Inlägg från: Beckah82 |Visa alla inlägg
  • Beckah82

I vilken ålder kan de ha halsband?

La Lola skrev 2009-12-26 15:39:26 följande:
    Ni o barnen duschar/badar med halsbanden på oxå? Det skulle kännas jättekonstigt för mig om jag skulle göra så....
    Japp. Jag duschar, badar, solar, sover, föder barn osv - med halsbandet på. Jag tar av det om jag är tvungen (tex operation var det enda som poppade upp spontant).
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Beckah82
    La Lola skrev 2009-12-26 16:07:22 följande:
    Ok....jag skulle känna mig ofräsch med smycken vid just dusch/bad.....
    ofräsch? fattar inte riktigt? Är väl tvärt om man har ju rena smycken då
  • Beckah82
    Niinis skrev 2009-12-26 17:14:56 följande:
    va? ett halsband på en 3mån? undrar hur folk tänker egentligen, dag som natt ska han ha på sig detta? skulle ALDRIG utsätta mina barn för det! nej fy, skulle aldrig själv vilja ha ett halsband på mig dygnet runt.
    Men snälla... "UTSÄTTA"?

Jösses
  • Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:26:07 följande:
    Min son var 3 månader när han döptes och är nu snart 4½ månad. Han fick ett halsband men jag har inte haft en tanke på att låta honom ha det på sig. Dels så har han inte riktigt lärt sig att sitta riktigt själv än så det blir gärna ett "väck" på halsen kär han sitter/halvligger/ligger och då har jag fått för mig att ett halsband skulle skava på honom. Men jag kommer nog inte låta honom ha det på sig när han lärt sig sitta heller. Han är en bebis och behöver inte smycken. Finns dom som tar hål i öronen på sina små bebisar, och det är lika onödigt det.
    Jämför du på allvar att göra ett HÅL i sitt barn (med tillhörande ev. framtida men och besvär) med att sätta på ett halsband?

Hoppas du skojade eller skrev fel...
  • Beckah82
    marienna skrev 2009-12-26 19:31:50 följande:
    Men varför ha på så tidigt? Har man inte smycken på sig när man ska vara extra fin? Min dotter på 2,5 år har hittills haft på sig ett halsband 2 ggr, senast nu på julafton. Bebisar är väl fina som de är utan smycken`?
    Nej jag har inte halsband för att vara fin. jag har inte halsband på mina barn av den anledningen heller
  • Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:40:22 följande:
    Ja det gör jag. Varför är det så konstigt? Får jag inte tycka att det är lika illa med halsband som med örhänhen? Kritiserar inte att du vill ha halsband på dina barn, men JAG skulle ALDRIG sätta på mitt barn smycken. Inte än på ett bra tag i alla fall.
    Ett halsband tar man av och tar på fritt uytan att bebisen märker ett skvatt, det känns inte. När man tagit av det finns inga spår av halsbandet. Det gör inte ont, man skadar inte kroppen, gör inga hål eller förändringar i barnets kropp.

Hål i öronen är ett ingrepp i barnets kropp, barnets privata egna kropp, utan barnets tillåtelse. Det gör vidrigt ont för bebisen att ta hål och sedan ömmar öronen en lång tid efter. Hålen kanske aldrig växer igen även om man tar ur hängena, barnet kan bli allergiskt eller få en infektion i örat OSV.

Men visst... du får väl jämföra dessa två om du vill då. Det var bara en av de dummaste grejerna jag läst idag att jämföra så märkligt.
  • Beckah82
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:52:37 följande:
    Det kan väll mycket väl skada?! Hört talas som skavsår?! Tycker inte du ska vara så dömande bara för att jag inte delar din åsikt.
    Slå upp ordet "dömande" tror du missuppfattat vad det betyder. det är ju du som dömer mig, inte tvärt om. Jag har bara ifrågasatt hur du kan jämföra en permanent och smärtsam påverkan av barnets kropp med ett halsband man kan ta av och på hur som helst utan att barnet märker något eller får men för livet av.

Skavsår, visst men nej. Mina andra två har som sagt haft halsband men aldrig fått skavsår. Inte jag heller fast jag bär halsband dygnet runt.
    Flicka88 skrev 2009-12-26 21:56:56 följande:
    Sen kan man faktiskt få nickelallergi av halsband och andra smycken också. Varför låta så arg? Trampade jag på en öm tå? Jag har egentligen inte jämfört att ta hål i öronen med att ha halsband. Jag sa att jag tycker det är lika illa, eftersom jag anser att så små barn inte ska ha smycken alls.
    Du jämför inte men tycker att det är lika illa? Hm...förklara?

Inga smycken alls. Slips, fluga, skärp, hårsnoddar, diadem, det mesta i klädväg osv är också utsmyckning när det gäller bebisar. Det enda de behöver är mjuka, sköna, varma och praktiska kläder. De har absolut inget behov av prinsessklänningar, kostymer och lackskor - det är enbart utsmyckning det också.

Öm tå? i allra högsta grad! Eftersom jag anser att hål i öronen på bebisar är vidrigt och hemskt. man tar sig friheten att förändra barnets kropp och utsätta barnet för onödig smärta. man gör ett ingrepp i barnets kropp utan tillåtelse och utan medicinsk anledning. Ett beslut som kan bli oåterkalleligt.

Att ta på ett halsband är INTE oåterkalleligt, det orsaker ingen smärta och det är inte ett ingrepp i barnets kropp.
  • Beckah82

Jag tror verkligen inte han känner en tunn liten kedja. Jag känner inte min tjocka guldkedja. Inte är den i vägen heller. Så det där är väl som man är van vid.

Nu har han iallafall halsbandet på sig. Case closed.

• Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 09:58:50 följande:
    Det är säkert en vanesak, och han vänjer sig säkert vid att ha det lite obekvämt.
    Han märker inte av den över huvudtaget.

bebisar känner inte sånt på samma sätt heller. det är naturens försvar för att bebisar inte kan klia sig själva, peta i näsan, gnugga ögonen osv - därför känner de inte heller samma obehag när det kliar på ryggen, sitter en kråka i näsan och sånt som är jobbigt för en annan.

Självklart om det irriterar på riktigt, tex klädlappar som rivs i nacken eller blöjan sitter snett och ger röda märken och sånt det känns ju naturligtvis hemskt för bebisar men inte små struntgrejer som en tunn silverkedja (om den inte ligger så att den skaver men då blir det rött och det har typ aldrig hänt mina andra två.)

Eftersom jag bär i sjal istället för att använda vagn att det hänt både med Alvin och Elmer att de legat och sovit med ansiktet mot MITT halsband på mitt bröst och ja, då blir det ett rött märke på kinden - DET är kanske inte så trevligt, men så får de av tyg som korvat ihop sig också. De har aldrig protesterat eller visat att ens detta skulle vara obehagligt (men jag försöker ju undvika att de sover mot mitt halsband).
  • Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 10:25:28 följande:
    Varför gör du det om det inte stör dem?
    För att det stör mig när det blir röda märken på mina barn. Även om det bara är sovmärken som försvinner på 5 minuter.
  • Beckah82
    Thursday skrev 2009-12-27 19:38:49 följande:
    Det förvånar mig lite. Om inte bebisen har ont av det, och det är borta på 5 minuter, varför störa sig? Jag stör mig inte på att min unge har blåmärken för att han kryper.
    Det gör jag. Stör mig på blåmärken alltså.
  • Beckah82
    Josefina skrev 2009-12-27 23:54:29 följande:
    Mina tjejer fick små guldhjärtan med namnet ingraverat vid välsignelsen men de har inte på sig halsbanden än.. eller jo en gång vid fotograferingen då även tjejkusinerna hade sina och halsbanden är likadana. Hade min stora tjej på 6 år frågat hade hon fått det men jag är så rädd om halsbanden som är från mormor och morfar att jag hellre låter det ligga i asken tills de blir så stora att de är rädda om de. Min minsta på 20 mån hade garanterat slitit av sig det.
    Ja min mellanpojk fick några lite finare halsband när han döptes också. En med foto, namn osv ingraverat och två med namn. Dessa skulle han inte få ha på sig till vardags.

Minstingen fick också ett lite finare när han föddes med hans stjärntecken.

Det de har på sig nu är dessa:

http://beckahbitch.se

På bilden har han halsbandet utanför men  egentligen ligger det alltid innanför tröjan.

Nu har han haft på sig det ett litet tag och det har funkat utmärkt. Både att leka, sova, bada osv.
  • Beckah82
    Josefina skrev 2009-12-29 02:50:31 följande:
    Det hade räckt så bra med förklaringen du gav.. jag var inte vidare intresserad av ngr bilder på dina ungar.
    Tack, det var vänligt skrivet. Kändes det skönt?
  • Beckah82
    Jensa1973 skrev 2009-12-30 20:08:58 följande:
    Jag tycker absolut du ska fortsätta ha halsband om du själv vill. Min kille har också. De som har gett halsbanden blir glada att han har de. (vi varierar 2 olika i silver.) bla lika som ni har fast en annan bokstav.
    Jag tycker det är jättefint med bokstaven

nu har Elmer haft sitt halsband i flera dagart och varken han eller jag märker av det typ och inga röda märken eller sånt heller har uppstått.
Svar på tråden I vilken ålder kan de ha halsband?