Inlägg från: Anonym (Pessartjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pessartjej)

FemCap, var hur osv?

Ett annat cervixpessar. Fast lär ha sämre säkerhet och ev klumpigare. kallas också Lea´s shield. Andra cervixpessar, som fanns tills nyligen var Vimule, Prentif, Ove bl a. Pga av dålig lönsamhet las tillverkningen ner. Har hittat dem på nätet. Men det är märkligt att ingen kan nåt i Sverige om detta? Jag träffade flera kvinnor i somras på ett internationellt läger och de flesta kände till FemCap och Naturlig Familjeplanering t ex. Och har en helt annan syn på hormoner.

En fördel med FemCap, framför Milex är att tappen inte är doppad i själva gelen. Och att den sitter stadigare, tycker jag i alla fall.
    Vad ska man ha för krav på barnmorskor egentligen? Att de känner till fakta? Som att det visst finns möjlighet att använda pessar och vilka pessar det finns etc. Att de inte pushar till nåt utan berättar om allt som finns och att man kan diskutera vad som är lämpligast. Alla är ju olika och har olika krav och behov.
  • Anonym (Pessartjej)

Inte ett dugg för mig. Min kille kan känna att den sitter där, men inte obehagligt. 

• Anonym (Pessartjej)

Ja, det är märkligt med all denna negativitet inför pessar, som ju inte ens har nån grund faktiskt. Förut sa man att det är omodernt, kladdigt och osäkert. Men det är ju faktiskt en väldigt modern metod om man tänker på miljömedvetenhet, material och att menskopp också är "inne". Kladdigt är det ju inte heller med FemCap och den nya gelen.

Och om man använder sunt förnuft så är säkert FemCap säkrare än kondom, just för att man inte behöver sätta in den när man ska ha sex. Lätt att strunta i det då.
    Och med tanke på alla miljarder som läkemedelsbolagen tjänar så är det ett rent löjligt resonemang. Hon som har tagit hit Femcap verkar ha gjort det av ideologiska skäl mer. Och jag tänker då ha min FemCap längre än två år, ja om den inte går sönder då. 
    Man tycker gynekologer borde vara glada över att alla som nu inte vill ha hormoner har ett alternativ till. Om de vill väl alltså, men de är extremt negativa till Naturlig Familjeplanering också.
    Fast det handlar kanske då om att inte gynekologerna " har makten". Och de flesta får faktiskt pengar från läkemedelsindustrin, på olika sätt. Och vill man bli professor ska man ju forska och var kommer forskningspengarna i från för det mesta?
    Men det vore bra om man fick fler att forska på femcap faktiskt. Just i Sverige, på både infektionsskydd och effektivitet. Men också vad folk egentligen tycker om den och varför man valde den. Och INTE p-piller. Fast den tar ju inte bort mens o mensvärk.
    Nä, jag tycker det är bra att man tar reda på saker själv och via såna här forum hjälper varandra.
    När jag var hos en gynekolog, så passade jag på att visa min FemCap och ville tipsa. Det skulle jag INTE gjort. Han hade helt uppenbart inte sett en Femcap förut, men sa direkt att det där rekommenderar vi verkligen inte och var rent otrevlig.
    Men du, Sara Maria, inte ska den åka av. Min kan snurra runt, så långa sidan kommer fram, men det gör ju inget. Du kanske ska byta storlek? Skriv och fråga. Jag har fått svar direkt både när jag skrivit till svenska, men även amerikanska sidan.
  • Anonym (Pessartjej)

Jag har haft kontakt med Alfred Shihata som uppfunnit och är den som säljer Femcap, en äldre, vänlig, hängiven man i USA. Och har absolut ingen känsla av att det skulle vara ekonomiska intressen som driver honom. 

För honom verkar Femcap vara hans livsuppgift och han bryr sig om kvinnors hälsa. Skriv till honom själv och fråga. Han svarar.
    Och det är det verkligen inte många professorer som gör.
    Och varken NFP eller FemCap är flummigt, däremot är det inkompetent att inte känna till dessa metoder.
    Och få läkare kan NFP och är utbildade handledare. Men de tror att de kan, vilket är en helt annan sak.
    Men jag kan nog tycka att det är absurt att , även om risken är liten, att man kan dö av preventivmedel. Och jag undrar verkligen hur det kommer sig att man utan att klaga nämnvärt står ut med alla biverkningar.
    Men visst finns det säkert en massa barnmorskor och läkare som är för hormonfria metoder också, självklart.
  • Anonym (Pessartjej)

Jag misstänker att många som fått stroke och blodpropp inte ens har fattat att det beror på deras preventivmedel.

Men en så vanlig biverkan som att lusten försvinner eller man blir "nedstämd" ibland djupt deprimerad, är ju faktiskt väldigt allvarlig. Eller ont i ryggen, hudproblem etc som man kanske inta alls sätter i samband med p-pillren.
    Skönt att det finns något helt ofarligt alternativ.
  • Anonym (Pessartjej)

Du kanske faktiskt har en för liten Femcap? Man ska ju lossa vacuumet innan man tar ut den. Jag gör på snabbsättet och krafsar ut den genom att sticka in fingret längst in, bryta vaccumet och ta med den ut.Hur känns det när du tar ut den?Är det nåt sug liksom?Känner du själva tappen, bredvid handtaget? Det ska ju inte vara nån luftbubbla. När jag har satt in lite på trekvart, kan det bli så. Då tar jag ut och börjar om.

Jag har hört om en barnmorska i Gbg, som jag tror kan femcap och NFP, men jag har aldrig haft kontakt med henne. Agneta Styf på Kaserntorget 11A. I Borås kan en barnmorska som heter Lotta Söderberg både FemCap och NFP.
    " Goda sidan" ha ha, fattar precis vad du menar.
    Min senaste gynekolog tillhör den "onda sidan".
    Det är som om vissa är emot att kvinnor tar ansvar för sina egna kroppar och inte de har makten med recept och kunskap. Konstigt.
    Med tanke på hur många som inte har preventivmedel alls, för att de inte vill ha hormoner t ex. Så borde de väl vara glada över att det finns nåt som är utan biverkningar, även om det inte är lika säkert som hormoner. Som man då ändå inte vill ha.
  • Anonym (Pessartjej)

SaraMaria jag började fundera själv sen eftersom min FemCap också rör sig. Fast jag har tänkt att det inte spelar nån roll. Men jag skrev till både svenska och amerikanska hemsidan och frågade för oss bägge och fick liknande svar, fast utförligare på amerikanska och här är svaret:

The cervix protrude into the vagina at different angles such as Retoversion or Anteversion. This angle vary form woman to woman and even in the same woman particularly during intercourse. So long the FemCap is covering the cervix that is all what matter.The FemCap is designed to rotate,so the longer brim can conform to the space in the vagina, in a case of retroverted uterus or the space created by the penis during different position of intercourse. This does not change the effectiveness.  However if the FemCap is completely dislodgment out of the cervix then this woman should receive the small Medium size. If this woman was using the FemCap for several months and did not get pregnant, then it must be rotation not dislodging
    Så du kanske ska ha Mellan istället? 
  • Anonym (Pessartjej)

Om man fött vaginalt- Stor. Om man aldrig varit gravid Liten. Men det kan ju vara att man kan ha haft ett mycket tidigt missfall utan att märka det. är man tveksam om det- Mellan.

Fast bäst om man ber sin barnmorska/gynekolog att de skaffar FemCap så man kan prova där ifall man nu är osäker.
    Men Sara Maria, om du har för liten så kan den alltså glida av när den får en puff. Så det är nog Mellan för dig. Även om den sitter på plats när du promenerar... På hemsidan står det att man får halva priset om man behöver en annan storlek. Fast det är ju lite trist ändå. Du får väl sälja din begagnade billigt här på FL =)
  • Anonym (Pessartjej)

Vad synd att du inte skulle ha en liten, då hade du ju kunnat köpa det begagnade pessaret av SaraMaria. Tänk vad miljövänligt ha ha.

"Jag är miljövän och använder pessar, och jag är ännu mer miljövän för jag har ett begagnat!Men jag är mest miljövän, för jag är med i kvarterets pessarpool och ska få ha det på onsdag..."ha ha ha..
    Fördel med pessar, man blir inte tråkig och deppad som , i alla fall jag blev, p-pillerätare.
  • Anonym (Pessartjej)

Nä, kollektiva pessar är väl inte världens bästa idé. Vitsen är ju att de ska sitta på plats när man vill älska. Och jag skulle inte vilja ha ett begagnat. Fast när man provar ut pessar, så är det ju samma ringar och pessar som används, men rengörs emellan patienterna. Och prylarna man undersöker slidan med är oftast inte sterila, utan rena, eller engångs. 

Märkligt nog har man inte alls samma tänk när det gäller männens könsorgan. Det är ju i allmänhet av dem man får smitta. Och inte kräver man att de doppar den i klorin eller sprit innan. Vissa män har ju inte perfekt hygien heller... Bluuäääh...
    Men jag tycker ändå att det verkar smart att du skaffar ett pessar som har rätt storlek SaraMaria. Blir du gravid, så kommer du nog tycka att det hade varit värt 400 kr för att ha sluppit. Eller slippa oron för att det flyttar sig.
    Själv använder jag inte Facebook, men tycker att det låter som en smart idé. Och som sagt, man behöver väl inte använda nåt pessar för att tycka att det är bra. Jag anser att män ska haka på direkt. För FemCap är egentligen ett av de bästa p-metoderna ur manlig synpunkt. De får kvinnor som inte tappar lusten eller får andra biverkningar som sköra slemhinnor osv osv av hormoner,( eller stroke och trombos) slipper kondom, slipper avhållsamhet under fertil period som med NFP OCH framförallt--- Eftersom man ändå kan anta att det påverkar manlighet och spermieproduktion i längden att dricka östrogenspetsat vatten så borde de startas en insamlingsfond, betalad av män där man kan söka pengar till en FemCap. Sprid detta ni som vet hur man använder Facebook.
  • Anonym (Pessartjej)

Jag håller med både Sara Maria och TS. Man ska kunna prata öppet om mens, preventivmedel, men för den skull inte behöva redovisa sitt privata. Men hur är det med Facebook, vet alla jämt vem som skriver vad alltså? 

Men att se till att andra får vetskap om nåt som är bra, menskopp, pessar eller vad det nu kan vara är ju inte bara tips för enskilda. Det påverkar hela vår miljö. Till det bättre. Och jag önskar verkligen att fler killar fick reda på att t ex pessar finns. Hur gör man då? Var håller killar hus på internet? Vad tycker era killar. Pratar de med sina kompisar om preventivmedel?
  • Anonym (Pessartjej)

Nu skummade jag lite snabbt igenom ovanstående och påpekar några få saker bara. Fast jag anser verkligen att man ska läsa FASS, läsa olika studier, vara kritisk och också använda sitt eget sunda förnuft.

Himla bra gjort jobb för övrigt ( nöjd med Milex) Tack!
    Fast det finns andra studier också...
    Undersökningar där det står "Diaphragm", behöver inte vara, och är förmodligen inte heller Milex. Mer sannolikt Ortho. 
    Och Cervical Cap kan vara Prentif, Ove, Lea´s Shield, FemCap, Vimule...
    Senaste undersökningen med den förbättrade versionen av FemCap, som är den enda som någonsin kommit ut på marknaden, var Pearl Index 7, 6. Men det var en liten undersökning. Se www.femcap.com
    De tidigare undersökningarna var på en sämre provversion.
    Att FemCap sitter stadigare än ett slidpessar vet alla som använt bägge, samt alla som enbart använt FemCap och märkt att den är något svårare att ta ut än sätta in, eftersom den dels sitter med ett vacuum som uppstår och dels så trycker kanterna ut mot slidväggarna och gör att den dessutom blir ännu stadigare. Om den rubbas ur läge är den sannolikt fel storlek, för liten.
    Högre säkerhet för dem som aldrig varit gravida.
    Fel uppgift om att FemCap kan sättas in tidigast 6 timmar före samlag. Rätt uppgift är 42 timmar.
    Contragel grön och Nonoxynol-9 är jämförbara när det gäller effektivitet, men N-9 har allvarliga biverkningar. Ökar risken för alla infektioner, inte bara UVI som det står i Apotekets papper. Inte FASS eftersom den är ex temporeberedd. I synnerhet med Milex, där gelen ligger direkt mot livmodertappen, så förstörs alltså de känsliga cellerna på den.
    Det man kan säga i stort är- Milex och FemCap är jämförbara i säkerhet och det viktiga är att man gillar just sitt eget pessar, så man använder det korrekt. Ingen av dem är alltså bäst. Eftersom det är en användarberoende metod. Men enligt undersökningar där kvinnor använt bägge, föredrog 75% FemCap.
    Och FemCap har INGA biverkningar överhuvudtaget, Slidpessaranvändare har en något högre risk för UVI. ( Förmodligen mest om man har ett för stort eller använder N-9)
    Det vore bra med en  ny svensk stor undersökning av pessarer,dvs FemCap och Milex, eftersom det anses att svenska kvinnor är noggrannare ( mer välutbildade?) än amerikanska. Syns tydligt på p-pillerstudier.
    Men hur sjutton ska vi kräva det? Och av vem?
    Skillnaden mellan pessar och andra preventivmedel är alltså att de är biverkningsfria, kvinnokontrollerade, miljövänliga och underlättar om man vill lära känna sin egen fruktsamhetscykel.
    Att pessar inte ger skydd mot STI/HIV är inte bevisat, inte motsatsen heller. Rent teoretiskt skulle de kunna göra det.
    Om man alltså inte använder N-9. 
    Spermiedödande produkter kan dels döda virus och bakterier, men också öka risken därför att de gör cellerna mer mottagliga.
    Naturlig Familjeplanering/ Billingsmetoden har en högre säkerhet än symto termal metoden.
    Och man kan visst ha oregelbundna cykler, amma eller vara i klimakteriet när man använder den.
    Sen är det skillnad mellan USA när det gäller kostnader, här får man som sagt kopparspiral gratis, och vissa p-medel är subventionerade för unga. Men olika i olika landsting. Väldigt ojämlikt. Och varför subventioneras inte pessar? Det är också skillnad med utprovning av pessar. I USA måste en läkare "skriva ut " både slidpessar och FemCap.
    Ja, det är verkligen många uppgifter,och nu måste jag äta lite efter en lång dag...
     Men superbra om detta kommer fram och att alla får mer kunskap själva och inte bara "gapar och sväljer" . Behövs en mycket större medvetenhet om hur allvarliga biverkningarna med hormoner faktiskt är. Och det handlar inte om nån skräckpropaganda, ingen bör heller sluta utan att hittat en annan metod. Man måste också se preventivmetoder i ett större perspektiv även om man givetvis ska ha den metod som passar bäst för en själv. Vilket kan vara hormoner - eller nåt annat.
    Har du orkat läsa ända hit. Bra gjort!
  • Anonym (Pessartjej)

Det ska verkligen inte gör ont att ha FemCap ( eller Milex). Inte att sätta in den heller. Då ska man ta kontakt med sin barnmorska. 

Ta med din FemCap. Och om du inte får den att funka, lycka till med Milex i stället. För pessar ÄR bra. Om de funkar och man gillar just sitt. Vilket det än är.
  • Anonym (Pessartjej)

Man ska ju tvätta av den efteråt med tvål och vatten och det tar bort 99,9% av alla ev bakterier etc. Och då ska den verkligen inte lukta. Man ska ju inte ha nån pågående infektion när man börjar med FemCap. Kanske bra att kolla upp det. Och skicka iväg mannen också ifall man inte vet säkert.

Ingen har fått Toxic Chock  Syndrom med pessar eller menskopp.
    Bara tampong.
    Och det är betydligt fler som dött av att ha fört in snoppar....
    Över 7 miljoner kvinnor dör varje år pga graviditetsrelaterade orsaker och hur många har inte dött av HIV.
    Borde kanske vara lag på att det ska finnas en varningstext på varje penis? ( För de utan humor. OBS skämt!)
    Det är faktiskt fler som dött av p-piller i Sverige de senaste årtiondena än av graviditet. ( ca 50 st) men det är ju för att så många fler äter p-piller än är gravida förstås.
    Alla pessarer och menskoppar är godkända av varje lands läkemedelsverk. Fast de inte är läkemedel utan medicin tekniska produkter.
    Och det är oftast sperman som gör att det luktar, vid bakteriell vaginos t ex. Så det är efter samlag man stinker.
    Gammal rolig historia:
    Blind man går förbi fiskaffär och säger glatt:Hejsan flickor!
  • Anonym (Pessartjej)

Närmaste könsmottagning eller hos din barnmorska. Och har du nån infektion så tvätta FemCap väldigt noga innan du använder den igen.

Och bli friska bägge två innan ni har sex.
    Ja det är gratis.
  • Anonym (Pessartjej)

Nä, man måste inte pausa utan kan bara tvätta av det ordentligt och sen sätta in igen.

En orsak till att den är så säker är just att den är enkel att använda och man inte behöver fippla i samband med att man har lust att göra nåt annat omedelbums.
    Så en undersökning om säkerhet i en annan FemCap tråd, kopierar.
    5% risk alltså. Motsvarar normalslarv med p-piller faktiskt.
    Som sagt- inga p-medel är säkra.
    Och sen är det rätt många som faktiskt inte är säkra på vem som är pappan och inte har använt nåt preventivmedel alls.
    Och ha relationer med flera är väl inte sämre än att ha en massa sex med olika vartefter, seriell monogami.
    Jag tror polyamorösa relationer kommer bli allt vanligare. och mer accepterade också, har alltid funnits, fast oftast lite dolt.

However, a Phase II/III trial was unable to identify

differences in the failure rate for a diaphragm (with

spermicide) and a silicone cervical cap (FemCap®) at 6

months use14 (Level IIb evidence).

Cervical caps

preventing pregnancy.24

Early Phase I studies in 1221 women found that a

silicone cervical cap (FemCap) with spermicide

prevented 95% of pregnancies (Pearl index, 5 per 100

woman-years)83 (Level III evidence).

• Anonym (Pessartjej)

Kopierade från en tråd: fråga om FemCap pessar

Personlig reflektion- Tänker att det är fräschare med FemCap om man har sex med olika partner, än om man har p-piller. Ingen mess med en massa sperma som blandas. Man liksom skyddar sin slida delvis och tappen helt.
    Och om man delar kostnaden med alla inblandade, så blir det ju billigare också!
  • Anonym (Pessartjej)

Låter knepigt. Känner flera som har Femcap inklusive mig själv och ingen har reagerat så. Men smart att pröva gel och FemCap var för sig.

och sen skulle nog jag gå och kolla upp så det inte är nån infektion som spökar.
    Har aldrig hört talas om nån som är allergisk mot silikon, men det kan man väl säkert vara.
    Står det nåt på hemsidan om silkonallergi? Kan inte komma ihåg det just nu? Men om man har problem så står det väl att man ska ta kontakt med nån.
    Himla trist. Jag är jättenöjd med mitt pessar och har fått flera kompisar att prova. Och de är också nöjda.
    Hoppas du klurar ut vad det beror på. Gör du det så skriv igen.
  • Anonym (Pessartjej)

Jamen "gegget" kommer ju från din livmodertapp!

Smaka på det eller gör nån annan "undersökning" så ser du att det inte är sperma. När jag tar ut min FemCap ligger sperman oftast i vecket om sperman är av den klimpiga sorten, annars så åker den ut väldigt fort när jag går på toaletten efter samlaget.
    Om du går in på www.familjeplanering.se kan du läsa mer om hur olika sekretet från livmoderhalsens insida ser ut. Efter mens vitt klibbigt, Sen med filmjölk och vid ägglossing genomskinligt och klart. Precis efter ägglosning kan det vara lite blod. Och sen blir det mindre och klibbigt och före mens kan det bli mer flytande igen.
    Börjar du föra dagbok över detta och lär dig ditt eget mönster nehöver di bara använda FemCap de dagar du är fruktsam och några säkerhets dagar för och en efter. FemCap gör det superenklet om man vill lära sig sekretmetoden. 
    Har man ätit p-piller har man ju inte en susning om ur ens egen fruktsamhetscykel funkar utifrån sekretet från livmoderhalsen.
    Eller, de flesta har det inte ändå.
    Låter ju i alla fall som din FemCap sitter bra. 
    Hörde om ett uttagningstips, använd en virknål nr 10 och för in mellan kanten och slidan , kroka tag i kanten längst in och dra med dig FemCap ut. Ja förutom bandet då, som man kan läsa om på den amerikanska hemsidan, eller gummisnodd.
  • Anonym (Pessartjej)

Ja, det lät ju i sanning mystiskt. Och sitter femcapen så bra kan det ju inte komma in nåt. ÄR det verkligen sperma i koppen? Kan absolut inte tro det. Har du typ luktat, smakat?

Men om du tar ut FemCap en gång om dagen och följer ditt sekret mönster, så ser du säkert att det är olika för varje dag i en menscykel.
    Ibland är det ju inget, utan är torrt. Så kallat G-sekret. Torrt klibbigt.
    Finns undersökningar gjorda hur man använder FemCap för att kunna följa sekretmönstret.
    Men då återstår frågan, var tar sperman vägen?
    Har han ens sprutat? Alltså, jag menar helt seriöst. Jag är fullständigt säker på att du inte har sperma i koppen, men vart tar den vägen?
    Har nån annan upplevt detta? Fast jag tycker å andra sidan det låter bekvämt att slippa spermakletet....
Svar på tråden FemCap, var hur osv?