Skäl till att inte amma?
Jag och min man diskuterade detta, varför en del mammor inte vill amma. Vi kom inte på så speciellt många anledningar att låta bli, så jag slänger ut frågan här på FL. Jag klandrar alltså ingen, jag är bara nyfiken...
Jag och min man diskuterade detta, varför en del mammor inte vill amma. Vi kom inte på så speciellt många anledningar att låta bli, så jag slänger ut frågan här på FL. Jag klandrar alltså ingen, jag är bara nyfiken...
Att man inte trivs med det känslomässigt
Att man tycker det är tidsmässigt och fysiskt väldigt krävande (vissa barn vill ha bröstet jämt och/eller bara på vissa sätt)
Att det påverkar en dåligt t.ex. genom viktndgång, att mjölkproduktionen tar resurser man själv behöver
Att man mår dåligt av att känna sig låst - att aldrig kunna åka iväg och göra något utan att ha barnet med sig/måste alltid kunna amma
Att barnet inte gillar amningen
Att man behöver ta mediciner som inte barnet ska ha i sig
Att mamman behöver/vill jobba
Att föräldrarna vill kunna dela på matningen
Att mjölkproduktionen aldrig kommer igång ordentligt/tillräckligt
...ja, det var några av de anledningar jag kan komma på
För mig:
Det fungerade inte och dottern tog fel i desperata försök...
-Hade inte tillräckligt med mjölk, jag spände mig o hon spände sig...hon skrek o grät o jag grät...ok..jag skrek med, av smärtan o innombords...
-Lyckades stå ut i nästan 4 veckor innan jag gav upp o började med ersättning...det bästa jag gjort...matstunderna förvandlades på ett kick till lugna o harmoniska stunder för både mig o dottern...
Sex år senare så försökte jag igen med nästa lilla bebis...men samma sak...denna gång stod jag bara ut några dagar...men hade även denna gång förberett så att det redan fanns ersättning hemma...samma sak, matstunderna förvandlades till rofylda harmoniska mysiga stunder.....i stället för att förknippas med obehag...
Jag har ammat första tiden med alla tre barn men har slutat tidigt.. (3, 3, 2 månader)
orsaker:
-för lite mjölk = otillräcklig viktuppgång, onöjt barn, apatiskt barn pga näringsbrist
-konstanta blödningar fram tills jag slutat amma
-depressioner och humörsvängningar pga amningshormonerna
När mitt yngsta barn inte gick upp i vikt som hon skulle, hade jag som val att intensivamma flera gånger i timmen för att få upp produktionen eller ge ersättning. Jag valde ersättning eftersom jag har fler barn som behöver mig än bebisen. Jag hade barn som behövde hjälp med läxor, hjälp att duscha, få tid med mamma etc. För mig var syskonen skäl nog. Valde att deltidsamma men gav tillägg från tidig ålder. Bvc stöttade mig i mitt beslut.
Ändå tycker jag inte att man behöver något skäl att inte amma.
Tja, de skäl jag kan tänka på förutom att man helt enkelt inte vill är:
För lite mjölk
Smärta
Barnet kan/vill inte
Medicinering.
I övrigt har allt bara med vilja att göra. Det går utmärkt att arbeta och amma om man vill, det går utmärkt att pumpa ur mjölk så att man kan dela på nattmatning, om man vill. Det är inte alls svårt att få några timmar nu och då på egen hand om man vill det, åter igen bara att pumpa. Men vill man inte så vill man inte å då ser man i vilket fall bara problem i allt som har med amningen att göra så då är det lika bra att skita i det, förutsatt att man har ett barn som accepterar ersättning...
måste man ha ett skäl till att inte amma??
Jag ville inte för att jag ville ha mer tid med mina äldre barn.