• abovo

Hur är det?

Coccilana-etyfin och Mollipect ska man kunna ta enligt FASS, men INTE Ery-Max.

Om jag vore du skulle jag genast sluta ta Ery-Max och höra med en annan läkare, en läkare som är kopplad till mödravården.

Även om man kan ta Coccilana-etyfin och Mollipect, så skulle jag vänta med att ta det också, tills man fått läkarråd från någon som brukar behandla gravida.

• abovo

OBS
    Ändrar mitt senaste inlägg:
    Ring läkemedelsupplysningen innan du väljer att sluta med en medicinen.
    Ingen här inne kan säga om du ska eller inte ska ta en medicin.

Jag baserade min info på vad som står i FASS, och du kan läsa där själv på
    www.fass.se

• abovo

Kopierat från www.fass.se

Graviditet
    Kategori D. Epidemiologiska studier talar för en ökad risk för hjärtkärlmissbildningar efter exponering för makrolidantibiotika under tidig graviditet (främst baserat på data för erytromycin).

Reproduktionstoxikologiska djurstudier med erytromycin saknas, men i studier med andra makrolider som i likhet med erytromycin är potenta hERG-kanal blockerare, har embryodöd och missbildningar framkallats (bl.a hjärtkärldefekter och gomspalt).

Mekanistiska studier visar att substanser som är potenta blockerare av hERG-kanalen orsakar hjärtkärldefekter och embryodöd via framkallande av arytmi hos embryot. Erytromycin ska inte användas av kvinnor som planerar graviditet eller under graviditet såvida det inte är absolut nödvändigt.

• abovo

Å så skönt att du tog tag i det!! Du ska se att allt går bra nu! Lycka till! /abovo, vecka 37

Svar på tråden Hur är det?