Inlägg från: Beckah82 |Visa alla inlägg
  • Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

pussgurkan86 skrev 2009-12-26 12:50:28 följande:
    dom kan dra i halsbandet, någon annan kan dra i halsbandet så bebisen kvävs till döds. därför det är olämpligt, visst det är super fint att ha halsband men man måste tänka på barnets säkerhet först.
    Har det någonsin hänt? Det har jag aldrig hört talas om. Däremot har jag hört talas om barn som strypts av sin tröja och liknande.

Jag ser lixom inte säkerhetsrisken? Drar man i halsbandet går det ju av. Möjligtvis att smycket då åker av kedjan och bebisen stoppar smycket i munnen men handen på hjärtat har jag nog värre småsaker i hemmet än det i så fall. Gäller att ha koll

Det jag kan tänka mig kan hända är väl att det blir röda märken på huden om barnet ligger på halsbandet men det blir det utav blöjan också ...och kläderna och bärsjalen, bärselen osv
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Beckah82
    La Lola skrev 2009-12-26 12:51:28 följande:
    Ok.Du brukar sällan vara rådlös utan ha koll på läget själv så jag trodde helt klart att du hade bestämt dig.
    Nej, min spontana tanke var att han var för liten men idag tog jag på tvååringen det halsband han fick i julklapp och tänkte att varför inte Elmer också? Så jag var tvungen att kolla "varför inte" på nätet men hittar inget matnyttigt.
  • Beckah82
    Doodies skrev 2009-12-26 13:15:33 följande:
    Min dotter fick också halsband när hon döptes men har inte haft det på henne ännu. Tror det var rätt dyrt så jag är rädd att "berlocken" ska försvinna ifall halsbandet går av.Hon har även väldigt känslig hy (får alltid plocka av lapparna i kläderna för annars får hon märken i nacken). Vet inte om halsband också kan irritera?Vad har du för halsband? Är det guld?
    Silver. Tvååringen har problemhud och har inte haft besvär av sina halsband i silver. Han som nu är 11 år hade guldhalsband men inte heller han hade några besvär.

Både två tuggade sönder halsbanden (därav anledningen till varför tvååringen fått på sig ett nytt idag). Sättet de tuggat sönder halsbanden är helt enkelt att de tuggat på kedjan så den blivit bucklig och ful, den har inte gått av eller så.

Så om man är rädd om halsbandet ska man inte sätta det ett småbarn men jag räknar med slitage alltså. De har andra halsband som de INTE får ha på sig, som är för att sparas.
  • Beckah82
    pussgurkan86 skrev 2009-12-26 13:24:52 följande:
    varför ens prata om det här??? ts verkar ha bestämt sig för att ta på halsbandet, visst gör du det men jag tycker som mamma att man ska sätta säkerheten först för sitt barn. jag skulle aldrig våga ta på min 13 månaders något halsband.
    Jag sätter säkerheten först, men om där inte är någon risk för säkerheten?

Får din dotter ha hårspännen och hårsnoddar?
  • Beckah82
    konkelbär skrev 2009-12-26 13:28:28 följande:
    En tröja är mer flexibel än en halskedja t ex. Därmed är inte risken för strypning lika stor.
    konkelbär skrev 2009-12-26 13:27:29 följande:
    Skulle aldrig sätta på ett barn under tre år halsband. Halsbandet kan fastna någonstans och förvandlas då till en snara, som kan strypa barnet.Nej tack.
    Som sagt, mina barns kedjor skulle gå av om de fastnade någonstans. har du hört talas om ett barn som strypts av ett halsband?

Får jag lov att fråga varför just 3 år är en magisk gräns?
  • Beckah82
    konkelbär skrev 2009-12-26 13:36:11 följande:
    Fast det är klart att det är en risk för säkerheten.Om barn X dagligen utsätts för 10 olika hälsohotande risker:1. Åker utan bilstol i bilen.2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet.3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet.5. Barnet kan ramla ner från köksbordet.6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet.7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel.9. Barnet äter bara onyttig mat.10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvävning.Om man eliminerar 1 av 10 risker minskar den totala sannolikheten för att barnet ska göra sig illa. Varför inte minimera riskerna om man inte kan eliminera dem helt?
    Så här ser listan ut för 3-månadersbebisen:

1. Åker utan bilstol i bilen. (Skulle ALDRIG hända)
    2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet. (Skulle ALDRIG hända, vi röker inte)
    3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.(Jag har hårsnoddar dock)
    4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet. (Ja, om han lär sig flyga först)
    5. Barnet kan ramla ner från köksbordet. (han är ALDRIG på höga höjder utan minst en vuxen hand på sig)
    6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet. (visst, hemma hos farmor möjligtvis?)
    7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.(För liten)
    8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel. (Skulle ALDRIG hända)
    9. Barnet äter bara onyttig mat. (Äter enbart bröstmjölk)
    10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvävning.(kanske, har inte bestämt mig.)

Så här ser listan ut för 2-åringen:

1. Åker utan bilstol i bilen. (Skulle ALDRIG hända, han är bakåtvänd också såklart)
    2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet. (Skulle ALDRIG hända, vi röker inte)
    3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.(Jag har hårsnoddar dock)
    4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet. (Ja, om han lär sig flyga först)
    5. Barnet kan ramla ner från köksbordet. (Vi brukasr ha koll men visst kan det hända)
    6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet. (visst, hemma hos farmor möjligtvis?)
    7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.(Vi brukar ha koll och de flesta är fastskruvade i väggen men det KAN hända rent teoretiskt)
    8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel. (Skulle ALDRIG hända)
    9. Barnet äter bara onyttig mat. (Vi äter väldigt blandad kost, bra mat enligt mig)
    10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvävning.(Ja, han har halsband)
  • Beckah82
    konkelbär skrev 2009-12-26 13:37:49 följande:
    Jag har hört talas om ett barn vars halsband fastnade i en lekställning och fungerade som snara. Olyckan hade dödlig utgång.
    en tunt liten silverkedja?

Jag gissar att barnet var över 3 år dessutom och då tyckte du ju att det var okej...
  • Beckah82
    Danitrass skrev 2009-12-26 14:20:10 följande:
    Man får ju väga för- och nackdelar, som med allt annat. Jag skulle aldrig sätta på min son (eller dotter) ett halsband så tidigt eftersom jag inte alls tycker det är fint. Då kvarstår bara skaderisken (dock ej kvävning såvida vi inte snackar tung kedjor) och risken att det går sönder. Men OM jag skulle tycka det var fint så skulle det kanske vara värt det. Det kan bara du avgöra.
    Japp, tycker det är fint

Grejen är ju att jag ABSOLUT skulle (och kommer) ta på halsbandet när han är några månader äldre så den saken är inget att diskutera ens alltså handlar det bara om ifall det är någon skillnad mellan 3 månader och säg ...8 månader? det är ju det enda som egentligen är relevant i sammanhanget
  • Beckah82
    Danitrass skrev 2009-12-26 14:27:42 följande:
    Jag kan inte se någon ökad risk, snarare tvärt om eftersom en 3-månaders inte är lika rörlig som en 8-månaders. 
    Sant sant
  • Beckah82
    SchumiFerrari skrev 2009-12-26 15:01:52 följande:
    Jag skulle låta mina söner på 21 resp 4 månader ha halsband. Jag har själv mina smycken på mig dygnet runt. Ta du på honom halsbandet
    Jag har också mina på alltid jag har tagit av mig halsbandet typ en gång om året sen jag tog på det för snart 11 år sedan
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?