• Lonicera

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Med anledning av tråden www.familjeliv.se/Forum-5-74/m49583964.html och artikeln www.aftonbladet.se/nyheter/article6346094.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 09:10
    Artikeln i Aftonbladet som refereras i trådstarten handlar alltså i korthet om att det vid gynundersökningar som sker i narkos på sjukhus också förekommer att de sövda kvinnorna gynundersöks av läkarstudenter utan att kvinnorna informerats om detta eller lämnat samtycke till detta.

Om du tillfrågades:
    Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?
  • The Black Lady

Ja, hur ska de annars lära sig?? Vill man ha en läkare utan uppträning?

• Svanflikkan85

Aldrig i livet. Däremot skulle de va helt ok om dom gjorde en undersökning på mig som VAKEN, och med en Gynekolog som lär ut!

• The Black Lady
    Svanflikkan85 skrev 2009-12-28 15:07:47 följande:
    Aldrig i livet. Däremot skulle de va helt ok om dom gjorde en undersökning på mig som VAKEN, och med en Gynekolog som lär ut!
    Det är ju en gynekolog med även vid en operation....
  • Svanflikkan85

The Black Lady skrev 2009-12-28 15:09:08 följande:

Det är ju en gynekolog med även vid en operation....
    ja men jag är sovandes. om ngn lärling ska "gräva" i mig vill jag gärna vara vaken!
  • Miss Lau

Ja, om det är en undersökning om vanligtvis görs under narkos. Nej, om det är en undersökning som vanligtvis görs på en vaken patient, då vill jag också vara vaken. Men jag ställer upp även på den.

• LilaRos

Nej...

Men vid en gyn undersökning där jag är vaken kan det få medvärka någon student. Jag vill vara klar och vaken om någon student ska lära sig via min kropp.

Jag slulle för övrigt känna mig väldigt obekväm med att vara sövd under en gyn undersökning...

• vi och pyret

Ja, enda sättet för dem att lära sig. Man vill ju gärna att det ska finnas kompentent sjukvårdspersonal när våra barn har blivit stora och behöver hjälp=)

• Janiem

Inte sövd, men däremot om jag blivit tillfrågad och är vaken, då är sannolikheten strörre. Givetvis beror det lite på exakt vad sitationen är och hur man mår just då

Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?