• Anonym

måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?

usch jag är så orolig.
    häromdagen upptäckte jag två konstiga små blåmärken på insidan av låren, på precis samma ställe, men kan inte minnas att jag gjort mig illa där.
    sen såg jag att jag hade flera, ungefär "russin-stora" på benen.
    dan efter fick jag två till på smalbenet, fast större, dom gjorde däremot ont när man tröck på dom.
    sen kom en till liten mitt på foten.

jag har ju småbarn hemmaoch jag vet att jag inte alltid tänker på när jag gör illa mig eller dom gör nåt, de är inte så många, kanske 6-8 totalt på benen och två suddiga som jag inte vet om det är blåmärke eller bara fläckar.
    vilket visserligen inte är så väldigt mycket.

har ett litet blåmärke på armen också.

minns att jag hade en sån här period för några månader sen och jag tog blodprover som var normala.
    för övrigt har jag inga fler och jag tror inte jag fått fler i går eller i dag, har tagit blodstatus.

har vart väldigt orolig och stressad den sista tiden, sen har jag slutat amma, en person jag känner sa att man lätt kunde få blåmärken om man är i den sitsen.

• Svar på tråden måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?
  • Anonym
    Anonym (proppen) skrev 2009-12-22 12:01:34 följande:
    Jag har som du.. massa knepiga blåmärken som jag inte har en aning om hur dom kommit till.Gick till vårdcentralen och dom skickade mig för att ta blodprover. Visade inget. Doktorn sa att så kan det vara.. inget att göra.Vaknade en dag med ett blåmärke som var så stort att det såg ut som nån sparkat en basketboll på benet under natten. Ett stort märke satt på bröstet också plötsligt.Då sökte jag vårdcentralen, för då började jag bli rädd. Innan dom stora märkena hade jag "bara" "proppar" i fingrarna.Men som sagt, det visade inget konstigt och nu känner jag mig lugn igen Fick ju värsta nojjan när man inte visste nåt. Inbillar sig en massa tragiska slut.Så ring du vc och be om en tid. Är nåt galet är det ju bättre att du får veta tidigt.
    oj då. hehe lustigt!
    proppar är ju lite läskigt, fast jag har läst att många får dom i fingrar och så.
    kan mina blåmärken på benen vara proppar?
    i så fall har jag det i bägge.
  • Anonym
    Mimmla skrev 2009-12-22 12:02:47 följande:
    Nej, många människor är lättblödande utan att ha leukemi. Har du några problem med hälsan i övrigt? Minns en dam som jag råkade på under min praktik, hon var lättblödande p.g.a. en odiagnostiserad glutenintolerans. Ganska logiskt egentligen då en del k-vitaminer bildas i tarmen som inte fungerar som den ska vid glutenintolerans. Dessutom hade hon ju magrat påtagligt, då hon inte hade kunnat ta upp andra näringsämnen som hon skulle. Hon var så mager och eländig och alldeles full av blåmärken och alla var övertygade om att hon hade någon elakartad sjukdom. För henne var beskedet om att hon "bara" hade glutenintolerans en väldig lycka
    jag har diabetes och en sköldkörtelsjukdom.

har slutat amma precis och vart under extrem press under 1,5-2 veckor. åt t. ex inget då, hade noll matlust.

man hittade en klump i magen på mig och jag kände den med, var ÖVERTYGAD om att det var en tumör, läkaren trodde också det var en cysta eller nåt, bråck.
    men det visade sig vara njuren. haha.
    läkaren jag var till i dag fick känna på klumpen utan att jag sa nåt, han såg helt farcinerad ut över att njuren kunde ligga så.
    bad mig lägga mig och ville klämma.

men stackars tant, men så skönt för henne i slutändan.
  • Mimmla
    Anonym skrev 2009-12-22 12:06:23 följande:
    jag har diabetes och en sköldkörtelsjukdom. har slutat amma precis och vart under extrem press under 1,5-2 veckor. åt t. ex inget då, hade noll matlust. man hittade en klump i magen på mig och jag kände den med, var ÖVERTYGAD om att det var en tumör, läkaren trodde också det var en cysta eller nåt, bråck. men det visade sig vara njuren. haha. läkaren jag var till i dag fick känna på klumpen utan att jag sa nåt, han såg helt farcinerad ut över att njuren kunde ligga så. bad mig lägga mig och ville klämma. men stackars tant, men så skönt för henne i slutändan.
    Ja men den stackars njuren kan väl i alla fall få sitta där den sitter Ibland ser vi ju inte riktigt ut som "vi borde" på insidan, men det går oftast bra ändå Hoppas att det bara är något tillfälligt du drabbats av. Det är tufft att amma, själv tappar jag fortfarande hår 8 månader efter att jag slutat.
  • Mamma matte hustru

Det kan lika väl vara blödarsjukan eller inget alls de testade mig för allt då jag får blåmärken superlätt men är kärnfrisk i alla fall på de punkterna :)

• Anonym (ring och fråga)
    Anonym skrev 2009-12-22 12:06:23 följande:
    jag har diabetes och en sköldkörtelsjukdom. har slutat amma precis och vart under extrem press under 1,5-2 veckor. åt t. ex inget då, hade noll matlust. man hittade en klump i magen på mig och jag kände den med, var ÖVERTYGAD om att det var en tumör, läkaren trodde också det var en cysta eller nåt, bråck. men det visade sig vara njuren. haha. läkaren jag var till i dag fick känna på klumpen utan att jag sa nåt, han såg helt farcinerad ut över att njuren kunde ligga så. bad mig lägga mig och ville klämma. men stackars tant, men så skönt för henne i slutändan.
    Varför inte ringa din vc, det kostar inget ochdu slipper spekulationer??
    Du har diabetes och sköldskörtelsjukdom och om du ser att blåmärkena följer samma blodåder ska du ju absolut ringa och höra med dem som känner till din sjukdomsbakgrund tex varför du gjort en blodstatus.

Självklart får du svar från de som inte drabbats av något att blåmärken är vanligt utan att något är fel.

De flesta som lätt får blåmärken har alltid det så du borde ju veta om du har lätt för det.
  • Anonym
    Anonym (ring och fråga) skrev 2009-12-22 13:05:18 följande:
    Varför inte ringa din vc, det kostar inget ochdu slipper spekulationer??Du har diabetes och sköldskörtelsjukdom och om du ser att blåmärkena följer samma blodåder ska du ju absolut ringa och höra med dem som känner till din sjukdomsbakgrund tex varför du gjort en blodstatus.Självklart får du svar från de som inte drabbats av något att blåmärken är vanligt utan att något är fel.De flesta som lätt får blåmärken har alltid det så du borde ju veta om du har lätt för det.
    jo jag ska ringa i morgon och höra om blodproverna.
    läkaren sa att han skulle ringa om det va nåt och det orkar jag inte gå och vänta på. brukar bara ringa receptionen.
    dom som lätt får blåmärken brukar jämt ha så, men det finns dom, t. ex min kompis som får det bara sådär,utan ha fått det förr.
    hon hade tydligen 50 stycken på ett ben och det var normalt.
    skumt!
  • Anonym

JAg får tittsomtätt att det sticker till och det bränner på en punkt har jätte ont i ca 4 dagar sen blir det ett blåmärke...Vad är det? Ett kärl som spricker?

Just som det händer känns det som ett getingstick och gör jätte ont om man nyddar stället.

Får allt från ca 1 dm till femkroners blåmärken på vader och lår.

• Birgitta2

Vissa människor är känsliga för minsta tryck. Min dotter exempelvis. Ett pk-värde, som visar blodets koagulationsförmåga, skall visa på 1,0 i normalvärde. När man äter blodförtunnande ex.vis bör värdet ligga på 1,5-2,0. Men ibland har man ett naturligt pk-värde som kan ligga på 1,2-1,4 och då syns blåmärkena ganska omgående trots att man vet med sig att man inte slagit sig. Det kan räcka med att man har en baby som står i knät och gungar ex.vis. Blåmärkena kommer direkt. Sitter man och råkar trycka smalbenet mot ett bordsben så kan man också få blåmärken.

Ring vårdcentralen och be att få ta ett pk-prov. Är provet normalt så kanske ni bör gå vidare.

• Anonym (orolig)

Jag har också en massa blå-lila märken på benen samtidigt har jag ont i muskler och leder sedan några månader och är orolig. Jag var på vc och tog lite prover i dag. Äter förnärvarande vitaminer för b12 brist och folsyra och även levaxin. Någon som har det som jag eller känner igen sig?

• robinminson
    Anonym (orolig) skrev 2011-02-02 02:23:09 följande:
    Jag har också en massa blå-lila märken på benen samtidigt har jag ont i muskler och leder sedan några månader och är orolig. Jag var på vc och tog lite prover i dag. Äter förnärvarande vitaminer för b12 brist och folsyra och även levaxin. Någon som har det som jag eller känner igen sig?

Anonym (orolig) skrev 2011-02-02 02:23:09 följande:

Hej! Jag känner igen mig i det du skriver. Bara att jag inte äter levaxin. Äter b12, folsyra och järn. Hur går det för dig, fått reda på vaeföe du fick blåmärkem bara sådär? Jag har fått några på armen och låren och benen utan anledning. Kan inte komma på att jag har slagit mig.
  • Anonym

Jag får blåmärken på benen när jag tränat (löpning). Jag har fått förklarat att det är små muskelbristningar där blodet rinner ut och blir ett blåmärke. Inget farligt alltså.

Tränar du ts?

• Anonym (..)

Det går att skilja ganska lätt på vanliga blåmärken och de som man får vid leukemi. Lägg upp en bild så kan jag hjälpa till att kolla.

• robinminson
    Anonym (..) skrev 2013-03-18 12:02:44 följande:
    Det går att skilja ganska lätt på vanliga blåmärken och de som man får vid leukemi. Lägg upp en bild så kan jag hjälpa till att kolla.

Anonym (..) skrev 2013-03-18 12:02:44 följande:

Är det? Mina blåmärken är typ gulaktiga.. små, vissa har litelite blått/lila i sig.. har fått såna gula på armen, tre vid armbågen och ett på armen vid handleden nästab och kanske 3 på benet.. men alla är borta förutom ett gult på armen.. är så rädd för leukemi men togett vanligt blodprov för kanske 3 månader sedan och då såg allt bra ut..
  • AUGUSTINUS10

Jag har blåmärken på handlder och utsidan av händerna smat underarmarna
    På höger armbåge finns också ett centimeterstort blåmärke. Märkena tycks
    torka ut efter 14 dagar. Sen kommer nya.

• Anonym (EDS)

Tänkte direkt på EDS när jag såg på rubriken. Är du övervig?

• Loigios
    Anonym (EDS) skrev 2017-07-03 15:17:33 följande:

Tänkte direkt på EDS när jag såg på rubriken. Är du övervig?

FYI... tråden skrev för 8 år sedan... senaste aktiviteten förutom idag var för fyra år sen
  • Anonym (EDS)
    Loigios skrev 2017-07-03 15:24:15 följande:

FYI... tråden skrev för 8 år sedan... senaste aktiviteten förutom idag var för fyra år sen

Oj :) det såg inte jag. Kollar man verkligen det?
Svar på tråden måste blåmärken utan gjort sig illa betyda leukemi?