Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

När slutade ni tvätta nya kläder innan användning?

Det har jag aldrig slutat med.
    För mig det självklart att tvätta allt nytt även till oss vuxna.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    Miss Lau skrev 2009-12-28 13:38:41 följande:
    Är ju äckligt att inte tvätta innan, tycker jag.
    Det tycker jag oxå.
    Riktigt snuskigt. Dels stanken av alla kemikalier men sen vet man ju inte vem som tagit i eller provat kläderna!
    Jag blir alltid lika förvånad över renlighetshysterin som råder i detta land men många tar ändå på sig nya kläder utan att tvätta de.....
  • La Lola
    IssaBL skrev 2009-12-29 13:19:07 följande:
    Vad är det för medel ni alla pratar om? Och säkert att det försvinner i tvätten?
    www.dolceta.eu/sverige/Mod3/IMG/pdf/FbTextilieraug05_web.pdf

Det behövs eg upp till 10 tvättar (har jag läst/hört) innan allt är borta men en gång är bättre än ingen alls anser jag.
  • La Lola
    Verkligen skrev 2009-12-29 19:21:39 följande:
    Jag tvättar inte min dotters kläder när dom är nyinköpta. Har aldrig gjort och det går ju bra ändå. Hon är 4 veckor gammal.
    Fast..."går bra"...en del kemikalier kan ge problem med fortplantningsorganen...o det syns ju inte redan nu....
    Utslag är lixom inte det enda de kan drabbas av....
  • La Lola
    Verkligen skrev 2009-12-29 19:27:58 följande:
    Äh, allt är ju farligt nuförtiden som det verkar. Min mamma tvättade inte mina grejer och det vart folk av mig med.
    Nä, min mamma tvättade säkert inte mina nya kläder heller...o jag försökte bli gravid i 3 år......

(nä, det är inte säkert att det berodde på dessa kemikalier men efter denna upplevelse fortsätter jag gärna att tvätta kläderna)
  • La Lola
    Ejin skrev 2009-12-29 20:28:26 följande:
    jag tvättar aldrig varken mina eller sambons eller dotterns kläder innan dom använts.. Finns det nått underbarare än doften av helt nya kläder.. luktar ju dö gott... man blir lite upprymd...lite sådär som man blev när man var liten och fick ett nytt plagg man suktat efter länge
    Gott?!
    De stinker ju blä!
  • La Lola

Men ni som inte tvättar nya kläder....tänker ni inte på vilka snuskpellar som klämt, känt o provat kläderna innan ni köpte de?

Folk duschar flera ggr om dan men sätter på sig otvättade kläder....
    Det gör mig så förvånad helt ärligt.

(vet inte om det är just de människorna här i tråden då men rent sannolikt så borde några av de göra så)

• La Lola
    Miss Lau skrev 2009-12-29 21:00:25 följande:
    Men det är ju inte bara någon som ev. provat plagget. Finns ju en hel kedja av människor som varit i kontakt med plagget. Och alla olika miljöer det förvarats i. Nu tror jag inte att det är speciellt farligt att inte tvätta men däremot blir jag också fundersam över hur folk resonerar. Det duschas, tvättas, skuras och hälls handsprit på både det ena och andra. Men nya kläder är tydligen okej att ta på sig oavsett. (nu säger jag inte att detta gäller dig utan mer generellt)
    Du o jag är helt klart inne på samma spår.

Visst är det märkligt att det går att ta på sig otvättade kläder men det ska vara så rent i övrigt?
  • La Lola
    Meli skrev 2009-12-29 21:59:29 följande:
    La Lola skrev 2009-12-29 21:38:08 följande: Jag tror att man, i sin okunskap-ursäkta uttrycket, tror att plagget är rent eftersom det är nytt. Mna tänker inte på alla som tagit i det. Man känner inte till att de är fulla i kemikalier för att hålla formen.
    Va, tror du att det kan vara så?
    Hm...jo i vissa fall kanske....
Svar på tråden När slutade ni tvätta nya kläder innan användning?