Inlägg från: Lonicera |Visa alla inlägg
  • Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • Lonicera
    Tinko skrev 2009-12-29 10:21:41 följande:
    Bite me skrev 2009-12-28 21:23:05 följande:
    Det finns ju alltid minst en behörig bredvid som stoppar i god tid om eleven skulle råka göra något fel.
    Inte om studenten slinter med något verktyg...
  • Lonicera
    Jalapeno skrev 2009-12-29 22:45:51 följande:
    om det är någon seriös människa som fortfarande orkar läsa i tråden finns det intressant forskning från Umeå om just detta med läkarstudenter och gynekologiska undersökningar. Man frågade i efterhand om kvinnorna hade velat få reda på att det skulle vara en kandidat med vid undersökningstillfället. Det visade sig att kandidatens närvaro inte uppfattades som något problem.
    Fast jag skulle kunna tänka mig att om man som patient fick godkänna i efterhand, efter fullbordat faktum, så skulle nog många säga till ansvarig läkare att det var OK att kandidaten varit med, men när de kom hem och funderade över saken kanske de skulle komma fram till andra slutsatser. Saker som att de känt sig kränkta över att de inte tillfrågats före.
  • Lonicera

Klart att det blir mycket känslor. Det blir slitningar mellan individens integritet, den allmänna nyttan och vetenskapen: Inom vården ska man respektera varje patients egenvärde, man behandlar kvinnan för hennes egen skull, men samtidigt behöver vården ständigt förbättras och vetenskapen gå framåt.

Man kan också fundera över vad ett samtycke är värt och om ett godkännande i efterhand räcker för att uppfylla patientens rätt till medbestämmande i vården. Jag anser att ett samtycke i efterhand i praktiken inte är något samtycke alls. Ett samtycke är en uttrycklig viljeyttring där man godtar en behandling. Viljeyttringen gäller något som ska ske, inte något som har skett.

I grundlagen (Regeringsformen 2:6, www.riksdagen.se/templates/R_PageExtended____6074.aspx) står det tack och lov i alla fall att "varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp". Så ingen kan tvinga någon annan att samtycka till en gynundersökning utförd av läkarkandidater för att det ligger i det allmännas intresse.

• Lonicera
    Jalapeno skrev 2009-12-30 14:23:51 följande:
    Besöker man ett universitetssjukhus räknar man väl med att det ska finnas studenter?
    Ett förmodat hypotetiskt samtycke tycker inte jag räcker som samtycke, eftersom det inte är en uttrycklig viljeyttring baserad på information som patienten fått.
    Jalapeno skrev 2009-12-30 14:23:51 följande:
    jag kan inte tycka att det är så kontroversiellt att i efterhand meddela patienter att hälften av er fick reda på i förväg att det skulle vara med en student och hälften av er fick inte denna information i förväg.
    I det fallet skulle jag heller sluppit få informationen än att få den i efterhand. Varför ska man tala om för patienter att man inte bryr sig om att fråga om deras samtycke?
  • Lonicera
    Jalapeno skrev 2009-12-30 15:40:39 följande:
    På många håll har man proffspatienter som känner sig tillräckligt bekväma med sina kroppar att de kan låta sig bli undersökta av blivande läkare.
    Intressant! Det är alltså personer som inte arbetar inom vården som har som yrke att vara "försökspatienter" och får betalt för det?
  • Lonicera

Befinner vi oss kanske just nu i en brytpunkt där yngre patienter alltmer vill vara jämbördiga och delaktiga "vårdkonsumenter" snarare än patienter/vårdtagare och dilemmat är att vården fortsätter i gamla banor och synsätt?

• Lonicera
    Jalapeno skrev 2009-12-31 00:50:09 följande:
    Det är nog rätt lätt att bevisa att det är yngre patienter som kommer med långa utdrag från internet som de vill diskutera och inte äldre damer som svarar "gör det doktorn tycker är bäst" på varje fråga  
    Trots att jag inte säkert vet något om åldern på de som svarat på frågan här på familjeliv, så kan jag inte låta bli att fundera på vad svaret hade blivit om man hade ställt samma fråga till "gamla Agda" och hennes väninnor för 40-50 år sedan (om vi låtsas att riskerna med själva narkosen hade varit samma nu som då). Eller om frågan hade ställts till kvinnor i barnafödande ålder i solidaritetens 70-tal?

Kanske hade svaren inte blivit annorlunda alls, kanske ger svaren bara en bild av kvinnans utsatthet i samhället? Det är i så fall anmärkningsvärt att inte ens vården ses som en fristad.
  • Lonicera

Nej då, jag har funderat över formuleringen efteråt och också funderat på om jag skulle gå in och ändra i trådstarten efteråt för att korrigera frågan. Eftersom man inte kan ändra i själva omröstningsfrågan så tyckte jag till slut att det var bäst att inte formulera om frågan för att inte röra till det. Det fanns ju också bakgrundsinfo till frågan.

Man får väl anta att folk inser det orimliga i att läkarstudenter gör några undersökningar alls om de själva är sövda.

Man skulle också kunna tolka frågan ännu VÄRRE om man bortser från bakgrundsinfon: som att man som patient skulle få frågan om man ville undersöka läkarstudenter som är i narkos...

Så ett tag var jag inne på att lägga in "utförd av läkarstudenter", men tänkte att folk är kloka nog att inse det absurda i den frågan... Om jag hade gjort det så hade jag ändå missat din misstolkning av frågan.

Det är svårt med språk och svårt att ställa bra frågor som ryms i en rubrik. Som tur är jobbar jag inte på SIFO.

• Lonicera
    Månskugga skrev 2010-01-14 20:03:21 följande:
    Känner personligen att sådana här händelser får mig att säga nej till läkarestudenter när jag förmodligen kunnat säga ja om det inte hade varit för att tilliten nu är totalförstörd. Om dessa läkare hade respekterat sina patienter så inte sådana här hemskheter hade förekommit så kanske 20% hade svarat nej i denna fråga och resterande svarat ja. Blir ju bra mycket enklare att känna sig trygg i en sådan miljö och känna tillit om man vet att inga läkare tillåter övergrepp.................. 
    Jag skulle också kunna tänka mig att många svarat nej av den anledningen som du nämner. Men det kan även vara en anledning att svara ja på frågan, för att uppmuntra att de fortsättningsvis efterfrågar samtycke före undersökningen.

Man kan lugnt säga att de spelat ett spel med höga insatser när de utan samtycke låtit läkarstudenter utföra gynundersökningar på sövda kvinnor som ej tillfrågats före. Man har ju riskerat att förlora både förtroendet hos allmänheten och riskerat att förlora läkarstudenternas lärotillfällen.

Jag läste någonstans att någon tyckte att det var ett sekretessbrott att avslöja "hemlighetsmakeriet". Då har man ju helt missat poängen...
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?