• scrapparlotta

recept till bakmaskin...

Vi fick en bakmaskin i julklapp, en jättebra present
    Det medföljde 3 recept och dom är jättebra, men jag skulle vilja ha fler recept....gärna på pizzadeg som man kan göra där i, för man kunde tydligen göra bara en det, tex pizzadeg står det. Men nåt recept på pizzadeg följde inte med. Nån som har nåt som passar bakmaskiner. Det är ju så svårt att veta hur mycket av allt man ska ta......Så massa goa recept på bröd osv mottages gärna

• Svar på tråden recept till bakmaskin...
  • smarties

Toppenmaskiner det där, använder min massor, blir ju så gott bröd i dom :)

• scrapparlotta

Verkar som man inte kan skriva längre i dom trådarna jag fick tips om.....så jag frågar här igen....Finns ju jättemånga goda recept i dom trådarna jag fick tips om, men det verkar vara så stora satser deg/bröd.....Den vi fick i julklapp är så liten....Dom recepten som är med är på 280 g mjöl (vet inte hur många dl det blir...men det verkar inte vara mycket) Jag tycker det är svårt att ta nåt recept av dom andra där det är mycket mer ingredienser med, altså mer i mått....om ni fattar. Känner att då skulle degen jäsa över gaaaanska mycket. Tips på hur jag ska tänka för att få rätt mått i min lilla bakmaskin? Är ruggit dålig på att baka och så....som ni kanske märker

• MBert

Hej. Kul att det blir lite prat om bakmaskiner igen.
    Vad fick du för någon? Du skrev att den är liten...

Det bästa är att hitta ett eget grundrecept som passar din maskin och sen modifiera det utifrån egna ideer. Det är väl inte så lätt i början men så småningom så...

Här är ett grundrecept som passar de flesta bakmaskiner, men om din bara tar 280 g mjöl (280/60=4,7 dl vetemjöl) så bör du kanske halvera det. Det är en stor fördel att ha viktangivelser och en digital köksvåg som kan nollställas mellan de olika ingredienserna. Då är det bara att hälla direkt i degbunken och sen sätta på plats i maskinen...

1,5 tsk torrjäst 5 g
    7,5 dl vetemjöl 450 g
    1,5 tsk salt 9 g
    2,1 tsk strösocker 9 g
    1 tsk olja 7 g
    3,0 dl vatten 300 g

ca 5 g (ca 1,5 tsk) torrjäst. Grovt bröd kräver mer jäst, vitt bröd mindre.
    420-450 g mjöl (ca 7,5 dl mjöl totalt), eller rättare sagt "torra varor", varav minst ca 1/3 bör vara vetemjöl för att hålla ihop det bäst. Det kan vara även gryn, kross, kli, fröer, nötter, russin m.m.
    6-8 g (1-1,5 tsk) salt
    ca 10 g (2-3 tsk) socker, kan även vara sirap, honung, sylt eller russin. Kan uteslutas men förbättrar jästegenskaperna. Jäser bort.
    ca 5 g fett. Kan vara olja, flytande margarin eller en klick smör
    ev. 1-3 tsk brödkrydda, t.ex. anis, fänkål, pomeransskal, kummin mm. även örter, vitlök, riven ost...
    300 g (3 dl) degvätska, vilket vanligtvis är vatten eller mjölk, men även kan vara fil, yoghurt, juice, öl eller t.o.m överbliven soppa.

• MBert

Jag gjorde förresten själv pizzadegen i bakmaskinen idag. Jag hade ett halvt paket färsk jäst över som jag använde annars kan man ju använda torrjäst.
    Det är samma recept man använder till bakmaskin som vanligt. Det som är annorlunda är att man har mindre mängder eftersom det får plats mindre, och att man använder torrjäst om man sätter den på timer (som då inte får komma i kontakt med vätskan, socker eller salt) .

Till pizzadegen använde jag bakmaskinen för att det är smidigt. Alltså bara till att knåda och jäsa degen i.

1/2 paket jäst
    2,5 dl vatten
    1 msk olja
    (6-7 dl) 420 g vetemjöl
    1 tsk salt
    (1 tsk socker)

Låt maskinen blanda och jäsa degen i ca 30 minuter.

• scrapparlotta

Tack snälla för dina recept...så glad för det....pizzareceptet var kanon

Bakmaskinen var nog inget känt märke eller så.....den heter Princess. Nu är första brödlimpan på gång....ska bli spännande och se vad det blir av detta Tack än en gång!

• MBert
    scrapparlotta skrev 2009-12-28 20:59:16 följande:
    Tack snälla för dina recept...så glad för det....pizzareceptet var kanon Bakmaskinen var nog inget känt märke eller så.....den heter Princess. Nu är första brödlimpan på gång....ska bli spännande och se vad det blir av detta Tack än en gång!
    Varsågod.
    Jodå, jag är bekant med de flesta märkena, även om jag inte provat dem (men i min fundering i vilken bakmaskin som ska bli nästa, och i diskussioner).

Det finns många recept på nätet och så går det ju att ta vilket favoritrecept som helst (från en bakbok) och omvandla till rätt mängd för bakmaskinen. Prova dig fram!

Här är ett brödrecept som blivit uppskattat av de flesta och som figurerat i snart varenda bakmaskinstråd. Mängderna i både vikt och volym, beroende på om du har våg eller inte.

Julitabröd
    Ett sött och poröst bröd som går hem hos alla?

5 g 1,5 tsk torrjäst (helst för söta degar så jäser det bättre)
    275 g 5 dl rågsikt
    180 g 3 dl vetemjöl
    75-90 g 1 dl brunt socker, farinsocker (Vi brukar välja det mjuka farinsockret, 1 dl = 75 g. Väljer man "Brun farin strö" så väger 1 dl 90 gram).
    6 g 1 tsk salt
    5 g Några droppar matolja
    1 ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)
    300 g 3 dl vatten

Program Normal
  • MBert

Just det, din bakmaskin klarade inte så stora mängder. Julitabrödet växer upp rätt bra, så då ska du kanske prova med mindre mängder. Här har jag (eller rättare sagt excel) räknat om det:

3 g 1 tsk torrjäst (helst för söta degar)
    183 g 3,3 dl rågsikt
    120 g 2 dl vetemjöl
    50-60 g 0,7 dl farinsocker
    4 g 0,7 tsk salt
    3 g några droppar matolja
    0 g ett litet ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)
    200 g vatten

Svar på tråden recept till bakmaskin...