Anonym (hudterapeut) skrev 2009-12-27 14:15:10 följande:
Anonym (ida) skrev 2009-12-26 20:25:03 följande: Meningen med tetralysal är ju att få ner infektionen i huden. Det är ett bredspektra-antibiotikum och inte tänkt att användas för alltid. När du blivit fin i huden är det för att bakterierna i acnen dött ut, slutar du sen med tetralysalen så måste du se till att rengöra huden utifrån, bl.a genom en bra hemmavård av huden (man kan likna det med att gå till tandläkaren, du måste ju ändå sköta din tandhygien hemma varje dag för att slippa problem med tänderna). Det är också bra att gå och göra en ansiktsbehandling med en ordentlig portömning ca varannan månad. Portömning gör man för att klämma ut talgen ur porerna, eftersom bakterier trivs i talgen och ökar sig snabbt där (en finne är en por med bakterie-infekterad talg). Ang ärren efter acnen, tetralysal gör ingenting med ärren. Tvärtom, huden blir känsligare och torrare och har inte samma förmåga att "läka ut" ärren. Det går att jobba på ärren då de fortfarande är röda och ganska färska, bl.a med ett märke som heter Exuviance som är framtaget av hudläkare för just hudtyper med acne och andra svåra hudsjukdomar. Exuviance jobbar med mjölk- och sockersyror som hjälper till att öka läkningsprocessen i huden. Du måste dock ha varit utan tetralysal 4-6 veckor innan du kan göra behandlingar med Exuviance. Lycka till!
Förstår att antibiotikan inte läker ärren, men jag vill ju undvika att få fler ärr. Som sagt är jag inte 100% acne-fri ens med tetralysal, men det är på en normal nivå. Man får någon finne då och då bara.
Problemet är att jag har acne pga PCO, och får inte behandla detta med p-piller. Och PCOn kommer ju inte försvinna inom den närmsta tiden, vilket innebär att acnen kommer komma tillbaka utan antibiotikan.
Jag var hos en hudterapeut när acnen var som värst, och hon rekommenderade olika dermalogica-produkter. Det gjorde ingen som helst skillnad. Tror absolut att det kan hjälpa vissa, men kanske beror det på vad acnen beror på i grund och botten. För krämerna kan inte ändra den obalans som man har på insidan pga PCO och andra sjukdomar.
Acnen är för mig ett enormt handikapp. Jag får extremt mycket acne, mer än de flesta tonåringar ens får. Och jag skäms så otroligt att jag undviker att gå ut och träffa folk. Vänner och familj, t.o.m okända människor har kommenterat att "hur ser du ut!". En människa som brukar se mig på busshållplatsen kom fram en gång och sa "jag ser att du har mycket problem med acne och vill gärna hjälpa dig" och rekommenderade krämer osv. Snällt menat, men ingen kräm har fungerat och det bekräftar att även andra tycker acnen är så illa som jag själv tyckte. Jag som försökte intala mig själv att det inte var så, att jag bara var för självkritisk..