• vår andra

Hur är det?

Jag är gravid i v.7 (6+3) och är så orolig för min lill* bebbe. Jag blev sjuk för ca 1 vecka sedan, fick först bara ont i halsen och kontaktade då husläkaren där dem tog ett svalgprov som inte visade något. Dem kollade även öronen och lyssnade på lungorna och hjärtat. Läkaren sa att det troligtvis är virus och att det inte finns så mycket att göra åt det.

Några dagar senare ringer jag igen då jag inte mår ett dugg bättre. Jag har nu fått besvärande hosta med rikliga slemmiga upphostningar, är hes, har feber och känner mig verkligen sjuk. Han går på att min heshet fortfarande är ett virus jag har och att det inte finns något att göra. Då Noskapin inte hjälper skriver han ut Coccilana-etyfin som är den starkaste hostmedicin som finns att tillgå som jag kan ta till natten för att få sova i alla fall. han säger att jag kan ta det som gravid, att det inte finns några risker.
    Min man hämtar ut det åt mig och jag tar sammanlagt 10 ml till natten, men inte sjutton hjälper det inte. Jag hostar lika mycket.

Under denna natt så har jag mått så fruktansvärt dåligt, har näst intill känt mig medvetslös, haft hög feber, ont i örat, inte haft någon röst kvar och hostat som bara den, mina upphostningar är nu gröna till färgen.
    Var till jourläkare idag och har nu fått antibiotika samt en annan slemlösandemedicin att ta. Jag ska absolut inte ta Coccilana-etyfin fick jag reda på.

Det jag nu undrar är hur dessa mediciner påverkar en liten bebbe på bara några veckor? Jag har tagit både Alvedon. Noskapin, Coccilana-etyfin, Ery-Max och Mollipect samt Nosin näässpray. jag är så rädd att min bebbe mår dåligt, med tanke på hur jag mår så vore det juh inte så konstigt.

Hur klarar en bebbe under så tidig graviditet en ordentlig infektion? Bör jag kontakta min BM?

• Svar på tråden Hur är det?
  • dcy

Tror inte det ska vara någon fara för din bebis men om du känner dig mycket orolig så kontakta din bm. Din BM är till för dig så kontakta alltid henne för minsta oro! Lycka till och krya på dig.

• missteddy

inte svar på din fråga men det låter som du har åkt på virus hostan som jag har haft i över 2 månader i början hade jag som dej men nu hostar jag bara på morgonen.

• vår andra

missteddy: Mycket möjligt! Säg inte att jag ska denna hosta i över 2 månader?
    Läkaren idag trodde jag hade en infektion och skrev ut Ery-Max till mig. På ett sätt så hoppas jag faktiskt att det verkligen är en infektionför då blir jag snart förhoppningsvis frisk.

• missteddy

det är många som har denna förkylning men den värsta hostan höll i tre veckor och sedan har jag mest varit retlig

• abovo

Coccilana-etyfin och Mollipect ska man kunna ta enligt FASS, men INTE Ery-Max.

Om jag vore du skulle jag genast sluta ta Ery-Max och höra med en annan läkare, en läkare som är kopplad till mödravården.

Även om man kan ta Coccilana-etyfin och Mollipect, så skulle jag vänta med att ta det också, tills man fått läkarråd från någon som brukar behandla gravida.

• Lenafena

Kopierar svar ang ery-max på siten "janusinfo.org"

Erytromycin

Preparat
    Abboticin, Abboticin Novum, Ery-Max.

Bedömning
    Med all sannolikhet saknar erytromycin en teratogen effekt och det svaga samband, som man kan se, är troligare en följd av den infektionssjukdom, som legat bakom användning av erytromycin - antingen om läkemedlet givits vid en virusinfektion eller på grund av bakteriella komplikationer till en sådan infektion. Om exponering för erytromycin skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Översikt
    Användning i tidig graviditet av erytromycin har i likhet med penicillin ej kunnat knytas till någon ökad risk för missbildning. Analysen försvåras av att antibiotika ibland ges vid virusinfektioner, som i sig kan utgöra en svag teratogen risk.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 2054 barn, vilkas mödrar rapporterat användning av erytromycin i tidig graviditet. Bland dessa barn hade 84 barn en missbildningsdiagnos, vilket utgör en något ökad frekvens (4,1%). Ett av barnen hade spina bifida. 27 barn hade någon litet allvarligare form av medfött hjärtfel (15 förväntade). Ett samband mellan vissa virusinfektioner och såväl ryggmärgsbråck som hjärtfel har diskuterats i litteraturen.

Behandling av nyfödda barn med erytromycin har i ett par studier satts i samband med en ökad risk för pylorustenos. Störst risk tycks föreligga under de två första levnadsveckorna. Teoretiskt skulle en sådan risk också kunna finnas vid exponering i sen graviditet men har hittills ej bekräftats.

*** har själv måst äta antibiotika pga halsfluss i tidig graviditet, och jag tål inte de rekommenderade sorterna pga pencillinallergi, men allt var okej. jag tog även lepheton som är samma som det där cocillana-etyfin och det ska vara riskfritt.

• abovo

OBS
    Ändrar mitt senaste inlägg:
    Ring läkemedelsupplysningen innan du väljer att sluta med en medicinen.
    Ingen här inne kan säga om du ska eller inte ska ta en medicin.

Jag baserade min info på vad som står i FASS, och du kan läsa där själv på
    www.fass.se

• missteddy

jag fick Ery-Max och läkaren sa att det var enda som de kunde ge mej.för de andra var mycket starkare

• vår andra

Vad konstigt. Jag frågade läkaren som skrev ut preparatet om jag kunde ta det trots graviditet och han sa ja och slog tom upp i FASS för säkerhets skull. På Apoteket frågade jag igen och hon tom ringde upp läkaren och fick godkänt att ge mig Ery-Max. Jag tog två kaplsar vid 16 tiden idag och nu är jag så tveksam om jag ska ta andra dosen nu ikväll. Är juh inte så bra att avbryta en påbörjad behandling med antibiotika, men samtidigt vill jag inte ta några risker heller med bebben.

Får nog ta och ringa till sjukvårdsupplysningen och höra efter

• Missboss

Säger din läkare att det är ok och han vet att du är gravid så är det ok. Han är läkare och det är inte folk här.

Oavsett vem man frågar så kommer man att få höra olika svar.

• missteddy

min läkare sa lika dant till mej och jag frågade också påapoteket och de sa samm jag var i vecka 15 då

• Blossi

Måste bara tillägga en sak ang mediciner!
    De flesta mediciner ska inte tas när man är gravid enligt föreskrifter i fass och liknande. Varför det står så är för att de flesta mediciner är testade i USA och där gäller lite andra regler inom rättsväsendet. Man kan bli stämd för ganska lite. Därför rekommenderar de flesta medicintillverkare att man inte ska ta den under graviditeter.
    Men har en läkare föreskrivit ett läkemedel och är medveten om att du är gravid, vilket du måste göra själv då ser inte jag några som helst orsaker till att inte ta det. De flesta mediciner där man inte har gjort så mycket forskning kring är aldrig klassad som A.

Är du orolig för det läkemedel du har fått så tycker jag att du ska kontakta din läkare igen och fråga. Jag tror inte det är någon fara men som någon skrev så är ju vi "bara" amatörer här inne och då tycker jag inte att man ska följa råd ang mediciener eller liknande härifrån.
    Om du läser texten som är kopierad från fass så verkar man ju inte veta om det var medicinen eller själva viruset som orsakade dessa missbildningar. Dessutom stod det att det inte föreligger något problem i början av graviditeten...
    Hoppas att du ringer till sjukvårdsupplysningen eller den läkare som du har varit i kontakt med.
    Vad gäller hostmediciner så har ju olika mediciner olika effekt. Vissa ska ju ta bort slem och vissa är bara för torrhosta osv...

• abovo

Kopierat från www.fass.se

Graviditet
    Kategori D. Epidemiologiska studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet (främst baserat på data för erytromycin).

Reproduktionstoxikologiska djurstudier med erytromycin saknas, men i studier med andra makrolider som i likhet med erytromycin är potenta hERG-kanal blockerare, har embryodöd och missbildningar framkallats (bl.a hjärtkärldefekter och gomspalt).

Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot. Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.

• missteddy

min läkare sa att de ger Ery-Max till de som inte tål andra pc sorter och gravida för den är lite mildare jag tror inte två läkare kan hafel.

• vår andra

Tack för alla svar!

Kontaktade förlossningen igår kväll och fick tala med en läkare där som berättade att Ery-Max numer inte är lämpligt att ta under graviditet, speciellt inte under tidig graviditet. Fass. se har den rätta informationen av vad som gäller för detta står varken i Fass eller i medförljande bipackssedel.

Jag avbröt kursen redan igår, men jag hann juh tyvärr ta en dos innan jag fick reda på hur det låg till.

Idag har jag talat med den läkare som skrev ut det åt mig och han tycker jag ska ta både svalgprov och näsprov imorgon på vårdcentralen för att få reda på vilken bakterie det rör sig om för att lättare se vilken antibiotika det rör sig om som jag kan äta

• abovo

Å så skönt att du tog tag i det!! Du ska se att allt går bra nu! Lycka till! /abovo, vecka 37

Svar på tråden Hur är det?