konkelbär skrev 2009-12-26 13:36:11 följande:
Fast det är klart att det är en risk för sä
kerheten.Om barn X dagligen utsätts för 10 olika hälsohotande risker:1. Åker utan bilstol i bilen.2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet.3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet.5. Barnet kan ramla ner från köksbordet.6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet.7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel.9. Barnet äter bara onyttig mat.10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvä
vning.Om man eliminerar 1 av 10 risker minskar den totala sannolikheten för att barnet ska göra sig illa. Varför inte minimera riskerna om man inte kan eliminera dem helt?
Så här ser listan ut för 3-månadersbebisen:
1. Åker utan bilstol i bilen. (Skulle ALDRIG hända)
2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet. (Skulle ALDRIG hända, vi röker inte)
3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.(Jag har hårsnoddar dock)
4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet. (Ja, om han lär sig flyga först)
5. Barnet kan ramla ner från köksbordet. (han är ALDRIG på höga höjder utan minst en vuxen hand på sig)
6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet. (visst, hemma hos farmor möjligtvis?)
7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.(För liten)
8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel. (Skulle ALDRIG hända)
9. Barnet äter bara onyttig mat. (Äter enbart bröstmjölk)
10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvävning.(kanske, har inte bestämt mig.)
Så här ser listan ut för 2-åringen:
1. Åker utan bilstol i bilen. (Skulle ALDRIG hända, han är bakåtvänd också såklart)
2. Föräldrarna röker inomhus vid barnet. (Skulle ALDRIG hända, vi röker inte)
3. Barnet har hårsnoddar och hårspännen tillgängliga.(Jag har hårsnoddar dock)
4. Barnet skulle kunna nå tvättmedlet. (Ja, om han lär sig flyga först)
5. Barnet kan ramla ner från köksbordet. (Vi brukasr ha koll men visst kan det hända)
6. Hunden kan få en knäpp och hugger barnet. (visst, hemma hos farmor möjligtvis?)
7. Barnet kan råka välta en bokhylla över sig.(Vi brukar ha koll och de flesta är fastskruvade i väggen men det KAN hända rent teoretiskt)
8. Barnet skjutsas utan cykelhjälm på cykel. (Skulle ALDRIG hända)
9. Barnet äter bara onyttig mat. (Vi äter väldigt blandad kost, bra mat enligt mig)
10. Barnet har på sig smycken som kan orsaka kvävning.(Ja, han har halsband)