.
    Däremot sa läkaren en gång att det kan vara ytliga blodkärl som spricker, och det uppstår en liten blödning, helt ofarlig. Och att jag får återkommande sa han att det helt enkelt bara är fråga om otur än någon sjukdom. Så jag har fått leva med dom, men även en skön vetskap om att jag är fullt frisk så jag går inte runt och oroar mej.

Men är du orolig - kontakta vårdcentralen eller så i din kommun,
    berätta läget och även din oro.

Hoppas det går över för dej.

• Anonym

Va, har aldrig hört talas om att det skulle vara det så fort man får blåmärke, jag får alltid blåmärken har inte änns tänkt tanken på att det kunde vara något.

• Birgitta2

Du kan ha lite dålig koagulationsförmåga, dvs högt pk-värde. Det är inte mycket man kan göra åt det, så länge det inte ligger alltför högt. Min dotter lider av samma sak - och det får hon leva med.

• Disan

Nej! Absolut inte! Jag är själv en sådan som får blåmärken överdrivet lätt, men har inte leukemi för det.

Life sucks and then you die
  • Anonym

Äter du omega 3 tillskott? Det kan göra så att man lättare får blåmärken.

• Anonym

tack vad gulliga ni är!
    jag var ju till vc i dag och tog prover, kanske kan man se lite via blodstatusen.

jag tycker inte blåmärken i sig är konstigt, framförallt om man gör sig illa.
    men att få dom på insidan av låren liksom, där gör man sig ju inte illa?

två stycken sitter på insidan, de andra på utsidan och smalbenen.

• Anonym (proppen)

Jag har som du.. massa knepiga blåmärken som jag inte har en aning om hur dom kommit till.

Gick till vårdcentralen och dom skickade mig för att ta blodprover. Visade inget. Doktorn sa att så kan det vara.. inget att göra.

Vaknade en dag med ett blåmärke som var så stort att det såg ut som nån sparkat en basketboll på benet under natten. Ett stort märke satt på bröstet också plötsligt.

Då sökte jag vårdcentralen, för då började jag bli rädd. Innan dom stora märkena hade jag "bara" "proppar" i fingrarna.

Men som sagt, det visade inget konstigt och nu känner jag mig lugn igen Fick ju värsta nojjan när man inte visste nåt. Inbillar sig en massa tragiska slut.

Så ring du vc och be om en tid. Är nåt galet är det ju bättre att du får veta tidigt.

• Anonym

gjorde en blodstatus för 3 månader sen då var allt normalt, men även den gången tyckte jag att jag hade konstiga blåmärken på ställen man normalt sett inte gör sig illa på, som armar.

Anonym skrev 2009-12-22 11:50:09 följande:
    Nej, nej, nej, det behöver absolut inte betyda leukemi.Jag har under flera år fått återkommande blåmärken på benen och magen,har gjort många prover, allt är normalt hos mej.Däremot sa läkaren en gång att det kan vara ytliga blodkärl som spricker, och det uppstår en liten blödning, helt ofarlig. Och att jag får återkommande sa han att det helt enkelt bara är fråga om otur än någon sjukdom. Så jag har fått leva med dom, men även en skön vetskap om att jag är fullt frisk så jag går inte runt och oroar mej.Men är du orolig - kontakta vårdcentralen eller så i din kommun,berätta läget och även din oro.Hoppas det går över för dej.
    ja magen är ju t. ex ett rätt märkligt ställe att få blåmärken på, ja ungefär som insidan av låren liksom.

tyack för svar.
  • Mimmla

Nej, många människor är lättblödande utan att ha leukemi. Har du några problem med hälsan i övrigt? Minns en dam som jag råkade på under min praktik, hon var lättblödande p.g.a. en odiagnostiserad glutenintolerans. Ganska logiskt egentligen då en del k-vitaminer bildas i tarmen som inte fungerar som den ska vid glutenintolerans. Dessutom hade hon ju magrat påtagligt, då hon inte hade kunnat ta upp andra näringsämnen som hon skulle. Hon var så mager och eländig och alldeles full av blåmärken och alla var övertygade om att hon hade någon elakartad sjukdom. För henne var beskedet om att hon "bara" hade glutenintolerans en väldig lycka

Svar på tråden måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?