Inlägg från: Hannis28 |Visa alla inlägg
  • Hannis28

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min dotter som snart är 6 år får bara ha halsband när vi föräldrar är med då jag är livrädd för kvävningsrisker. Har vart flera barn på hennes dagis som har halsband, visst det är jätte gulligt, men som sagt kvävningsrisken är ganska stor. Dina går antagligen inte på dagis men om de har de dygnet runt kan de kanske fastna både dag som natt när de leker eller snörra in sig i nått när de sover. Jag hade inte vågat...

• Hannis28
    Beckah82 skrev 2009-12-26 12:22:23 följande:
    Märkligt att jag inte hört om ett enda barn som kvävts av sitt halsband om det är en stor risk. Men jag har iofs inte sökt efter någon statistik heller. För mig känns det som en större risk att de ska strypas av tröjan, sätta strumpan i halsen eller råka svälja hårspännen och hårsnoddar. Ändå har "alla" barn sådant på sig.
    Jag har inte heller sett någon statistik över det, jag kanske formulerade mig fel, enligt mig känns det som om att kvävningsrisken skulle kunna vara stor då de ofta leker själv vid gungor o klättrar i träd med mera, men givetvis finns det andra kvävningsfaktorer oxå. Men om du som förälder känner dig säker o trygg med det så är det ju ditt val att använda halsband, men för mig känns det väldigt osäkert.
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?