• Maria222

varför blev kolan så lös?

Jag har precis gjort gräddkola med sirap, socker, kakao och grädde. Den skulle koka ordentligt till ca 125 grader och sedan stelna i en form. Men den stelnade inte! Jag hade en termometer som visade över 125 grader (ca 150). Enligt receptet var det viktigt att den fick koka rikligt, men blev det för varmt i allafall tror ni? kan det vara orsaken? Går den att rädda?

Hur gör ni egen kola?

• Svar på tråden varför blev kolan så lös?
  • SOMMAROXEN

Jag gjorde knäck och kokade alldeles för kort tid (ca 30 min). Då stelade de aldrig trots att jag stoppade in dem i frysen. Nästa gång kokade jag nog en 1 timme och gjorde kultestet enligt kokbokens och alla konstens regler . Då blev de bra.

• Maria222

Jaha så länge alltså... jag kokade bara upp det på högsta värmen... ska nog se mig om efter ett annat recept..

• Anniepannie

Sådär gjorde jag oxå! Kokade i ca en timme men vi har kolasås... Det är ju gott oxå men inte vad vi tänkt oss!!

• hewa

Gissar att termometern inte visade rätt Jag har alltid fått koka knäck & kola längre än recepten angivit. Har ingen termometer som visar så högt så jag kör kulprovet. Ett glas kallt vatten med några isbitar i så det verkligen blir riktigt kallt, sen droppar man lite "smet" i och ser hur det beter sig när det stelnar. Man ska kunna "rulla" kolan mellan fingrarna, då brukar de bli mjuka men inte så mjuka att de fastnar i pappret.

Vet tyvärr inte om du kan göra så mycket nu, förvara kallt kanske funkar, beroende på hur rinnigt det är.

• Nillan77

Termometern visade helt klart fel temperatur. Med den temperaturen skulle kolan blivit hård som sten!!! Termometern måste legat mot botten och känt temperaturen på plattan och inte kolans temperatur. Rörde du i kolan?

• Maria222

Nu har jag gjort om allt från början. Och denna gång blev den perfekt!
    Kokade den 10 minuter och den blev alldeles lagom seg/hård.
    Tack för alla svar och tips! Min termometer visade säkert fel, kanske höll jag den mot botten eller för långt ner.

Svar på tråden varför blev kolan så lös?