• Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

Min äldste kille fick ett halsband när han döptes. Då var han 9,5 månad gammal och fick ha på sig halsbandet dygnet runt från den dagen.

Min mellankille fick också ett halsband när han döptes (8 månader gammal) och hade det dygnet runt.

Men nu fick tremånadersbebisen ett halsband i julklapp och jag undrar om det är olämligt att han har det på sig?

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?
  • La Lola

Jag skulle aldrig sätta på det en liten bebis.
    Det skulle jag nog inte ha på förrän de är flera år gamla.

Så en 3 mån låter på tok för liten tycker jag.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • SaramedM

Inte en bebis alls eller ett litet barn som rör sig mycket

• La Lola
    La Lola skrev 2009-12-26 11:55:23 följande:
    Jag skulle aldrig sätta på det en liten bebis. Det skulle jag nog inte ha på förrän de är flera år gamla. Så en 3 mån låter på tok för liten tycker jag.
    Tillägger att jag aldrig skulle ha det på barnet dynget runt heller oavsett ålder.
    Jo, som tonåring möjligen för då väljer de själva.
  • Beckah82

Fast jag var inte ute efter personliga åsikter alltså jag kanske formulerade mig fel. Det jag ville veta var om det på riktigt är olämpligt (och varför/vad som kan hända) inte för att någon tycker det bara-för-att.

Det funkade utmärkt till en 8-månaders och en 9,5-månaders iallafall och jag trivs jättebra med att de haft halsband tidigt.

• Beckah82
    La Lola skrev 2009-12-26 11:57:13 följande:
    Tillägger att jag aldrig skulle ha det på barnet dynget runt heller oavsett ålder. Jo, som tonåring möjligen för då väljer de själva.
    Hur kommer det sig?
  • La Lola
    Beckah82 skrev 2009-12-26 11:59:21 följande:
    Hur kommer det sig?
    För att jag inte tycker att man sover med smycken helt enkelt.
    Det skulle jag aldrig göra själv heller (inte ens vigselringen är på).
  • La Lola
    Beckah82 skrev 2009-12-26 11:58:55 följande:
    Fast jag var inte ute efter personliga åsikter alltså jag kanske formulerade mig fel. Det jag ville veta var om det på riktigt är olämpligt (och varför/vad som kan hända) inte för att någon tycker det bara-för-att. Det funkade utmärkt till en 8-månaders och en 9,5-månaders iallafall och jag trivs jättebra med att de haft halsband tidigt.
    De kan fastna med halsbandet nånstans eller med sina fingrar, berlocker kan lossna o hamna i munnen....
    Det gör kanske inte så jättestor skada men känns ändå onödigt om det skulle ske tänker jag.
  • FIame

Vem är det som avgör lämplighet och olämplighet. Ska vi tillverka ytterligare myndigheter som ska utreda om det är lämpligt eller olämpligt att ha halsband på bebisar?

Finns inga raka svar, bara subjektiva åsikter. Jag hade inte satt ett halsband på mitt barn förrän långt upp i åren.. helt onödigt ofunktionellt. Vad kan hända ja troligen kanske inte så mycket, största/värsta risken är väl att barnet fastnar någonstans i ett olyckligt ögonblick och kvävs, trots att risken är minimal. Bland vanliga smårisker är väl skavsår, rådnad, hudrelaterad allergisk reakion..

I mina ögon onödigt.

Beckah82 skrev 2009-12-26 11:58:55 följande:
    Fast jag var inte ute efter personliga åsikter alltså jag kanske formulerade mig fel. Det jag ville veta var om det på riktigt är olämpligt (och varför/vad som kan hända) inte för att någon tycker det bara-för-att. Det funkade utmärkt till en 8-månaders och en 9,5-månaders iallafall och jag trivs jättebra med att de haft halsband tidigt.
  • JONSO

Mina barn döptes när de var 7 resp. 8 veckor. Efter det hade de halsband dag som natt o det funkade bra.

Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?