Inlägg från: Bromsolja |Visa alla inlägg
  • Bromsolja

Cavalier/chihuahua

En typisk cavalier på 8-10 kg?! Det är en tjock cavalier kan jag meddela. Hanhundarna bör ligga mellan 7-8 kg och tikarna ska vara nättare.
    Päls och pälskvalité kan skilja ganska mycket från hund till hund inom rasen, samt även inom de olika färgerna. Tricolor har i regel mer och tjockare päls och öron än blenheim, etc. Sin fullständiga pälsskrud har de i regel fått som 3-3½-åringar. Långa hängöron betyder inte att skinnlapparna är längre än normalt, och du kan trimma ner den om du vill.
    Ring uppfödaren och kolla med denne hur det verkligen ligger till (det är ingen smart kombination med cavalier/chihuahua med tanke på t ex patella och Syringomyeli), men ha i åtanke att alla hundar som säljs utan papper räknas som blandraser oavsett.

• Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:27:45 följande:

Ja, nog kan vikten variera... det vara bara ett exempel, för jag o veterinären kolkade lite på lka gamla tikar av samma ras, o alla utom en vägde betydligt mycker mer än min... men om dom e tjocka eller inte vet ju inte jag, men det stod iallafall inte i deras journal sa hon att dom var tjocka Tilläggas ska att JAG inte såg journalen, utan hon bara sa ålder o vikt på hundarna
    Det är ytterst få veterinärer som är helt ärliga och svarar på om ens hund är bra i hullet eller ej, allt för ofta blir det för ägaren ett tillfredsställande svar. Men 9 smått överviktiga hundar gör ju knappast en 10:e rätt, eller hur?
    Bästa sättet är att känna över revbenen. Är det "lite att ta i" ska maten minskas ner. Är det som ett ribbnät bör man se till hundens hälsa och ålder. Yngre hundar lägger i regel på sig mer ju äldre de blir, äldre har i regel väldigt lätt för att lägga på sig för mycket.
    Naturligtvis varierar vikten baserat på mankhöjd och 'grovlek' på hunden, men personligen anser jag att tikar av rasen (cavalier) som väger +8kg är för tunga.
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 18:53:35 följande:

ja givetvis så är ju huller beroende på hur hunden är... och den veterinären jag går till, där är dom iallafall väldigt noga med att påpeka om hunden är för tjock. Min nuffe tex la på sig några trivselkilon efter kastrationen, och då han låg på stadiga 82 tyckte dom det var dags för han o banta eftersom han gått upp 5 kilo på väldigt kort tid efter, då MAT blev hans nya livsfilosoofi Men jag bantade ner han snabbt och enkelt och nu ligger han på ca 75 igen, så nu är han i bra vikt igen.
    Man räknar med att 1 kgs övervikt på en hund i storlek med cavalier går att jämföra med 30 kgs övervikt på en människa. Om man gör rätt i att hålla sina unghundar smala och smärta istället för att låta dem ha "babyhull" (som hundar i naturligt tillstånd aldrig skulle ha)? You do the math. Folk vill gärna ha små ulliga, gulliga och gärna lite rultiga valpar - det är inte schysst mot hunden.
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:36:10 följande:

Och Cavalieren, hon är väldigt smärt och fin... så det är nog resultatet av mycket varierad motion
    Låter ju bra. Håll det så och slå dövörat till om nån skulle slå sig för kinderna och utbrista "Ger du inte din hund nån mat?!"
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:42:44 följande:

Men det är nog sånt som gör att de flesta kastrater blir små/stora fetton
    Det och människans dåliga självförtroende efter att ha låtit sin hund genomgå ingreppet. Det blir lätt att man smusslar till lite extra.

Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:42:44 följande:
    hahaha .. ja, hon äter ju som en skit iof men jag går efter vargfilosofin- att dom äter ju inte var dag om det vill sig illa, så hon tar väl när hon e hungrig...
    Cavalierer är ju ingen ras som är ökänd för att vara "hungrig" de första 3 levnadsåren, hur det är med vavvor vet jag inte lika säkert. Men det är som sagt ingen nackdel, tvärtom. En nättare valp/slyngel kan spara väldigt mycket på lederna som hunden trots allt ska leva med när den blir äldre. Och ingen frisk hund svälter sig själv till döds utan äter till slut när det serveras. Det är bara att vänta ut dem och vara konsekvent.
  • Bromsolja
    Vision400 skrev 2009-12-29 22:33:52 följande:
    Jag vet flertalet cavalierer som inte går upp i vikt förrän de når 2-3 års ålder. De är spinkiga små varelser hur mycket man än stoppar i dom. Min såg ut som om han svalt ett staket ett tag.
    Jag citerar mig själv: Cavalierer är ju ingen ras som är ökänd för att vara "hungrig" de första 3 levnadsåren, hur det är med vavvor vet jag inte lika säkert. Men det är som sagt ingen nackdel, tvärtom. En nättare valp/slyngel kan spara väldigt mycket på lederna som hunden trots allt ska leva med när den blir äldre.
Svar på tråden Cavalier/chihuahua