• flingansnö

Järfällatråden 8

Ok, här kommer en ny tråd! Hoppas jag är först nu

gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m47452052.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Evani -
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 060324, Emil 080317, Anton 090603
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Panzermensch - Caroline (-83), Kallhäll - Elvira 051231, Ida 071120, Olivia 090421Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

• Svar på tråden Järfällatråden 8
  • BackinBlack

Lilla T: Vi har ju så litet så vi var tvungna att välja en toppmatad, och de var lite dyrare mot de kampanjpriser som finns för större. Men vi är nöjda med vår Whirlpool. Tror jag att det är.

• BackinBlack

Nej, nu ger jag upp. Blev utslängd från Facebook och kommer inte igen efter att det har varit bra segt. Hungrig och mensvärk, hormonmonster igår och idag. Så jag tänker äta mina ostmackor och slänga ett öga i min Leila Lindström-bok.

Ha en bra kväll och underbar natt!

• Marina

Lilla T vi har samsung, lite billigare tror jag och vi är jätte nöjda..

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Annelie E

Utteröga: Detta bakar jag varje vecka 2-3 satser, man kan variera dem på olika sätt, gör nästan aldrig samma.

Bröd med jäst 12 st frallor (fler om man vill ha mindre) eller 2 limpor (1,5lit.)

ugn: 225 grader, 12 minuter, mitt i ugnen

5 dl fingervarmt vatten (mjölk, juice eller dylikt)
    ev. lite olja/gräddfil/yoghurt/fil
    1 tsk salt
    1 msk socker (sirap, honung)
    50 g jäst
    ev. 1 msk brödkrydda (anis, kummin mfl)
    7 dl vetemjöl
    4 dl rågsikt
    3 dl rågsikt/fint rågmjöl/grovt rågmjöl/grahamsmjöl
    ev. 0,5 dl linfrö/solrosfrön/ost/havregryn/rivna morötter/riven kokt potatis

Rör ihop allt i maskin eller för hand.
    Baka ut på en gång eller låt jäsa en stund, beror på tid! Jäs 30 minuter eller mer.

Hampus 060116, Oliwer 080430
  • Stora syster

Mmm, hembakt bröd! Jag brukar (inte sååå ofta, men ibland iaf) ta runt 7-10 dl ljummet vatten, ett paket jäst, och  sen slänger jag ner det som finns, havregryn, olika mjöl, nötter, russin, och olika kryddor. Lite honung ibland o en skvätt olivolja. Sen e det bara att bland i mjöl tills degen blir lagom kladdig. Jäs en timme, gör små bollar, jäs igen o sen grädda. Superenkelt. Om degen e kladdig så kan man smörja händerna med massor av olja innan man rullar bullarna så fastnar de inte på fingrarna.

• BackinBlack

Annelie E: Tack för receptet. Verkar lagom för mig att testa. Ska se om jag kan passera närbutiken på väg hem från dagis.

Stora syster: Det lät enkelt och bra. Jag är bara sådär novis i köket och behöver veta exakta mått för att inte misslyckas (eller för att få bort känslan att misslyckas).

Hmmm... Ser att jag var trött i mössan. Typiskt mig att skriva fel när jag har flera saker i huvudet. Leila Lindholm ska det ju vara. Men det förstod ni kanske...)

Nu ska jag fylla i a-kassekortet och hoppas kunna smita in i duschen. Ett barn ska lämnas på dagis och ett får vara hemma. Fast idag blir det tvärtom. Uma får gå och Vincent får följa med hem. Han har ingen feber men snorar hur mycket som helst och det genomskinliga från igår har blivit utbytt mot segt gulgrönt snor. Snutten. Igår var han jättegnällig och ville inte äta middag, nattades med välling, saltlösning, astmaspray och allergimedicin. Och sov i alla fall gott på det.

• Stora syster

Fattar inte att de e så sjuka nu hela tiden de små! Jag har tur som e ledig idag o imorgon, för Nilo e också snorig o hostig ff. Men sen får han banne mig va frisk, för jga har inte alls lust att va hemma o vabba nåt!!  Hoppas vincent kryar på sig snart han med!

Ska fundera på om mna ska dra en sväng till Ikea o kolla lite köksinspiration... Men vet inte om jga orkar, el om mna sk apassa på att sova middag innna Loke ska hämtas i skolan.

Ska iaf försöka ringa lite till bygglovsnämnden o kolla vad man måste ha tillstånd för att fixa hemma....

• Stora syster

KOm just på att jag måste fixa trettonårspresent till Alexandra! Pust! Min hjärna e helt tom, ddet var ju just jul!! Nån soom har bra ideer???

• BackinBlack

Stora syster: Hoppas ni blir friska med. Jag har en intervju inbokad imorgon, så jag bara måste få lämna båda på dagis. Annars kanske sambon kan vara hemma. Kom du till Ikea? Jag vill VERKLIGEN dit.  Och presentidéer? Hur mycket ska du handla för? Min syster fick spa-helg med mig. Men det var många som la till den presenten. Jag själv fick saker till hemmet mest. För att jag ville det. Som vår stora spagettigryta.

Själv sitter jag här och försöker bli klok på p-medel. Det bara snurrar i huvudet. P-sprutan gör mig till en hormonhäxa, det är som bm sa att det blir sådana enorma mängder hormoner, helt i onödan. Plus att jag blöder, hit och dit. Idag känner jag av där de skar vid operationen också. Suck.
    Sa till sambon att jag funderar på p-stav men han vet ju också att jag är rädd för att få saker inplacerade. Har just läst en massa för- och nackdelar och känner att det är läskigt.
    Och spiral vill jag inte. Har inte så många alternativ, får inte "ta" vad som helst pga att min mamma har haft flera proppar - första innan hon var 40 år. Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Mini-piller? Vincent blev ju till när jag åt sådana och då blödde jag lite hipp som happ också. Och säger jag att jag ska börja med det igen får väl sambon skrämselhicka.

Nu har jag pladdrat en massa igen. Är lite seg idag, gick inte och vilade fast Vincent somnade till slut, för han brukar inte sova så länge. Men nu har han sovit i två timmar, jag har suttit i telefonen och surfat runt. Snart ska vi göra oss klara och gå till dagis.

Sorry för allt babblande. Ses kanske ikväll härinne? Kram.

• Stora syster

Spa känns avancerat! ;)
    Hade tänkt öppna ett eget konto med bankomatkort till henne (det vet hon om), så kanske man kan "ladda" kortet med lite pengar. Men sen ddå? Hon fyller ju tretton, det e ju stort!

Svar på tråden Järfällatråden 8