• Anonym (gyn)

Två manliga gynekologer som undersökte

Idag var jag till gynekologen och som jag befarade var det en äldre man som ropade upp mig. Det var han och jag i undersökningsrummet. Efter ett tag skulle han hämta en kollega som skulle ta över. Puh tänkte jag, äntligen kommer en kvinna istället, men nej in kom en gubbe till. Medan den ena kör upp ultraljudsstaven(är inte gravid utan var annat de skulle titta på) så står den andra och tittar på. Det kändes väldigt utlämnande och pinsamt. När jag sedan pratade med en tjejkompis om detta så sa hon att en manlig gynekolog inte får undersöka själv utan sköterska med. vad vet ni om detta? Nån som varit med om det? Kändes väldigt konstigt i alla fall. Jag kan inte förstå varför man som man vill bli gynekolog annat än att de har snuskiga fabtasier. Så det var allt jag kunde tänka just då.

• Svar på tråden Två manliga gynekologer som undersökte
  • BlommyNess12

Men det är klart de får. Varför skulle de inte få undersöka utan att en sköterska är med? Vad löjligt.

Om du kände dig obekväm skulle du ha sagt det så hade situationen inte uppstått.

• After Forever

Jo då, självklart får de undersöka utan en kvinna i rummet. Har hänt mig flertal gånger.

• Anonym

finns en tidigare tråd om detta...

jo alla gynekologer FÅR undersöka själva, ingen skillnad på män eller kvinnor!
    det flesta kliniker har som policy att ha med en sköterska vid undersökningen
    om DU ber om att en sköterska skall vara med på undersökningen så FÅR de INTE neka!

(jag vet detta för att jag var med om en gyn undersökning av en kvinna som var väldigt oaktsam med mitt underliv och det var ingen sköterska med, och det blev anmält, osv...)

• sötäpplet

Jag tror att du har rätt att kräva att en kvinnlig sjuksköterska närvarar om du känner dig obekväm. Många vårdgivare har gjort det till rutin att en kvinnlig sjuksköterska närvarar när en manlig gynekolog/BM undersöker.

• Anonym (La)

Självklart får de själva utföra undersökningar!

Jag kan tänka mig väldigt många anledningar till att bli gynekolog - en gynekolog har ju flera arbetsuppgifter än att undersöka muttor hela dagar

• Bite me

Anonym (gyn) skrev 2009-12-22 15:10:37 följande:

Idag var jag till gynekologen och som jag befarade var det en äldre man som ropade upp mig. Det var han och jag i undersökningsrummet. Efter ett tag skulle han hämta en kollega som skulle ta över. Puh tänkte jag, äntligen kommer en kvinna istället, men nej in kom en gubbe till. Medan den ena kör upp ultraljudsstaven(är inte gravid utan var annat de skulle titta på) så står den andra och tittar på. Det kändes väldigt utlämnande och pinsamt. När jag sedan pratade med en tjejkompis om detta så sa hon att en manlig gynekolog inte får undersöka själv utan sköterska med. vad vet ni om detta? Nån som varit med om det? Kändes väldigt konstigt i alla fall. Jag kan inte förstå varför man som man vill bli gynekolog annat än att de har snuskiga fabtasier. Så det var allt jag kunde tänka just då.
    Har för mig att den regeln existerar i USA, inte i Sverige. För en manlig gynekolog är ditt underliv ungefär lika upphetsande som en gammal leverfläck.
  • Anonym

nej en manlig gynikolog eller läkare får inte utföra en gynundersökning utan en kvinnlig sköterska som e med

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-22 15:14:04 följande:
    finns en tidigare tråd om detta...jo alla gynekologer FÅR undersöka själva, ingen skillnad på män eller kvinnor!det flesta kliniker har som policy att ha med en sköterska vid undersökningenom DU ber om att en sköterska skall vara med på undersökningen så FÅR de INTE neka!(jag vet detta för att jag var med om en gyn undersökning av en kvinna som var väldigt oaktsam med mitt underliv och det var ingen sköterska med, och det blev anmält, osv...)
    så jag menar att dom gjorde inget fel!
  • Schnooglewookiemush
    Anonym skrev 2009-12-22 15:14:51 följande:
    nej en manlig gynikolog eller läkare får inte utföra en gynundersökning utan en kvinnlig sköterska som e med
    Klart de får. Hänt mig flera gånger.
  • Anonym (WTF)

Hur kan du ens kläcka en sån kommentar att en man blir gynekolog för att dom har snuskiga fantasier? Vet du hur lång läkarprogrammet är?

Gjorde dom på nått sett något som du tycker är olämpligt mot dig?

Svar på tråden Två manliga gynekologer som undersökte