Inlägg från: Anonym (Pessartjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pessartjej)

FemCap, var hur osv?

FemCap funkar faktiskt jättebra och kommer säkert bli väldigt mycket använt framöver när fler vet att det finns. Pessargelen är mycket behaglig och irriterar inte alls som den där svidkrämen med spermiedödande ämnen.
    Vissa barnmorskemottagningar känner till den och det verkar bli fler. De jag känner som använder FemCap har tipsat sina barnmorskor. Och eftersom det är så många nu som inte vill ha hormoner, så är det en lättnad att det finns en till bra metod. Och p-piller skyddar ju inte mot infektioner, men pessar skyddar ju faktiskt livmodertappen mekaniskt, så det borde skydda mot infektioner också rent teoretiskt.
    FemCap har funnits och använts rätt länge. Jag är i alla fall nöjd, min kille också.
    Många av mina kompisar är också intresserade och funderar på att börja.

• Anonym (Pessartjej)

Har du prövat att krysta samtidigt, då åker tappen ner.
    Fast annars så är det ju så, att det finns inget som passar alla. Men om man inte kan ha FemCap så kan man oftast ha Milex. Just jag fick lite ont av Milex , men man är ju olika och jag är en känslig typ( gnällspik?)
    Pratade med min 85-åriga bonusmamma igår. Hon hade haft pessar i sin ungdom och tyckte det var jättebra och fattar inte varför det blev omodernt.
    Själv tycker jag nog att det borde bli omodernt med hormoner, som har stora risker för både hälsa och allas vår miljö. Och negativt för sexlusten för många- är det så vi vill ha det?

• Anonym (Pessartjej)

Om du har framfall borde du kanske operera det? Kan det vara så? Fråga din barnmorska. Hon kan ta reda på mer om pessar om hon nu inte vet redan.
    Vid mens kommer livmodertappen oftast längre ner, vid ägglossning är den längre in och slidan blir djupare. Fast det låter som om FemCap skulle gå bra annars.
    Slidan blir djupare när man älskar och FemCap tar inte så stor plats. Några mm.

• Anonym (Pessartjej)

Det låter som du mycket väl kan ha FemCap. Jag kan inte ha nån menskopp alls för den blir för långt ner och skaver. Har FemCap som menskopp och tömmer lite oftare i stället. Fast menskopp är verkligen toppen! Och då är du ju ändå van att putta in en silikongrej, även om det är lite annorlunda teknik.

• Anonym (Pessartjej)

Ja, lite dyrt, men inte om man tänker på att man kan använda den i flera år. Men vissa barnmorskor har så man kan prova. Ring och fråga om de kan skaffa annars. Milex är lite billigare, fast då blir gelen dyrare i längden för det går åt mera. Och egentligen, tycker jag att man ska dela på kostnaden om man är två som har sex...

• Anonym (Pessartjej)

Ja, det är trist att ha ont om pengar. Samma här. Sjukskriven, minus jämt. Å andra sidan är det ju dyrt om man blir gravid, men inte vill. Och akutpiller är ju inte heller gratis, om man inte är ung förstås och får på ungdomsmottagningen. Fast kopparspiral är väl gratis? Egentligen borde man få bidrag till Femcap, av kommunens miljökontor eller nåt, eftersom den är miljövänlig. Ring dit och fråga för sjutton, men kanske bästa att vara anonym... =)

• Anonym (Pessartjej)

Unga tjejer får bidrag till hormoner, man delar ut akut-p-piller gratis. och kondomer. Äldre, som kanske hellre vill ha kopparspiral får det gratis. Men unga tjejer som vill ha FemCap får ingenting i subvention. Dels för att det är okänt i Sverige än, men också för att det behövs att nån kräver det. Och miljömässigt är verkligen hormoner dåligt. Även kondomer ( engångs, problem vid vattenrening)
    Ring upp ditt landsting, hör av dig till lokalpressen. ring kommunens miljökontor. Hör av dig till Naturskyddsföreningen och fråga vad det tycker, fältbiologerna...
    Folk kan engagera sig för massor av mystiska saker. Men när det gäller preventivmedel så verkar alla gå som en fårskock dit "samhället" föser dem, apatiskt tuggande på p-piller. För det har ju alla andra. Äh, nu blev jag lite upprörd. Men i sak har jag lite rätt, tycker jag nog.
    Men du ringer du till kommunen, så berätta vad de sa.

• Anonym (Pessartjej)

FemCap är använt i tio år och det har gjorts fler än två tester. Problemet är snarare att det är ingen som vill göra fler tester. Pengar till tester kommer ofta från läkemedelsbolag. Och de är inte intresserade av en ofarlig p metod. Men det är ett problem att man inte förstår att det är bra utan fler tester. Trots allt är det ofarligt. Pessar är ju en välkänd metod sen över hundra år, FemCap är använt sen tio år...

• Anonym (Pessartjej)

En kompis jobbar på ett högskolebibliotek och skrev ut flera studier till mig. Har inga länkar. Men står det inget på hemsidan också? kommer inte ihåg. Finns ju en amerikansk hemsida också.

Problemet med studier är ju också att man alltid kan säga att de har vissa metodfel. Med FemCap så är vissa studier gjorda på provversionen som inte finns på marknaden. Men jag har sett ett pessarforum på yahoo Diaphragms and cervical caps nåt. Där verkar nån ha en FemCap utan handtag. Man önskar att det gjordes en svensk studie också, eftersom det är en allmän åsikt bland pmedels forskare att svenskor är "duktigare" än amerikanskor. Och därför får p-piller alltid bättre säkerhetsvärde i svenska studier. Kanske gäller även pessar. Och att man gjorde en studie på om den skyddar mot infektioner, för det är en gammal kunskap som också stämmer rent teoretiskt. Skyddar man tappen mekaniskt så får man inte infektioner.
    Såg i nån studie, glömt vilken, att även cervixcancer var mindre vanlig hos pessaranvändare.Men det var inga siffror. Däremot så är det helt klart att FemCap har INGA biverkningar alls.
    Det är inget läkemedelsföretag som gör pessargelen, tror jag. Utan en liten tysk firma. Fast de kanske gör läkemedel också? Gelen är också helt ofarlig.
  • Anonym (Pessartjej)

Det finns spermiedödande medel som skrivs ut på recept av barnmorskor eller läkare och heter Nonoxynol-9 2%. Och annars en pessargel som baseras på mjölksyra och heter Contragel grön.

Det finns två pessar i Sverige, Milex och FemCap och ytterligare ett som går att beställa från Tyskland, Leas Contraceptivum.
    Vilket man ska ha beror väl på vad man tycker själv. Jag har provat flera genom åren. Och faktiskt den som var bäst för mig, finns inte längre. Jag personligen får ont av slidpessar, men cervixpessar funkar för mig. Andra tycker det är enklare med slidpessar, Milex alltså.
    Men den måste provas ut och kan bara användas ett dygn i taget. Fast bra som menskopp. 
Svar på tråden FemCap, var hur osv?