Inlägg från: Bellbox |Visa alla inlägg
  • Bellbox

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Jag tycker att studenter ska få vara med om det klargjorts innan och pat tydligt sagt ja. Då är det ju inget problem!
    MEN jag tycker det är rent fruktansvärt tanken på att i efterhand få veta att man legat i en så utsatt position och att ett antal studenter fått känna runt i mitt ytterst privata och mest intima ställe på 2löpande band"...  Det är varken respektfullt mot patienten eller ens etiskt.
    Går det möjligtvis till så även med sövda män som undergår något fr prostatatan t.ex? Läggs de medvetslösa i allehanda positioner så att studenter kan komma in en efter en och känna hur det känns via anus när en man har prostatacancer/problem?
    Gör det det utan att fråga frst så är det lika illa så klart,men jag undrar jag...

Men visst; studenter måste såklart få lära sig, vi vill ju ha duktiga och utbildade doktorer, men då får man fråga först! Det fnns alltid de som kommer säga ja och de som kommer säga nej...

• Bellbox

Ps: Patienten är ALLTID i ett underläge då man just är patient, vilket är lätt att glömma,  och är där för att man behöver vård. Patienten är ju beroende av att få vård och att läkaren gör sitt bästa. Man kan ALDRIG komma och påstå att patienten MÅSTE ta emot en student i en känslig situation. Jag fick svaret i en annan tråd från en studnet att deras handläggare säger "vi frågar alltid patienten direkt inför studenten för då säger de ja oftast. Frågar vi innan studenten är i rummet säger de oftare nej". Det lät väl "bra" men samtidigt om man vände på det så fick jag känslan av att man utnyttjade folks ovilja att våga säga nej
    Men det är ju i.o.f upp till var och en att vara viljestark och stå för vad man svarar oavsett om det är ja eller nej

• Bellbox
    bridezilla skrev 2009-12-29 09:32:22 följande:
    Fast så gick det ju inte till. Studenterna fick göra samma undersökning som den ordinarie läkaren gjorde och som patienten hade blivit sövd för att göra. Det var inget extra som gjordes för att studenterna skulle få känna.
    ja men om en hel del studenter går in och gör exakt samma sak på en nedsövd pat utan dess godkännande för att känna så tycker jag ändå det är "löpande band principen" om först den ene sen den andre
    Hade patienten fått säga nej så hade det ju BARA varit Dr som gjorde exakt samma sak (alltså bara EN person istället för kanske 5 som utförde samtliga moment)
  • Bellbox
    bridezilla skrev 2009-12-29 09:40:05 följande:
    Ja absolut Jag tyckte bara det lät som att du trodde att kvinnan blivit sövd för ngt annat men sen hade de monterat upp henne i gynställning enbart för att studenterna skulle få undersöka henne.
    nej så illa tror jag inte var var
    Bra att du frågade!
  • Bellbox
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande:
    Anser inte det som ett övergrepp då det sker i medicinska sammanhang.
    Så de får göra vad som helst med dig utan att fråga?
  • Bellbox
    Plutteli skrev 2009-12-29 11:49:32 följande:
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 11:46:50 följande: Klart det är ett övergrepp! Eller är det inte övergrepp att slå på gamla heller kanske? Det görs ju i omvårdande syfte för att de ska lugna sig...
    Ja jag håller med dig. Tror att risken finns att det går överstyr om man bortser från etiskt framtagna regler som skall gälla alla yrkesutövare.
    Det ÄR redan så att man måste bli tillfrågad. Detta struntade de i = fakta! = övergrepp!
    Sen hade hon kanske sagt ja om hon blivit tillfrågad, men det är ju en annan sak i så fall fr då är det inte ett problem
  • Bellbox
    ming skrev 2009-12-29 13:53:00 följande:
    Skulle lika många reagera på om det gällde ett ingrepp i tex buken? Säg att man ska ta bort blindtarmen och läkarstudenter är med utan att man visste om det innan. Skulle man bli lika upprörd?
    ja sakfrågan är ju att/om det sker utan att Dr gjort sin plikt och bett om patientens godkännande på förhand!
    Om 6 personer istället fr 1 Dr ska utföra samma undersökning/procedur så förlänger det dels operationen i sig (om det är en operation) och risken för att något tillstöter ökar något (minimalt men ändå) Man SKA få säga ja eller nej. Punkt slut
  • Bellbox
    ming skrev 2009-12-29 14:05:02 följande:
    Jag upplever det iofs som att kvinnan det handlar om blev upprörd mest för att det handlar om att de tittade i hennes underliv, och inte för att riskerna ökar. Och det är ju konstigt att det skulle vara mer "hemskt" när det är underlivet än någon annan kroppsdel.
    Jag upplevde det som att hon var upprörd över att inte ha blivit tillfrågad...

Jag är som sagt för studenter i sig för såklart måste man lära sig, men vill absolut bli tillfrågad & KUNNA ha chansen att säga nej, särsklt säga nej vid något specifikt tillfälle som kanske känns jobbigt för mig (har haft studenter vid missfall, förlossning, hudklinik, akuten, ja you name it)
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?