Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Cavalier/chihuahua

Hur pass korthårig är hon? Har du ingen bild?

"Jag köpte en cavalier för 2,5 år sedan (utan papper) men jag misstänker nu att hon inte är renrasig".

Det ÄR en blandras om hon inte har papper.

Förövrigt är blandningen vavva/cavalier rent idiotisk med tanke på sjukdomsbilden, som Bromsolja också skrev.

Vad gäller en "typisk cavaliers vikt" så kan jag meddela att rasstandarden säger en sak, de kan i verkligheten väga helt annorlunda.
    Finns många tjocka cavalierer tyvärr!
    Min guldklimp väger drygt 8 kg. Men han är slank, så på han är det musklerna som väger.

Trodde du verkligen att det var en renrasig cavalier du köpte ur en bil TS?

• hundpuss

Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:51:29 följande:

åh va gullig du är , o kul att ni fick leka lite hade hoppats att den skulle hunnit fram till julafton men det blidde ju inte så, hihiDina voffsar är ju världens sötaste, och VISION 400 jag var inne på din sida o kikade- och konstaterade att min hund är väldigt lik din förutom i ansiket, då din är lite "trubbigare" eller vad jag ska säga... men annars var pälsen likadan Inte alls som dom som bor här Det är nog deras hundar som e udda och inte min
    Ingen av hundarna i sig behöver vara "udda" , det är helt beroende på vilka linjer hunden har i sig.
    Men inte heller det är en 100%-ig garanti.
  • hundpuss
    faster skrev 2009-12-28 20:57:40 följande:
    vet dock att vissa inte tycker om att man blandar raser...
    Helst inte när man blandar raser då sjukdomsbilden kan bli katastrofal.
    Har även hört folk säga "ja men cavalier och cocker spaniel är ju ändå typ samma sak".
  • hundpuss
    Bromsolja skrev 2009-12-29 21:05:26 följande:
    Baba Screetch skrev 2009-12-29 18:53:35 följande:
    Man räknar med att 1 kgs övervikt på en hund i storlek med cavalier går att jämföra med 30 kgs övervikt på en människa. Om man gör rätt i att hålla sina unghundar smala och smärta istället för att låta dem ha "babyhull" (som hundar i naturligt tillstånd aldrig skulle ha)? You do the math. Folk vill gärna ha små ulliga, gulliga och gärna lite rultiga valpar - det är inte schysst mot hunden.
    Jag vet flertalet cavalierer som inte går upp i vikt förrän de når 2-3 års ålder. De är spinkiga små varelser hur mycket man än stoppar i dom.
    Min såg ut som om han svalt ett staket ett tag.

Min har fått sin vikt och sina muskler genom promenader och klövjeväska med tyngder i. Han väger 8 kilo, men är väldigt smal.

Ytterliggare ett fel vad gäller cavalierer, som jag gärna vill nämna, är ju att många ofta ser cavalieren som en tjock hund rent allmänt,
    detta speglas ju bla i cavalierfodret från Royal Canin.
    Det är inte ett bra foder öht för växande cavalierer, de går tom ner i vikt av det ibland. Det var bara en parentes men cavalierfodret bör användas i bantningssyfte, inte som ett foder för hundar på tillväxt.

Jag hoppas verkligen att min hund får lite mer "hull" efter kastreringen, utan att för den sakens skull bli tjock.
    Jag har dock hellre en slank och vältränad hund där vikten är muskler, inte soffpotatis-kilon.
  • hundpuss

Baba Screetch skrev 2009-12-29 22:47:05 följande:

jag provade att ge min det fodret ett tag, men valde bort det då hon inte gillade det och när hon väl åt så fick hon så taskig andedräkt (typ fisk) så jag slutade med det...Men har du ett annat foder att rekomendera så vill jag gärna höra Jag har ett nu men det verkar hon gilla ÄNNU mindre så funderar på o byta igen... hon vill bara ha den andra hundens mat, o snodde gärna då tillfälle gavs. Nu ges inga tillfällen mer då han har massa medicin i skålen men han äter ju seniorfoder o det vill jag ju INTE att hon ska ha
    Det är helt beroende på vilka aktiviteter du gör med hunden, det finns ju en mängd olika foder.
    Ett bra "allround foder" är Pro Plans mini adult. Under hösten har min hund bla ätit foder för aktiva hundar , Eukanuba Working dogs innehåller hög andel både fett och protein så jag testade det fodret, men kulorna i sig var för stora för en cavalier så jag fick lämna tillbaka det.
    Jag har hela tiden letat efter ett bra foder med hög andel fett o protein, men alltid kört på Pro Plans mini adult då jag egentligen aldrig hittat ett foder jag varit nöjd med utöver just PP´s mini adult.

För att blanda ut fodret har jag använt mig av ägg, vom och stekt kycklinglever. Men det gäller ju att vara försiktig med tillskott, ett fullgott foder behöver eg inga tillskott.
    Nu äter min hund Royal Canins Veterinary diet Intestinal, han är jättebra i magen av det fodret som han först fick en gång när han blev dålig i magen, men jag funderar på att köra på fodret även i framtiden då han älskar det, samt att jag vill hålla hans mage i bra trim från o med nu, då han har lätt för att bli dålig i magen.

När jag hade två hundar här hemma serverade jag maten så de åt med rumpan mot varandra, för att undvika ev konflikter, men även för att hundar äter väldigt bra om de har lite konkurrens om maten.
    Kom också ihåg att en hund blir mer kräsen ju mer du daltar med den.
Svar på tråden Cavalier/chihuahua