• Anonym (akne)

Tetralysal

Är det någon som tagit det mot akne?

Fick det utskrivet men inte börjat ännu, ska börja efter jul tänkte jag. Har akne på rygg-lår-rumpa, efter graviditet. Blivit lite bättre med Yasmin (p-piller) men det behövs något mer så nu hoppas jag att Tetralysal hjälper.

Har lite funderingar, så har du tagit Tetralysal mot akne skulle det vara toppen om du kunde svara på några frågor. Och om ni vill lägga till frågor och svar ni tycker jag glömt eller bör tänka på.

Fick du några biverkningar?

Hur länge tog du kuren?

När (årstid) tog du kuren, fick du några hudbesvär/fläckar av solen?

Hjälpte Tetralysal dig och hur lång tid, dvs kom aknen tillbaka?

Ja det är dom frågorna som jag kommer på nu.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Tetralysal
  • Fridapida

Jag tog det för ett par år sedan och det hjälpte mig. Jag fick inga biverkningar förutom att jag blev acnefri. Jag får ibland tillbaka acnen men inte alls på samma sätt som innan, nu är det några få (men otäcka grrr) finnar. Jag åt kuren i 100 dagar och det var under vinterhalvåret, vilket nog är att rekomendera på grund av solen. Hoppas att det hjälper dig.

• Anonym (Hmm)

Har ätit dem tillsammans med Epiduo(gelbaserad kräm), inga direkta biverkningar förutom att jag blev lite torr i huden.
    Tog kuren i ca:½år, fick sluta innan sommaren, pga att man få pigements förändringar i huden, får inte äta dem på sommaren, började med dem december för ett år sedan ca.
    Var rätt bra över sommaren, men de hjälpte inte helt tyvärr, har fått tillbaka aknen nu men inte lika mkt som förut, åt för akne i ansiktet.
    Har inte haft ork eller tid att gå tillbaka till läkaren för en ny kur. Tappat lite ork för det då de inte hjälpte så bra som jag ville.

• Anonym (akne)

Tack Fridapida!
    Hur mkt hade du lite, medel, svår och var? Står på bipacksedeln att det är mot akne i ansiktet blev lite stressad att det inte kommer hjälpa mig som har överallt utom i ansiktet.

Blir alltid fundersam över om läkerna har någon koll alls, det var en väldigt stressad läkare på vårdcentralen med inte så många frågor och kollade bara lite hastigt.

Är det någon mer som har erfarenheter av Tetralysal?

• Isobelle81

Jag åt Tetralysal i tonåren och de fungerade helt otroligt bra. jag hade stora bölder i hela ansiket och även om jag inte blev slät som en barnrumpa så försvann alla bölder och jag fick inte tillbaka dem så länge jag åt kuren. Jag fick dessa på våren och reagerade MYCKET starkt på solljus. Fick nästan brännskador om jag vistades för länge i solen, även med solcreme. Så jag gjorde ett uppehåll under senvåren/sommaren och påbörjade kuren igen under hösten. När jag slutade med dem fick jag tillbaka lite acne men lååångt ifrån vad jag hade innan.

• Anonym (akne)

Anonym hmm. tråkigt att höra, ska ta dem fram till mars så jag hoppas de hjälper. Man vill ju inte hoppas för mkt, de var ju inte uberbilliga heller :-/

• Anonym (akne)

Isobelle81

Är det så att det blir sämre innan det blir bättre? Reagerar man på solljus även efter man tagit kuren?

• Isobelle81

Jag blev något sämre de första 2 veckorna, inte för att det märktes något speciellt eftersom jag såg helt förjävlig ut Jag kom inte ihåg hur lång tid efter jag var känslig mot solen men det var nog bara någon vecka eller tre

Anonym (akne) skrev 2009-12-23 15:49:27 följande:
    Isobelle81 Är det så att det blir sämre innan det blir bättre? Reagerar man på solljus även efter man tagit kuren?
  • Anonym (hudterapeut)

Hej ts,

jag är hudterapeut och har mycket erfarenhet av kunder som gått på både tetracyklin och tetralysal. Båda dessa är bredspektraantibiotika, alltså att dom fungerar utrotande på många olika bakterier.

Jag har fått förklarat för mig av dermatologer att tetracyklin är lite "vassare" och alltså ger oftare och värre biverkningar än tetralysal.

Huden blir känsligare i solen och tetracyklin skrivs inte ens ut på sommaren, tetralysal är lite mildare och ger inte alltid pigmenteringar.

Huden blir även känsligare överlag mot t.ex rengöringar, krämer m.m. och man bör vara försiktig med vad man använder på huden 4-6 veckor efter avslutad behandling.
    Andra vanliga biverkningar är: illamående, kräkningar, diareér, hudutslag, nässelutslag & missfärgning av tänderna.

Personligen anser jag att tetracyklin, tetralycal och roaccutan skrivs ut för lätt. Det räcker oftast att gå till en allmänläkare och så får man ett recept utan minsta blodprov.
    I ditt fall ts, låter det dock som att det behövs för att få ner infektionerna i din hud. Men kontakta också gärna en duktig hudterapeut som kan hjälpa dig med behandling av huden utifrån, och glöm inte att nämna att du äter tetralysal.

Lycka till och fråga gärna mig om du vill veta ngt mer!

• Fridapida

Anonym (akne) skrev 2009-12-23 15:34:27 följande:

Tack Fridapida! Hur mkt hade du lite, medel, svår och var? Står på bipacksedeln att det är mot akne i ansiktet blev lite stressad att det inte kommer hjälpa mig som har överallt utom i ansiktet. Blir alltid fundersam över om läkerna har någon koll alls, det var en väldigt stressad läkare på vårdcentralen med inte så många frågor och kollade bara lite hastigt.Är det någon mer som har erfarenheter av Tetralysal?
    Ja, jag hade ju utan tvekan beskrivit min acne som svår... men jag tror att en läkare skulle säga lite till medel eftersom jag "bara" hade i ansiktet och att det var mest runt munnen och kinderna. Men det gjorde så ont så jag inte kan förklara... fruktansvärt att känna inflamationen i huden så fort man pratade.

Och ang om att gå till hudterapeut: Jag skulle verkigen rekommendera dig att få hjälp för att få balans i din hudvård hos en hudterapeut. Ofta har man alldeles för starka och uttorkande hudvård när man har acne, man vill torka ut den. Och det hjälper för det. Men för att bli av med acnen måste man ha medicin. Det bästa tycker jag är att man kombinerar så att man får hjälp med problemet med medicinien och att man får kunskap hur man sedan ska sköta huden så att man inte försvårar sina problem. Hoppas att du får hjälp.
  • Anonym (ida)

Jag har ätit tetralysal nu i ett par månader. Det har gjort huden jättefin. Har massa ärr kvar sen aknen så vill aldrig någonsin få tillbaka det så jag riskerar fler ärr. Problemet är att läkaren vill att jag ska avsluta kuren till våren pga solen. Jag får fortfarande bölder emellanåt, och minskar jag dosen så kommer det tillbaka. Jag kan inte ha det så igen, inte ens under sommaren! Eller speciellt inte under sommaren! Vad finns det mer för alternativ om man har kraftig acne under sommaren??

Svar på tråden Tetralysal