• Ysmania

Skäl till att inte amma?

Jag och min man diskuterade detta, varför en del mammor inte vill amma. Vi kom inte på så speciellt många anledningar att låta bli, så jag slänger ut frågan här på FL. Jag klandrar alltså ingen, jag är bara nyfiken...

• Svar på tråden Skäl till att inte amma?
  • Hervor 1
    BlommyNess12 skrev 2009-12-26 14:46:18 följande:
    För att barnet inte vill längre. Hervor 1 skrev 2009-12-26 11:16:04 följande: Vid 5,5 månader ville inte min son mer. Då hade vi börjat med smakisar ordentligt och han ville hellre ha mat.
    Jo det är klart. Fast jag menade mest spädbarn som inte vill amma från början - inte de som väljer att avsluta amningen tidigt. Det är det nog ganska många barn som gör, särskilt "tack vare" nappar, nappflaskor och fast föda.
  • himla

fick ett prematurt barn som inte orkade suga... + att jag hade opererat mina bröst många år tidigare (förminskning) ... hade lite mjölk så jag la han vid bröstet så ofta jag kunde men han sov mest ... hade ersättning i flaska som man fick tvinga i honom ... så höll det på en månad.... en dag när jag tog fram bröstet så ratade han det totalt... Vi gav upp det tillsammans....

...när jag väntade mitt andra barn var jag förberedd att det inte skulle gå men hoppades att det skulle gå förståss... men när inget hände på bb så fick jag själv bestämma om vi skulle kämpa på eller börja med flaska ... vi bestämde flaska , då mina bröst inte verkade fatta att de skulle fixa fram mjölk...

Nu när jag väntar mitt tredje barn å mina bröst inte reagerat något ännu så börjar jag  min man inse att den op jag gjorde för många år sen tyvärr satte sina spår... och att vi ska börja med flaska även denna gången ... VI är vana vid det å har två friska barn som har klarat sig utan modersmjölken... Sambon kan hjälpa till å de får ett nära band från början och barnen å jag är inte lika knutna till varandra varje sekund...  Jo det finns nog många anledningar till att inte amma ... ALLA måste göra det som är bäst för dem !

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥Lill-T Bf 100318♥
  • leaah

Jag kan komma på flera stycken:

1. Bebisen tar fel tag så att den inte får i sig någon mjölk, man får blodiga sår och det gör ont såinihelvete
    2. Man har ingen/för lite/otillräcklig mjölkproduktion så att bebisen aldrig blir mätt och man får istället amma var 10:e minut och mår jättedåligt över att vara en "otillräcklig" mamma.
    3. Man får ont i ryggen och axlarna för att det är omöjligt att hitta en skön amningsposition
    4. Det tar mycket längre tid att amma än att langa över en flaska ersättning
    5. Det är bökigt att amma på offentliga platser och hemma hos folk. Det är inte alltid man vill flasha tuttarna
    6. Det är nästintill omöjligt att hitta praktiska och snygga amningsplagg.
    7. På natten är det ovärderligt med flaska eftersom man kan knuffa mannen ur sängen och själv få sova vidare.

Jag ville verkligen amma men hade nästan ingen mjölk så vi gick över helt till ersättning efter ett par månader.

• Bridgett

För mig var det så att sonen inte kunde suga ordentligt. Detta ledde till att han blev slö, åt ännu mindre o s v. Dessutom blev jag så glad när han väl tog bröstet så att jag struntade i hur han sög, mina bröst blev såriga och blodiga och det blev hemskt att amma. Visst finns det barn som inte kan dia, även djurungar behöver ju hjälp ibland...

Med andra sonen var det helt annorlunda, han fattade direkt. Alltså skuldbelägger jag inte mig själv för att jag inte kunde amma äldste sonen.

• siamusen
    Hervor 1 skrev 2009-12-26 14:53:55 följande:
    Jo det är klart. Fast jag menade mest spädbarn som inte vill amma från början - inte de som väljer att avsluta amningen tidigt. Det är det nog ganska många barn som gör, särskilt "tack vare" nappar, nappflaskor och fast föda.
    Min ena son ville inte amma, men han ville a andra sidan inte ha flaska heller, sa det slutade med att han sondmatades (pa BB alltsa). Efter det var det en kamp att fa i honom mat och han är fortfarande enormt strulig med maten nu vid 3.5 ars alder.
  • Pysse

Jag ville inte amma, för jag ville börja jobba så fort som möjligt efter förlossningen.

• Superbia

Jag hade ambitionen att amma om jag kunde - alla kan ju faktiskt inte. Efter en vecka på BB var jag så glad över att komma hem att jag bara la ner den här hemska amningen! Hatade verkligen tjatet och tvånget från tanterna på BB, vilket också kan ha bidragit. Sen tyckte jag att det gjorde så jävla ont och fick äckelkänslor så fort det var matdags. Testade att pumpa ur istället och stod ut med detta i ungefär en månad, sedan kände jag äckel över detta med så jag beslutade att det bästa var att sluta helt. Jag ville inte att mina barn skulle känna hur äckliga jag tyckte att dom var som ville äta av mig. Tur att ersättning finns säger jag bara!

• Signy
    Hervor 1 skrev 2009-12-26 11:40:02 följande:
    Jag ifrågasätter absolut inte motivet att ge ert barn ersättning, bara nyfiken. Var er son introducerad till nappflaska innan han började krångla med amningen? Det är ju inte helt ovanligt att (en del) barn som får nappflaska börjar föredra den framför bröstet eftersom det är lättare att få i sig maten ur den - de blir liksom lite "lata"
    Han fick flaska från att han var två veckor gammal. Dock en speciell typ, "tomme tippee" som är en bröstimitation av mjukt silicon med bröstvårta. Det var den enda han tog. I vilket fall, jag tvivlar på att det var flasken. Då hade han nog bytt ut amningen tidigare, han kombinerade ju amning och flaska i 4 månaders tid. Han blev dock rätt intresserad av smakisar när vi introducerade dem.
  • Rubiks kub
    Hervor 1 skrev 2009-12-26 14:53:55 följande:
    Min dotter vill inte amma. Hon är 7 veckor gammal och har sedan hon föddes visat tecken på obehag när vi försökt amma. Det är svårt att tolka en så liten bebis, men jag får känslan av att hon känner sig instängd, fast och kvävd i situationen. Vi har försökt flera olika positioner, men alltid med samma resultat. Jag vet att hon inte har problem med att suga eftersom vid några få tillfällen lyckats suga sig till nästan en hel måltid. Vid varje amningstillfälle har hon om och om igen tagit tag och sugit några tag för att sedan släppa och börja orma runt kraftigt i famnen samtidigt som hon börjar veva med armarna. Det känns som hon tror att bröstet ska kväva henne.
    Nu flaskmatas hon till 100 %, men hon har gjort så här alltid dvs långt innan hon ens kommit i närheten av en nappflaska.
    Så visst finns det barn som inte vill amma.
  • nicely

För mig var det förlossningdepression och pga det så sinade mjölken.

Svar på tråden Skäl till att inte amma?