Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?

Go ahead! Jag uppskattar att de frågar men skulle inte bli upprörd om jag fick veta i efterhand att de inte frågat.

I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:19:44 följande:
    Varför kan inte studenterna lära sig på levande människor som tycker att det är OK? Måste studenterna lära sig på folk som absolut inte vill? Varför är det så oerhört svårt att respektera folks känslor i etiska dilemman som detta?
    Problemet uppstår väl när inte tillräckligt många tycker att det är ok. vilket leder till färdiga läkare som inte har tillräcklig erfarenhet och praktik. vilket leder till att fler läkare upplevs som osäkra och fumliga. vilket leder till att fler kvinnor upplever undersökningarna som jobbiga. vilket leder till att fler kvinnor vägrar studenter.... etc etc.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:28:58 följande:
    Så då är lösningen att undersöka ovetande, nedsövda kvinnor som inte har förmågan att säga ifrån eller gå därifrån?
    Nej? Har jag skrivit det?
    I can Cum Lauder
  • uniMog

För förtydligande då: Jag försvarar inte agerandet. Jag tycker iof inte personligen att det är en stor grej men anser att alla har rätt att tacka nej eller ja. MEN jag ser ett problem i att så många kvinnor ser det här som något så otroligt negativt (att bli undersökta av studenter alltså) och har stora farhågor för att det ska leda till en ond spiral.

I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:30:28 följande:
    Har jag sagt att du har skrivit det?
    ja det anser jag att du har ja.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    konkelbär skrev 2009-12-29 11:33:25 följande:
    Det har jag inte. Jag har däremot ställt en retorisk fråga för samtliga diskussionsdeltagare att svara på om så önskas.
    okej.. det var inte direkt tydligt. Men jag hoppas du är nöjd med svaret
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    pönz skrev 2009-12-29 11:44:28 följande:
    Om de frågar så kunde de få göra det när jag är vaken, men inte under narkos. Jag bara undrar varför det ska göras under narkos? Jag kan ju vara vaken istället? Det är just det här med narkosen som förbryllar mig. De gör undersökningen under narkos för att kvinnan inte ska kunna säga ifrån, OM INTE så hade de ju frågat först och gjort det under ett vaket tillstånd? Eller vad är anledningen till att detta måste göras under narkos, gör det ont eller nåt? Det var ju bara två fingrar som skulle upp? När det gäller sådana saker vill jag vara vaken. Sen har jag inga problem med att studenter ska lära sig, men det ska göras EFTER GODKÄNNANDE.
    Menar du att du tror att de sövde henne ENBART för att studenterna skulle få undersöka henne? :-O
    I can Cum Lauder
  • uniMog

men ni lägger ju in en helt annan diskussion i en tråd som handlar om ifall man skulle godkänna att kandidater undersöker en EFTER att man blivit tillfrågad.

I can Cum Lauder
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:03:09 följande:
    fönster mot vägen skrev 2009-12-29 12:00:44 följande: men då står det för dig, och ag är övertygad om att du skulle vara tacksam om dom talade om att ett gäng studenter kommer vara med och göra detta
    personligen skulle jag hellre inte veta om det men det är jag fullt medveten om att det inte är den gängse uppfattningen.
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Wicktoria skrev 2009-12-29 12:07:22 följande:
    då kanske du inte är rätt kandidat. Uppenbarligen tycker du då att det är jobbigt. då ska du ha rätt att säga nej
    Nej jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att veta. De får undersöka mig hur mycket de vill så länge det leder till att vi får bättre förberedda läkare i framtiden. Men med några procents marginal så föredrar jag att inte veta eftersom jag tycker det är själva presentationen och all jäkla handskakning etc som är jobbig när det gäller kandidater.
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Skulle du samtycka till gynundersökning av läkarstudenter under narkos?