Inlägg från: vår andra |Visa alla inlägg
  • vår andra

Hur är det?

Jag är gravid i v.7 (6+3) och är så orolig för min lill* bebbe. Jag blev sjuk för ca 1 vecka sedan, fick först bara ont i halsen och kontaktade då husläkaren där dem tog ett svalgprov som inte visade något. Dem kollade även öronen och lyssnade på lungorna och hjärtat. Läkaren sa att det troligtvis är virus och att det inte finns så mycket att göra åt det.

Några dagar senare ringer jag igen då jag inte mår ett dugg bättre. Jag har nu fått besvärande hosta med rikliga slemmiga upphostningar, är hes, har feber och känner mig verkligen sjuk. Han går på att min heshet fortfarande är ett virus jag har och att det inte finns något att göra. Då Noskapin inte hjälper skriver han ut Coccilana-etyfin som är den starkaste hostmedicin som finns att tillgå som jag kan ta till natten för att få sova i alla fall. han säger att jag kan ta det som gravid, att det inte finns några risker.
    Min man hämtar ut det åt mig och jag tar sammanlagt 10 ml till natten, men inte sjutton hjälper det inte. Jag hostar lika mycket.

Under denna natt så har jag mått så fruktansvärt dåligt, har näst intill känt mig medvetslös, haft hög feber, ont i örat, inte haft någon röst kvar och hostat som bara den, mina upphostningar är nu gröna till färgen.
    Var till jourläkare idag och har nu fått antibiotika samt en annan slemlösandemedicin att ta. Jag ska absolut inte ta Coccilana-etyfin fick jag reda på.

Det jag nu undrar är hur dessa mediciner påverkar en liten bebbe på bara några veckor? Jag har tagit både Alvedon. Noskapin, Coccilana-etyfin, Ery-Max och Mollipect samt Nosin näässpray. jag är så rädd att min bebbe mår dåligt, med tanke på hur jag mår så vore det juh inte så konstigt.

Hur klarar en bebbe under så tidig graviditet en ordentlig infektion? Bör jag kontakta min BM?

• Svar på tråden Hur är det?
  • vår andra

missteddy: Mycket möjligt! Säg inte att jag ska denna hosta i över 2 månader?
    Läkaren idag trodde jag hade en infektion och skrev ut Ery-Max till mig. På ett sätt så hoppas jag faktiskt att det verkligen är en infektionför då blir jag snart förhoppningsvis frisk.

• vår andra

Vad konstigt. Jag frågade läkaren som skrev ut preparatet om jag kunde ta det trots graviditet och han sa ja och slog tom upp i FASS för säkerhets skull. På Apoteket frågade jag igen och hon tom ringde upp läkaren och fick godkänt att ge mig Ery-Max. Jag tog två kaplsar vid 16 tiden idag och nu är jag så tveksam om jag ska ta andra dosen nu ikväll. Är juh inte så bra att avbryta en påbörjad behandling med antibiotika, men samtidigt vill jag inte ta några risker heller med bebben.

Får nog ta och ringa till sjukvårdsupplysningen och höra efter

• vår andra

Tack för alla svar!

Kontaktade förlossningen igår kväll och fick tala med en läkare där som berättade att Ery-Max numer inte är lämpligt att ta under graviditet, speciellt inte under tidig graviditet. Fass. se har den rätta informationen av vad som gäller för detta står varken i Fass eller i medförljande bipackssedel.

Jag avbröt kursen redan igår, men jag hann juh tyvärr ta en dos innan jag fick reda på hur det låg till.

Idag har jag talat med den läkare som skrev ut det åt mig och han tycker jag ska ta både svalgprov och näsprov imorgon på vårdcentralen för att få reda på vilken bakterie det rör sig om för att lättare se vilken antibiotika det rör sig om som jag kan äta

Svar på tråden Hur är det?