Flicka88 skrev 2009-12-26 21:52:37 följande:
Det kan väll mycket väl skada?! Hört talas som skavsår?! Tycker inte du ska vara så dömande bara för att jag inte delar din åsikt.
Slå upp ordet "dömande" tror du missuppfattat vad det betyder. det är ju du som dömer mig, inte tvärt om. Jag har bara ifrågasatt hur du kan jämföra en permanent och smärtsam påverkan av barnets kropp med ett halsband man kan ta av och på hur som helst utan att barnet märker något eller får men för livet av.
Skavsår, visst men nej. Mina andra två har som sagt haft halsband men aldrig fått skavsår. Inte jag heller fast jag bär halsband dygnet runt.
Flicka88 skrev 2009-12-26 21:56:56 följande:
Sen kan man faktiskt få nickelallergi av halsband och andra smycken också. Varför låta så arg? Trampade jag på en öm tå? Jag har egentligen inte jämfört att ta hål i öronen med att ha halsband. Jag sa att jag tycker det är lika illa, eftersom jag anser att så små barn inte ska ha smycken alls.
Du jämför inte men tycker att det är lika illa? Hm...förklara?
Inga smycken alls. Slips, fluga, skärp, hårsnoddar, diadem, det mesta i klädväg osv är också utsmyckning när det gäller bebisar. Det enda de behöver är mjuka, sköna, varma och praktiska kläder. De har absolut inget behov av prinsessklänningar, kostymer och lackskor - det är enbart utsmyckning det också.
Öm tå? i allra högsta grad! Eftersom jag anser att hål i öronen på bebisar är vidrigt och hemskt. man tar sig friheten att förändra barnets kropp och utsätta barnet för onödig smärta. man gör ett ingrepp i barnets kropp utan tillåtelse och utan medicinsk anledning. Ett beslut som kan bli oåterkalleligt.
Att ta på ett halsband är INTE oåterkalleligt, det orsaker ingen smärta och det är inte ett ingrepp i barnets kropp.