• Indiansommar

Vad gör du av disktrasan när du använt den?

Ja som frågan lyder vad gör du med disktrasan när du använt den? Ser att många bara slänger den i diskhon utan att skölja den så ligger den där och stinker super äckligt tycker jag.

Tvättar du dina disktrasor? Eller tar du en ny? Hur ofta byter du den?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du av disktrasan när du använt den?
  • LillTussa
    yuzz skrev 2009-12-30 12:00:40 följande:
    M Y L F skrev 2009-12-30 11:59:37 följande: Diskmaskinen?
    Faktiskt bättre än tvättmaskinen då du får upp tempen i 65 grader. Skölj ur direkt sen med kallt vatten så är den som ny.

En disktrasa skall aldrig tvättas i under 60 grader, för då dör inte baskeluskerna. (Men jag antar att ingen tvättar dem i 40 graders tvätt ändå)
  • LillTussa

M Y L F skrev 2009-12-30 12:28:17 följande:

Jag brukar alltid tvätta händerna efter att jag använt trasan. En äcklig sak som hände mig var när jag var över hos en kompis och hon skulle bjuda på luft torkad skinka och tomat och så stod hon och torkade av händerna på TRASAN för att sedan ta i maten. Jag kan tillägga att jag åt igenting. Jag skyllde på att jag var proppmätt. Där äter jag aldrig igen. Det var väldigt snuskigt.
    Mysigt.. :-S
  • Hägris

Jag sköljer ur den och hänger den i sin hållare en "pluring" så att den torkar fort!

Byter ut den ca varannan v eller direkt den luktar lite skumt

Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Disela

Sköljer den med kallt vatten så bakterierna inte får så bra fäste, och hänger upp den på en "skena" på väggen, där slasrensaren och saxar hänger. Inte på kranen!

• Disela
    Disela skrev 2009-12-30 13:47:06 följande:
    Sköljer den med kallt vatten så bakterierna inte får så bra fäste, och hänger upp den på en "skena" på väggen, där slasrensaren och saxar hänger. Inte på kranen!
    Byter trasa ca 1-3 gånger i veckan. Och schotsbrithsvampen likaså. Är det värsta jag vet när det luktar!
  • Stackhouse

Jag brukar ha microfiberdukar och de tvättas i 90 grader flera ggr i veckan. Jag har MÅNGA dukar så de hinner inte bli läskiga och springa iväg själva innan de tvättas

• Emster

Jag hatar lukten av disktrasa och har noja över vad min make kan tänkas göra med disktrasan, så vi har krokar på väggen i köket:

Ena sidan har jag min disktrasa (som alltid sköljs och vrids ur ordentligt innan jag hänger upp den), min svamp och min diskborste. Andra sidan har han sina grejer, men ofta slänger han bara sina i diskhon så de blir vidriga....Blää!

Jag byter trasa och svamp minst en gång i veckan, oftare när de ser äckliga ut eller jag märker att maken varit på dem. Då byter jag ut makenas äckelgrejer mot mina gamla (som trots att jag ratar dem alltid är fräschare än hans) och tar nya/rena tvättade själv.

Jag vet att jag är lite väl manisk med mina trasor och svampar, medan maken är lite väl äcklig med sina, så vi får säkert en bra blandning av bakterier här hemma...

Jag får panik när händerna luktar disktrasa, och om man luktar på en yta när den är mytorkad och den luktar gammal disktrasa vill jag inte röra vid den. Jobbigt när man är hemma hos andra och de har gamla trasor... Annars är jag inte ett dugg pedantisk och städar sällan, vet inte varför just disktrasor blivit en sådan hang-up!

• Aint Your Fairytale

Jag sköljer ur den såklart och hänger den över kranen. Det är inte trevligt att ta en disktrasa full med smulor och annat skit.

Byter typ 3-4 gånger per år. Egentligen bör man byta var 6:e vecka, men det blir ju lite dyrt.

• M Y L F
    GossipGirl skrev 2009-12-30 16:13:03 följande:
    Jag sköljer ur den såklart och hänger den över kranen. Det är inte trevligt att ta en disktrasa full med smulor och annat skit. Byter typ 3-4 gånger per år. Egentligen bör man byta var 6:e vecka, men det blir ju lite dyrt.
    3-4 ggr per år? Jag tyckte att en gång i veckan var lagom då det sägs att man skall byta VARJE dag.

Hur ser dina trasor ut egentligen? För jag antar att du tvättar dom istället för att slänga dom, men dom borde ju bli otroligt slitna?
  • Aint Your Fairytale

Tvätta disktrasor?! Nej det har jag aldrig gjort. Jag kör med såna wettextrasor eller vad de heter.

Ja om man har råd att byta varje vecka så kan man ju göra det. Jag har iaf inga pengar till det!

M Y L F skrev 2009-12-30 16:18:15 följande:

3-4 ggr per år? Jag tyckte att en gång i veckan var lagom då det sägs att man skall byta VARJE dag.Hur ser dina trasor ut egentligen? För jag antar att du tvättar dom istället för att slänga dom, men dom borde ju bli otroligt slitna?
Svar på tråden Vad gör du av disktrasan när du använt den?